Anne Jensdatter født ca. 1799 evt. Ørslevkloster

Startet af Grete Agerlund Skatka, 29 Maj 2020 - 12:30

Forrige emne - Næste emne

Niels Ole Rask


   Hej
    Jeg er imponeret over det i finder frem.
    Tak til dig Niels for tilføjelser til mit seneste indlæg. jeg kan godt se at Sall data her viser de opslag noget tydligere.

     Jeg er helt enig i at den Hans Laursen ikke kan være den fader vi leder efter, det er uden tvivl ham Jens Ole havde som fader til
     Jens Hansen i Lundgaard, der var også en Maren i 1725 og uden tvivl flere

     Der er 2 Laurs Hansen i ft 1801, den ældste er ham der er gift med Maren Boilesdatter, og ikke vores Laurs, ham der var gift med
     Inger Hansdatter, død i 1798, ved skiftet efter hende får vi vores Jens Hansen som formynder, udover det var hendes bror
    Jens Hansen den yngre.
     Så det er en lidt kompliceret opgave at holde dem adskilt. og man skal være meget varsom med hensyn til faddere, er det nu den
     rigtige vi har fat.
     Det kan være vores Jens Hansen ikke er født i Kølsen eller Vorde sogn, men jeg tror det må være et sogn tæt på, når nu 3 måske 4
     brødre. Visti ganske vist halvbror, bor så tæt.
     Jeg har ikke nået at få set på de sogne henvisninger endnu Niels, men tak for dem.

     Man må da håbe at vi har fat i den rigtige familie, med hensyn til Anne Jensdatter, vi ved hvor vores Anne er fra 1820, og Jens Hansens
     datter Anne har vi styr på til 1817. Om det så kan komme nærmere er ikke til at sige.

     Men ihvertfald er denne udredning af Jens Hansen, meget spændende.

      Hilsen Niels Ole

Jens Ole Jensen

#91
Christen Ditlevs datter Kirsten blev gift 10/11 1816 i Viborg Domsogn med Niels Christensen Nesborg opslag 9
Du skriver i afskrift af skifte efter Christen Ditlev at Deiborg nok skal forstås som Viborg men det er altså Nesborg.

Han var 24 år og Daglejer
Kierstine Christensdatter Ditlev er 32 år og fød paa Lundø
Jeg kan dog ikke finde hende født i Lundø sogn?

Det gik ikke så godt for de blev separeret

Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Mogensgaden, No 47, 47 F2, FT-1834, B1956
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Kirstine Christensdatter Nesborg     56     Separeret          Dagleier      
Mette Cattrine     16     Ugift          hendes Datter      


Måske er det bare at hun bor i Lyndø hvor hendes far jo opholder sig?

Er der nogen der kan finde hende født i Lyndø ca. 1782 -1784

Sønnen født 1811 i Lundø:
Viborg, Fjends, Dommerby, Dommerby, Et huus, 28, FT-1870, D5799
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christen Christensen Ditlev     59     Gift     Huusfader     Jordbruger     Lundø Sogn, Viborg Amt 
Juliane Marie Mogensen     60     Gift     Huusmoder          Kobberup Sogn, Viborg Amt 
Ane Christensen     29     Ugift     Datter          Feldingberg Sogn, Viborg Amt 


Jens Ole

Niels Okkels

Hej.
Tak Jens Ole for, at du fandt Kirsten Christensdatter i FKT 1834, jeg har søgt og ledt efter hende uden resultat. Det ser så ud til at hans mand er blevet indført med et forkert fornavn, hvor der står Anders i skiftet 1817 efter Chr. Chr.sen Ditlev.
Jeg har fundet datteren Mette Cathrines konf. i 1833 i Viborg domsogn, der står, at hun blev født 12.juli 1818, men det har jeg ikke kunnet finde i Viborg.
Derimod fandt jeg Kirsten Christensdatters død den 29.jan. 1837, begr. den 6.febr. 1837, iflg. Viborg Domsogne Kb., døde kvinder 1832-48, AO 8.

Jeg har også fundet et skifte efter hende under Viborg Byfoged 1831-1841, fol. 312b-313a (AO 31), fra 30.jan. 1837,
samt fol. 399b-400a (AO 117) fra 3.maj 1838.
Hun var skilt fra bord og seng fra muursvend Niels Christensen Næsborg, og hun boede i hus nr. 47 i St. Mogensgade. Datteren Mette Cathrine var eneste arving og hendes værge var snedkermester Thomas Skive.
Datteren mente at hendes far arbejdede for Grev Friis på Friissenborg.

Som det fremgår af ovennævnte skifte, så var det nok den sidste chance, vi havde for at koble denne familie sammen med Niels Thomasen og Anne Jensdatter. Niels Thomasen kunne jo have været værge for sin kones kusine, men sådan blev det altså ikke. Mon vi alligevel ikke har fundet så mange indicier, så det kan forsvares at sige, at Anne Jensdatter var barnebarn at Chr. Christensen Ditlev.

Tak for godt samarbejde, jeg tror, jeg nu slutter med at lede efter mere på denne lange tråd.

M.v.h.  Niels Okkels
 

Niels Ole Rask


     Hej Niels og Jens Ole

      Jeg har også jagtet denne moster til Anne, uden held, så tak for det Jens Ole.

      Og da hun døde før 1845 få vi altså heller ikke lige hendes fødested. og altså heller ikke en kobling til Niels Thomsen i Hald via
      skiftet, så jeg er nok enig med dig Niels at mulighederne er ved at være udtømte for at kunne finde et bevis, jeg også enig i at
      indicierne peger i retning af at det er den rigtige Anne vi har fundet.

     Jeg kan ikke lige se flere muligheder for at finde beviset, og det var jo også trådens udgangspunkt at finde ud af hvem Anne
     Jensdatter var. Og det tror jeg ikke vi kommer meget nærmere.

     Om der kan vrides mere ud af at finde Jens Hansens forældre, og hvordan han og Maren Christensdatter er beslægtede kan jeg
     ikke lige se.

     Jeg gik ind i tråden for at finde Anne Jensdatters ophav, om det så blev løst, ja noget tyder på det.

     Men det har været spændende at være med, og en stor tak til jer alle 3 for samarbejdet også herfra, der har vist været et par stykker
     mere med undervejs, det er jo blevet en lang tråd.

     Skulle jeg falde over noget ved et tilfælde som kan føre til Jens Hansen og hans slægt, vender jeg tilbage.

     Hilsen Niels Ole

Jens Ole Jensen

#94
TAK for jeres store arbejde

Jeg troede jeg havde fundet guld for jeg fandt en lille Christian født i Viborg Tugthus
13/10 1744 født af Anne Ditlevsdatter Alle faddere var tugthusfangere.

Men faderen der blev udlagt var hed Henrich Johansen  -- Så ham kan det vel ikke være
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=172101&side=98

Kan man søge i fattigvæsenet på nettet?
Tænkte at Anne Jensdatter er nævnt der.

Jens Ole

Grete Agerlund Skatka

Mette Cathrine Nielsdatter er født i Viborg Domsogn 1813-1820 opslag 29
Hilsen Grete

Niels Ole Rask


      Hej
     Det var jo næsten hvad man kunne vente at fadderne til Kirstens datter ikke gav noget. Hendes forældre og søster
     var jo døde, og hendes niece Anne ved vi jo ikke om stadig var på Lundø i 1818, og har ikke fundet flere børn til Kirsten.
     Men der var jo også kun den nævnte datter i skiftet.

    Jeg tror altså Ditlev er et tilnavn, det kunne selvfølgelig godt være fra moderen, men med den fader til Annes barn ,
    næppe noget at hente her. Jeg hælder nu nok til at han kalder sig Ditlev efter den familie han tjente hos 1801.

     Hilsen Niels Ole

     

Niels Ole Rask


     Hej igen
     Sad lige og kiggede den lange tråd igennem, og så i svar nr 31 at Jette Nielsen havde et godt bud på hvad der blev af
     Jens Madsens datter Anne, men det druknede vist i den drejning tråden tog med Jens Hansens Anne.

     Jeg har set lidt mere på denne Anne.

     Hun ses at få det første uægte barn i Ørslevkloster 1/3 1818 Niels Frederichsen Steenberg, udlagt barnefader Frederich
     Johansen, smed i Sdr Ørum    opsl 15 Ørslevkloster 1813-22  FS

      Samme år ses hun i tilgangslisten til Ørum sogn  opsl 88 Ørum 1813-49  FS     Indsidderske 20 år  forevist skudsmålsbog.

      Hun må være kommet i huset hos smed Lars Jensen, Strandetgårds mark, han ses som udlagt barnefader til de næste 3 af
      hendes børn    Hun nævnes som husholderske v ft 1834 1840 og 1845 hos Lars Jensen

     Lars nævnes som fraskilt i 1834 siden som enkemand, vist ikke usædvanligt, han døde 4/3 1848

     Anne ses som nævnt i svar 31 som indsidder i 1850, med den yngste af sine børn hos sig.

     Anne døde i 1852, og nævnes da med tilnavnet Hald

      Hendes øvrige børn
     Christen Larsen           august 1825        her nævnes Niels Røginds kone af Hald som fadder, det er Annes søster Mette.
     opsl 21     Ørum
     Jens Peter Larsen        11/7 1828        opsl 24 Ørum
     Christiane Elisabeth Larsdatter      22/5 1831      opsl 21 Ørum
     Mariane Christiansdatter   15/6 1835     opsl 30  Ørum    Udl barnefader Christian Sørensen af Lemvigh
     Mads Christian Jensen       5/4 1839      opsl  36  Ørum   Udl barnefader   Jens fra Olling sogn på Salling

     Hun fik altså 6 børn uden at være blevet gift. det at hendes søster ses som fadder må vel udrydde den sidste tvivl om at
     denne Anne er Jens Madsen i Halds datter

      Det var jo Jens Madsens Anne der var vort første bud på Niels Thomsen i Halds kone, så jeg syntes denne opfølgning
      var på sin plads
         Hilsen Niels Ole     

Grete Agerlund Skatka

Hej Ole
Tak for dit bud på Anne Jensdatter.

Men jeg tror ikke på det.
Da Anne blev gift 1-12-1821 med Niels Thomsen i Ørslevkloster
og døde 1844  som Niels Thomsens hustru i Hals 44½ år gl.
Så det passer også på hendes fødeår 1799

vh Grete Skatka

Niels Okkels

#99
Hej Niels Ole og Grete.

Da jeg læste Niels Ole's udredning, blev jeg også lidt forvirret, ligesom jeg kan forstå på Grete's svar, da hun også har opfattet det således, at du mener, at "vores Anne" skulle være Jens Madsens datter.

Niels Ole skrev: Hun fik altså 6 børn uden at være blevet gift. det at hendes søster ses som fadder må vel udrydde den sidste tvivl om at
     denne Anne er Jens Madsen i Halds datter.

Da jeg fik tænkt det lidt mere igennem, så opfatter jeg det nu sådan, at Niels Ole vil bekræfte, at den Anne, som han omtaler må være Jens Madsens Anne, og således ikke kan være den Anne, som i 1821 blev gift med Niels Thomasen i Hald.

Det indebærer så, at det bedste bud må være Jens Hansens datter Anne, som blev gift med Niels Thomasen i Hald.

Har jeg mon ikke forstået det rigtigt?

M.v.h.  Niels Okkels

Niels Ole Rask


    Hej Grete og Niels

     Ja i må undskylde jeg forvirrede jer, jeg kan godt se nu at jeg burde have præciseret at det var for at tage Jens Madsens
     datter Anne ud af ligningen, jeg skrev indlægget.

     For jeg mener det må være Jens Hansen i Kølsens datter Anne, der bliver gift med Niels Thomassen i Hald i 1821.

      Med det først Jette, og min uddybning mener jeg vi med sikkerhed kan sige at det ihvertfald ikke er Jens Madsens datter
     der er Niels Thomassens kone.

     Hilsen Niels Ole