Anders Nielsen Møgelberg i Avisartikler fra 1803-1823

Startet af Jesper Møhlenberg Pedersen, 01 Jun 2020 - 18:37

Forrige emne - Næste emne

Jesper Møhlenberg Pedersen

Hej Slægt og Data
Jeg har søg efter oplysninger vedr. Anders Nielsen Møgelberg. Igår fandt jeg så en masse avisartikler hvor han figurere. Jeg har forsøgt så godt som jeg evner, at renskrive det fra mediestream.

Måske nogen ligger inde med oplysninger vedr. Fallitboet på Østerbro i 1815? eller som jeg tidligere har eftersøgt et Skifte på ham. Måske er det også muligt at finde oplysninger ang. Butikken i Lille Kongensgade?? Hvis nogen kan hjælpe mig videre, så skriv endelig. :) Jeg mangler forsat at finde ud af hvor han er født.



Dato:  8. Febr. 1803 - Lille Kongensgade 70
Skoemager Jens Christian Holbed, Poul Jensen, Guldsmed Bonnesen, Muursvend Jacob Friderich Schrealback, M?ren Clemensen, Toldmanns Kone Dorothea Christine Berg, Thor Nielsen Demstrup, Enken Marie Kirstine Leisner, Livkudst Brandes Enke, Johanne Rasmusdatter, Maren Nielsdatter, Oluflømgreen, Ole Knudsen Holt, Lewin Moses, afg. Sognepræst Blichers Enke, Birgitte Rasmusdatter, Styrmand Hans Andersen, Henriette Kirstine Møller og F. Ahrens, anmeldes at melde sig paa Raadstuesskriver Contoiret i Postgaarden for at blive underrettede om Sager dem selv vedkommende. Herved advares de som daver Panter staaende hos mig,at indløse samme inde 14 Dage fra Dato, i manglende Fald lader jeg dette ved Auction bortsælge, og for det manglende forbeholder jeg i min Ret. Anders Møgelberg. i Lille Kongensgade 70.


Dato: 31. Maj. 1804 - Lille Kongensgade 89
I Lille Kongensgade 89 i Boutiken lige for Posten er til Kiøbs unetiernet got Smør fra 20, 24 a 28 bpd, bedste Græsimør 30 a 32 bpd, sammesteds bekommes hver Dag Græsfløde 12 b, Morgen= og Aftenmelk samt Kiernemelk og tyk Melk, Tilligemed alle Sorter gode Spekhøkervare hos A(nders) Møgelberg


Dato: 25. April 1805 - Lille Kongensgade 89
200 nedsaltede Oretunger nedlagte i Fustager saaledes at de conserverer sig til Westindien 24 b sikt., sine Fridericia Kafianiekartopler a 2 Rd. Tdn. og Skieppeviis 28 b., Smør til20, 22, 24 a 28 b.pd., samt andre gode og forsvarlige Spekhøkervare faaes i lille Kongensgade No. 89 hos A(nders) Møgelberg


Dato: 27. Juli  1805 - Lille Kongensgade 89
Et Meubleret Værelse til Gaarden for 1 eller 2 Bonette Logerende er til leie i Lille Kongensgade nr. 89 Hos A. Møgelberg i Boutiquen.


Dato: 11. Jan.  1805 -  Højesteret
Dito Dato. (Løverdagen den 11 Januar)
No.376.

Ingen mødte. - Hosekræmmer Peder Bierring. contra
Klingberg. - Høker Anders Nielsen Møgelberg. Ifølge den af bemeldte Anders Nielsen Møgelberg tagne Contrakstevning til Høiesteret, er af ham paantet til Stadfæstelse den forhen i denne Sag ergangne Lands Over samt Hof = og Stadsrets Dom, Afsagt den 23 September 1805, betrækkende 452 Rdlr. med Renter, Som Hovedcitanten efter Regning for bekommet Kost og Underholdning til sig og hustrue til rest er Contracitanten skyldig, med videre.

Derom er ved bemeldte Dom kiendt for Ret: Naar Contracitanten Hosekræmmer Peder Bierring, efter foregaaende lovlig Stevning til Vedkommende, inden sit Værneting med sin korporlige Eed bekræfter: at Hovedcitranten Høker Anders Nielsen Møgelberg ei for ham til Reparationer har udlagt de udi den fremlagte Regning af 12 December 1824 under No.10 anførte 5 Rdlr., ei heller for ham indløft den under sammen Nummer ommeldte udskrivt af en Politirets Protocol med 1 Rdlr. 1Mrk. 8 tz.- samt at han ei af Hovedcitanten har bekommet den under No. 17 anførte blaa Kiole, hvorfor ham er debitereret 5Mk., eller de under No. 18 berørte 2 par gamle støvler, ansak
ansat tiI 1 Rdlr. 2Mrk., og at Hovedcitanten ei for ham har udlagt de under No. 19 før Støvlers Reparation beregnede 5 Rdlr., og naar Contracitantens Hustrue, paa lige Maade bekræfter: at hun ei af Hovedcitanten eller Hustrue, har bekommet det under No. 13 anførte grønne trykkede Tørklæde, ansat for 4 Mrk.- de under No. 14 benævnte 2de hvide Tørklæder, ansatte til 1 Rdlr., ei heller det under No. 16 ommeldte forte Dito, hvorfor der er beregnet 4 Rdlr., eller mere end 3 par af de under No. 31 beregnede 4 par skoe, ansat til 1 Rdlr. Parret, eller de under No. 36 berørte, til 1 Rdlr. ansatte 4 Par kapper, faa og, at hun ei har forbrugt nogle af Hovedcitantens hustrues Tørklæder, Saaledes som under No. 15 er anført, og hvorfor der er debiteret Cortracitanten 1 Rdlr., eller førkommet de under No. 33 anførte 8 Mrk. i en lomme, samt at Hovedcitanten ei har indløst det under No. 34 opgivne Skiørt og Tøi til en Trøie med 5 Mrk., bør
Contracitanten til Hovedcitanten betale 392 Rdlr. 5 Mrk. med Renter 4 pro Centum deraf fra 7 Januar dette Aar, indtil Betaling skeer, og i øvrigt for Hovedcitantens Tiltale i denne Sag fri at være.

Men trøster Contracitanen og Hustrue sig ei tiul de idømte Leder at aflægge, bør den første endvidere til Hovedcitanten betale de Summer, som ere ham debiterede under de Poster i forommeldte Regning, i Henseende til hvilke Led ei aflægges, med Renter deraf, som føranført. Hovedcitanten bør for Contracitantens Tiltale i denne Sag fri at være. Processen Omkostninger ophæves.
Dom:
Lands Over = samt Hof = og Stadsrettens Dom bør ved Magt at stande. Processens Omkostninger før Høiesteret betaler Citanten til Contracitanten med 60 Rdlr.; saa betaler han og til Justitscassen, for unøsig Trette 24 Rdlr., og end videre til samme.Casse 5 Rdlr.




Dato: 25. Febr. 1806 - Lille Kongensgade 89
I Lille Kongensgade 89 i Boutiken lige over for Posten kan bekommes got Smør fra 20 til 32 b pd, alt efter Bonitsten, og ligeledes fortrinlige gode jyske Ost fra 8 til 12 b. pd, og i Lisdunviis bedre kiøb, fortrinlig gode røgede og grønsaltede Oretunger; de røgede 32 og grønsaltede 32 b pd, gode røgede Gaasebryster og Wordingborger Skinker, gode Fredericia Castasnia Kartophler a 2 Mrk. Skon., ligeledes godt paa Flasker tilproppet stærk Øl a 1 Mrk. Flasken, hvidtøl a 5 b., bitter Øl a 6 b., brnunt Øl a 4 b . Flasken, samt andre gode Sorter Spekhøkervare hos A(nders) Møgelberg.




Dato: 11. Maj. 1807 - Lille Kongensgade 84
Et lider Partie got svensk Smør indsat til Forhandling, gode røgede Fleskeskinker, Orebenster og Oretunger med andre Sorter gode Spekhøkervare, faaes til billige prieser i lille kongensgade 84 i Boutiken hos A(nders) Møgelberg.




Dato: 30. sept. 1809 - Lille Kongensgade 60
Mandagen den 2den October, om Eftermiddagen kl. 2, børtsælges endeel Løsøre, bestaaende af Trævare, Kiøkkentøi, Linned og Sengklæder i lille kongensgade 60, imod Betaling til Brændevinsbrænder Møgelberg sammensteds, hvor Catalogerne faaes.




Dato: 1812
Begyndende sinds svaghed


Dato: 3. Marts 1815 - Østerport paa Hiørnet af Farigmagsstien og Østerbro ud til Sortedams Sø: under nye Matriecul No. 118 beligende Eiendom
Brændeviinsbrænder Anders Nielsen Møgelberg Fallitboes tilhørende, udenfor Østerport paa Hiørnet af Farigmagsstien og Østerbro ud til Sortedams Sø: under nye Matriecul No. 118 beligende Eiendom, som med Byggeplads og Hauge uvogter omtrent 15, 492 Alen, og hvorpaa ere følgende Bygninger: En Hiørnebygning 4 Fag lang, 4 Fag dyb, 1 Etage høi i bemeldte bygning er en Jern Windovn med Tromle og Rør. I Gaarden en Sidebygning 5 Fag lang, en Etage høi med halvtag. Nok en Sidebygning 26 Fag lang, 1 Etage høi, med Winkeltag, deri er indrettet 2ds Keglebaner og en Stue. I Haugen et Muur og Bindingsværks Lysthuus, 3 Fag langt, 3 Fag bredt, en Etage høi med Winkeltag, 3de Lysthuse af Træer med Borde og Bænke, samt omtrent 100 Stkr, Frugttæer, fornden Ribs og Stikkelbærstorne, saa og en Opstander med Jern Domperredskab. Haugen er indhegnet med 104 Fag breds Staktik og deels Plankeværk, og i samme er anbragt 3 Laager. Gaardsrummet er indhegnet med 11 Fag Stakit og 2 Laager, samt en Port. Contitionerne, hvorefter bemeldte eiendom vorde: solgt, saavelsom Adkomstbrevene, ere til Eftersyn hos Prokurator Wilse, boende i Store Kaninsstræde No. 31.




Dato: 1. Maj  1815 - Østerbroe ved Skibskirkegaarden, under nye Matrikul No. 99 og 100
Brændeviinsbrænder Anders Nielsen Møgelberg Fallitboes tilhørende paa Østerbroe ved Skibskirkegaarden, under nye Matrikul No. 99 og 100 beliggende Gaard med Hauge og derved værende Bænge, som udgiør omtrent 2½ Tønde Land. Efter de Conditioner, som ved Auctionen vørder bekiendtgiorte, og som ere til Eftersyn hos Procurator Wilse, boende i Store Kaninstræde No. 31.


Dato: 21. aug. 1823 - Østerbro 96
Årsag: Krampe, Efter 11 aars Sindssvaghed og Apoplexie.



Mvh Jesper Møhlenberg Pedersen
Mvh. Jesper Møhlenberg Pedersen