Patientjournal fra Oringe/Sindssygehospitalet ved Vordingborg - rigsarkivet

Startet af Lisbeth Toft Lauritzen, 12 Jun 2020 - 17:29

Forrige emne - Næste emne

Lisbeth Toft Lauritzen

Det er første gang, jeg beder om hjælp her, og jeg har ingen erfaring med søgning i de fysiske arkiver, så jeg er på lidt tynd is, og måske beder jeg om mere omfattende hjælp end rimeligt er, men nu prøver jeg:

Jeg er interesseret i at se en patientjournal fra Oringe vedr. min tipoldemor. Fra folketællinger kan jeg se, at hun blev indlagt mellem 1870, hvor hun er i hjemmet, og 1880 hvor jeg finder hende på Oringe. Hun dør på Oringe i 1908.
Jeg har kontaktet rigsarkivet, der svarer følgende:

     "Vi har et stort arkiv fra Sindssygehospitalet ved Vordingborg, se her: https://www.sa.dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=vordingborg+hospital&b=&c=&d=1&e=2020&f=&g=&h=&ngid=808286&ngnid=3208560&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Desværre har rigsarkivet kun mulighed for at hjælpe hvis jeg køber en undersøgelse, så inden jeg eventuelt gør det, vil jeg prøve her i forum, om nogen kan hjælpe - eller har forslag til andre løsninger? Jeg vil gerne betale for hjælpen, men synes rigsarkivets takster er lidt pebrede, især fordi jeg ikke har nogen fornemmelse af, hvor lang tid der skal bruges. Det kunne også være interessant at høre, om nogen har fundet patientjournaler fra Oringe.


Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com

John Damm Sørensen

Hej Lisbeth

Det ser ud til, at patientnummeret fremgår af FT1880.
Du burde kunne anvende dette nummer til at finde patienjournalen, som ligger i nummerorden.

Hilsen
John

Lisbeth Toft Lauritzen

Ja, jeg har patientnummeret, men mit problem er, at journalerne, så vidt jeg forstår, ikke er digitaliserede, så det kræver et besøg på arkivet, og det har jeg ikke umiddelbart mulighed for. Jeg håber derfor at kunne finde en person, der selv har ærinde på arkivet, og som kan hjælpe med at få affotograferet journalen, hvis den altså findes.
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com