Ane Poulsdatters fødsel i Thisted Amt 1810.

Startet af Ole Knudsen, 03 Jun 2020 - 20:25

Forrige emne - Næste emne

Ole Knudsen

Af FT 1845 i Karby, Morsø Sønder, Thisted, familie 23; https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS21-5S85-3?i=528&cc=2778652&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQLRK-FMBY fremgår det, at Ane Poulsdatter er født i sognet, og er 35 år, altså født i 1810.
Af KB for Hørdum sogn opslag 9 nr. 5 https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=413060#413060,75990259 fremgår det, at hun døde den 6. juli 1878 og blev 68 år. Endvidere at hun var født i Agger????? Morsø, og at hendes fader var Poul Poulsen.
Trods disse oplysninger, er det ikke lykkedes at finde hendes fødsel.
Kan nogen hjælpe??
På forhånd tak.
Ole
De bedste hilsner
Ole Knudsen

Peter Kristiansen

Ved døden oplyses det, at hun er født i "Agger paa Morsø"
Fader Poul Poulsen

Jeg kan ikke finde hende i FT 1834 for Thisted a.

Mads som 17-årig: FT 1834:
Thisted, Morsø Sønder, Karby, Karbye Bye, Skolehuset, 58, FT-1834, B5086
Ole Madsen Schyum     42     Gift          Skolelærer og kirkesanger      
Anne Marie Chrestensdatter     31     Gift          Hans kone [Ole Madsen Schyum]      
Mads Olesen Schyum     17     Ugift          Deres børn [Ole Madsen Schyum, Anne Marie Chrestensdatter]      
Thomas Christian Olesen Schyum     13     Ugift          Deres børn [Ole Madsen Schyum, Anne Marie Chrestensdatter]      
Chresten Olesen Schyum     7     Ugift          Deres børn [Ole Madsen Schyum, Anne Marie Chrestensdatter]      
Peder Olesen Schyum     6     Ugift          Deres børn [Ole Madsen Schyum, Anne Marie Chrestensdatter]      
Andreas Christian Obel Schyum     3     Ugift          Deres børn [Ole Madsen Schyum, Anne Marie Chrestensdatter]      
Marie Kirstine Olesdatter Schyum     1     Ugift          Deres børn [Ole Madsen Schyum, Anne Marie Chrestensdatter]      
Mette Marie Sørensdatter     18     Ugift          Tjenestepige 

FT 1840 mangler for Thisted amt.

Vielse 16. dec. 1842:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=416338#416338,76626809 - alder 30 år.

Datterens fødsel 15. jan. 1845:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=416342#416342,76626941

FT 1845:
Thisted, Morsø Sønder, Karby, Torp Bye, Et huus, 23, FT-1845, C1156
Mads Olesen     28     Gift          Huusmand,lever af sin jordlod     Heri sognet 
Anne Poulsdatter     35     Gift          Hans kone     Heri sognet 
Marie Kirstine Madsdatter     1     Ugift          Deres datter     Heri sognet

FT 1850:
Thisted, Morsø Sønder, Karby, Torp By, Et hus, 76, FT-1850, C0884
Mads Olesen Schyum     33     Gift          Lever af sin jordlod, husfader     Her i sognet 
Anne Poulsdatter     40     Gift          Hans kone     Her i sognet 
Marie Kirstine Madsdatter     6     Ugift          Deres børn     Her i sognet 
Anne Madsdatter     4     Ugift          Deres børn     Her i sognet 
Ole Madsen Schyum     1     Ugift          Deres børn     Her i sognet

FT 1860:
Thisted, Hassing, Hørdum, Tøttrup by, Et huus, 76, FT-1860, D3887
Mads Olesen Skyum     43     Gift     Huusmand, huusfader          Karby 
Ane Poulsdatter     50     Gift     Hans hustru          Karby 
Ane Madsen     14     Ugift     Deres børn          Karby 
Ole Madsen     11     Ugift     Deres børn          Karby 

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Mads Olesen     52     Gift     Huusfader     Avlsbruger     Karby, Morsø 
Ane Poulsdatter     60     Gift     Huusmoder          Karby, Morsø 
Ane Madsdatter     23     Ugift     Barn          Karby, Morsø

FT 1880:
Mads Olesen som enkemand
Thisted, Hassing, Hvidbjerg Vesten Aa, Hvidberg v.a.Sogn, Svankjær by, 1 huus, 41, FT-1880, D2982
Jens Klausen     40     Gift     Huuseier og Mølbygger          Hvidberg Thyholm 
Marie Kirstine Madsen     36     Gift     hans Kone          Kærby Mors 
Hane Line Klausen     9     Ugift     } deres Børn          Jannerup S. 
Mads Andreas Klausen     6     Ugift     } deres Børn          Do [Jannerup S.] 
Christiane Klausen     4     Ugift     } deres Børn          Vestervig 
Darima Klausen     2     Ugift     } deres Børn          Do [Vestervig] 
Søren Klaus Klausen     under 1 aar     Ugift     } deres Børn          Hvidberg v.a.S. 
Mads Olesen     63     Enke     Lever af hans Formue          Kærby Mors

M.v.h. Peter Kristiansen

Ole Knudsen

Hej Peter.
Tak for din indsats og de mange oplysninger. Dem vil jeg bruge, men Anes fødsel er stadig et spørgsmål. Jeg kan se, at "Agger på Morsø" ligger i Karby sogn, og der findes ingen Ane født i 1810. Derimod en Anne, https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=165394#165394,27783019  født i Agger, hvis far ganske vist hedder Poul, men ikke Poulsen. Jeg kan ikke rigtig tyde hans efternavn, måske noget med "Synder", men moderen hedder Anne Poulsdatter, så vidt jeg kan se.
De bedste hilsner
Ole Knudsen

Peter Kristiansen

Jeg tror at han hedder Poul Syndergd altså Poul Søndergård - og det kunne være hans tilnavn (og altså ikke Poulsen som er hans fødenavn).
M.v.h. Peter Kristiansen

Ole Knudsen

Det lyder sandsynligt. Endnu engang tak for hjælpen.
De bedste hilsner
Ole Knudsen

Anne Koch Bjørnholt

Min bedstefar skrev lidt ned om sin slægt, bla. om sin bedstemor Ane Poulsdatter født i Agger på Mors.  Hun var datter af Poul Poulsen og blev gift med Mads Olesen Skyum. Hun døde i Tøttrup den 6/7 1878