Hvad er ritbinder?

Startet af Karsten Jacobsen, 26 Jun 2011 - 16:46

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Jeg har prøvet at google ordet, men finder ikke noget præcist. Det nærmeste er en forklaring, som lidt nølende konstaterer, at "det nok må have været en tækkemand".

Er der nogen, der kan svare for sagen?

Mange hilsner
Karsten


Karsten Jacobsen

Hej, Lis!

Den snak fra ordbogen er altså sort snak for mig!

Jeg vakler stadig, om der er tale om almindelig vævning eller om det vitterlig er en slags tækkemand.

Manden er her i diverse folketællinger:

Frederiksborg, Horns, Selsø, Sønderby, 1 Huus, 101, FT-1850, C4728
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
NIELS HANSEN OLSEN 42 Gift Wæveskefabrikant Jyllinge
  Kilde: www.ddd.dda.dk

Frederiksborg, Horns, Selsø, Sønderby, 1 Huus, 147, FT-1860, C4735
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
NIELS HANSEN OLSEN 52 Gift Huusmand og Wæveskefabrikant Jÿllinge
   Kilde: www.ddd.dda.dk

FT-1870
Navn: Køn: Alder: Ægteskabelig Stilling: Trossamfund: Fødested: Stilling i Husstanden: Erhverv:
NIELS HANSEN OLSEN M 61 G Lutheraner Jyllinge Husfader Ridtbinder
  Kilde: ArkivalierOnline, Frederiksborg Amt, Selsø Sogn, Opslag 3

Frederiksborg, Horns, Selsø, Østby Mark By, Et Hus, 3, FT-1880, C6621
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
NIELS HANSEN OLSEN 71 Gift Husfader Rørbinder Jyllinge
  Kilde: www.ddd.dda.dk

De to første FT'er forbinder jeg med, at han væver i stof, så kommer ritbinderen, og pludselig er han rørbinder, som signalerer i retning af tækkemand.

Mange hilsner
Karsten 

Lis Petersen

Hej Karsten!

Ja, jeg skal ikke gøre mig klog på sagen (selvom jeg bor i et hus med stråtag) :D

Jeg kan bare ikke se hvad der viser at der skulle være tale om tækkerør

Der står jo i ODS, at det er væverrør, som f.eks. her:
Nogle have fundet paa at hælde Hørfrøet gjennem Ritter (Væverrør)

I FT har han jo ovenikøbet med vævning at gøre, så... ???

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Karsten Jacobsen

Ja, men han er også rørbinder i FT, Lis, og det dufter da af tækkemand!

Mange hilsner
Karsten

Lis Petersen

OK.
Jeg gir´mig.
Det er dig der bestemmer.  :D
Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Inger Buchard

Mit opslagsværk om gamle erhverv: Gerholz-Kartei siger:
Rietbender:
Verfertiger von Weberkämmen/Rietkämmen

Altså præcist det, der blev henvist til i ODS

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Peder Sørensen

hej
vævning med tækkerør har tidligere været en meget udbredt beskæftigelse,
der blev brugt tynde vævede måtter til opsætning på bræddevægge før udkastning af puds-
tykke vævede måtter blev brugt til at dække over mistbænke,(uha endnu et nyt ord)
hilsen peder

Ivar Kjærgaard

Jeg kunne ikke lade være med at nørde lidt. Jeg tror du skal holde dig til væveribranchen. Jeg har kikket lidt på den første folketælling, der er han Væveskefabrikant. Lidt søgning bringer mig bl.a. frem til ordet Væverskede.

Efter en tur over Sverige http://www.sprogbro.org/kategori/5?page=25 (se vävkam og især synonymet rit) og en hjemmeside  http://www.helmer-c.dk/Anetavler/kstekst3.htm (ane nr. 54), kommer jeg frem til, at manden har levet af at lave kamme til væve. Kammen er - så vidt jeg ved - den indretning på en væv, som holder afstand mellem trådene. Jeg kan da godt forestille mig, at sådan en tingest tidligere var lavet ved hjælp af tækkerør, der er bundet op på et par pinde.

Der skal nok være en væveekspert blandt leverandørerne af input, der kender mere til kammens funktion.

Så, efter min mening, glem den med tækkemanden og rørmåtterne - som jeg forøvrigt selv har i rigeligt mål i mit hus

Ivar Kjærgaard

.. jeg glemte forresten lige et link til den svenske Wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4vsked

Karsten Jacobsen

Tusind tak, Ivar!

Ja, jeg ærgrer mig lidt over, at problemet ikke dukkede op for godt 20 år siden! Dengang havde jeg et familiemedlem, der vidste alt om håndarbejde, specielt vævning(!) og knipling, og underviste i Håndarbejdets Fremme samt skrev lærebøger.

Mange hilsner
Karsten 

Judith Olsen

Hej Karsten

Ved blot at google ordet "ritbinder" fandt jeg følgende:

Ritbinder (en) o. I. Det samme som
Ritmager.
Ritblad (et)«. r. Det samme som Rit.
Ritmager (en) n. i. En, som forf«rdi.
ger Ritter for Vaverne af Rex eller Staal.
(Beckmanns Technol. S. 62 )
Ritstift (en) n. s. En fiad StaalAift i
Rittet t Laden paa en V«v. (Beckmanns
Technol. S. 61.)

"Oversættelsen" til alm. tekst fra den gotiske tekst er ikke helt perfekt, f.eks. står der i originalteksten "Rør", men dette er oversat med "Rex".

Du kan selv se originalteksten her, hvis ellers linket virker:

http://books.google.dk/books?pg=RA1-PA140&lpg=RA1-PA140&dq=ritbinder&sig=uWI2_XAT5UHz6W31Y-HjlcG4Hgs&ei=mLYJTuLzKsaEOt_e8KgB&ct=result&id=gcxOAAAAYAAJ&ots=8b80j_Tvvt#v=onepage&q=ritbinder&f=false
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Karsten Jacobsen

Ja, Judith! Du slår vist 100 procent fast, at Niels Hansen Olsen gesjæft har med vævning at gøre hele vejen, og andre indlæg har også hældt kraftigt i den retning. Jeg var imidlertid noget usikker, fordi jeg kunne google mig til, at en ritbinder "vist nok var en tækkemand".

Tækkemand passede fint med, at der kom rør (rørbinder) med ind i billedet i FT1880, men du har jo også rørene med i dit indlæg om ritbinder, og andre har også "vævet" (undskyld, men jeg kunne ikke dy mig!) om rør, så jeg det er tid helt at opgive tækkemanden, og helt og holdent holde mig til væveriet. At manden står som rørbinder i FT 1880, må blot skyldes, at dette er en slags synonym for ritbinder/ritmager.

Tusind tak, også til Lis, Inger, Peder og Ivar, for jeres input!

Mange hilsner
Karsten
Mange

 

Jakob Ramlau

Det endelige Svar naas vel aldrig..............men Ritte er helt afgjort en Vævekam, et Plankeværk en miniature hvor de enkelte Kædetraade er ført igennem for at holde dem parallelle og paa passende Afstand. Og hvorfor hedder den saa det????
Jo, altsaa: Tagrør hedder Reeds paa Engelsk. Om man brugte de tynde, skarpe Blade eller om man kløvede Lameller ud af selve Rørene unddrager sig min Indsigt. Men for en Tækkemand, der havde Raamaterialet liggende i  Stakke, kan det meget vel have været en bequem Nebengeschäft. For grovere Væveri var Sagen simpel, men naar man skal have 15 Kædetraade / Centimeter kræves smalle Lameller og en sikker Haand hos Rittemageren. Og Kammen skal have en passende Højde, saa Kædetraadene kan løftes med Skafterne (hvor Traaden er ført gennem Søllerne) for hvert Skud.
Og a propos Skud: Tagrør blev ogsaa benyttet til Fængrør i Artilleriet: man dryssede Melkrudt ned i Tagrør, lukket i nederste Ende og med en passende Papirtragt paa den øverste Ende. Røret passede saa ned i Fænghullet paa Forladekanoner.
Saa tag et Rør og begynd...............

Karsten Jacobsen

Tusind tak, Jakob!

Jeg troede ellers du var læge, men du er åbenbart også vævemester og artillerist!

Well, London waiting (Den var lidt indforstået!)

Mange hilsner
Karsten

P.S: Er du stadig sneet inde i det nordjyske!?