Anne Jensdatter født ca. 1799 evt. Ørslevkloster

Startet af Grete Agerlund Skatka, 29 Maj 2020 - 12:30

Forrige emne - Næste emne

Niels Okkels

Hej, så har jeg fundet skiftet efter Christen Ditlev.

Fjends-Nørlyng Herredsfoged. Skifteprotokol 1813-1821, opslag 219.
Aar 1817 d. 3die Marts skiftesamling i stervboet efter Indsidder Kristen Ditlev paa Lundø.
Se Anhang No. 1, fol 33. Slutter ibedem.
NB. Registrering d. 20. Febr.1817. Se Anhang Lit. A, fol 6.

Fjends- Nørlyng Herredsfoged. Interims skifteprotokol 1815-1817, fol. 33a+b, opslag 43-44.
Aar 1817 den 3.marts blev paa Herredsfogedens kontor foretaget en skiftesamling i stervboet efter afdøde Indsidder Christen Ditlev paa Lundø, hvor da mødte Enken Franzeska Louise Davidsdatter med antagen Laugværge Gaardmand Anders Jensen paa Lundø, så og værgen for de umyndige arvinger Gaardmand Hans Thye i Sønder Ørum, samt den gifte datter Kirsten Christensdatter hendes mand daglejer Anders Christensen i Deiborg? (evt. Viborg)
Stervboets arvinger blev paa tilspørgsel opgivet at være:
a) Af den afdødes første ægteskab.
1. En datter Maren Christensdatter, død, efterlader sig en datter Ane Jensdatter tjenende på Lundø.
2. En ditto Kirsten Christensdatter, gift med daglejer Anders Christensen i Deiborg? (evt. Viborg).
Af ægteskabet med den nu efterlevende enke.
3. En søn Christen Christensen, 7 aar.
4. En ditte Christian    -------   , 4 aar.
5. En datter Maren Christensdatter, 1½ aar.

o.s.v., der blev ikke noget at arve.

M.v.h.  Niels Okkels

Jens Ole Jensen

#61
Hej

Kan se at du har fundet en Anne Jensdatter konfirmeret 1816 i Lundø
Det passer jo også med at hun efter at være blevet forældreløs i 1807 kan være fulgt med sin morfar Christen Ditlev til Lundø.

Christen Christensen fik 3 børn:
29/7 1810 Christen døbt i Lundø Konfirmeret 1825
19/3 1813 Christian født i Lundø Konfirmeret 1828
13/8 1815 Maren født i Lundø

Den sidste datter fik han da han var ca. 68 år gammel
Der var liv i den gamle gut.

Jens Ole

Ser lige du har fundet skiftet
UTROLIGT hvad du finder

Jens Ole


Niels Ole Rask

 
     Hej Jens Ole og Niels

    Det er da helt utroligt det i finder frem, så kom han altså til Lundø, Christen Christensen Ditlev.
    Og her var en Anne Jensdatter konfirmeret, hun er jo nok kommet med morfaderen dertil.

    Maren ses også konfirmeret på Lundø, hun har vist været sat i pleje.

    Tænker Christen er blevet kaldt Ditlev efter den familie i Lund, han var hos omkring 1800, måske for at skelne ham fra andre
    Christen Christensen, en ikke ualmindelig navne kombination. Om der så er familierelation det ved jeg ikke.

    Ærgerligt han ikke levede til Anne blev gift med Niels, men nu ved vi jo hun var på Lundø i 1817, og der er ikke langt til Baadsgaard fra
    Lundø, hvor vi ved vores Anne kom fra i 1820.

    Det er nok ikke sandsynligt at hun vil være nævnt i et skifte efter mosteren når denne er blevet gift, og hendes mand nævnes som daglejer
    det tyder jo ikke på et større bo.

       Hilsen Niels Ole

Grete Agerlund Skatka

Tusind tak, for alle de nye oplysninger,

Jeg undre mig over den Wisti Christensen der døde 1790
Her står i skiftet efter ham som fm. Fars ( halv) broder Jens Hansen i Kølsen.

i 1787 er han 64 år gl

Det kunne tyde på at Marie Bertelsdatter skulle være moder til ham.
Men han er ikke nævnt i skiftet efter hende

Har i noget bud på det


Hilsen Grete
.

Ole Krog

til jer alle

fandt lige dette:

244e
Ægteskabs bevilling gratis for Jens Hansen, og Maren Christensdatter af Vorde sogn under Viborg stift, i 2det og 3die led beslægtede. 7 april 1798.

udfundet på https://www.kkermit.dk/jyske-reg-11.htm


mvh.

Ole Krog

Niels Ole Rask

#65
    Hej

    Jeg kan ikke lige forklare det med halvbroderen Wisti Christensen, men når man ser på fadderne til Anne 1799, så tyder det på slægtskab.

     Anne blev båret af Ditlevs enke i Lund, Vel enken hvor Christen Ditlev var tjenestekarl 1801 (Anne Christensdatter)
     Faddere
     Melle Wistisen  søn af Wisti
     Boller Pedersen af Kølsen
     Mathias Hansen af Fiskbæk
     Gebhard Jensens kone  af Kølsen    Mette Wistidatter       opsl 62 Vorde 1769-1813  FS

      Wistis børn vil jo ifald han var halvbror til Jens Hansen være fætter og kusine til Anne.
      Rent gæt kunne Ditlevs enke være søster til Christen Christensen Ditlev?

      Hilsen Niels Ole

Niels Ole Rask


       Hej
      Jeg tror vi har været for hurtige til at konkludere at Hans Møller er far til Jens Hansen, dels er der alderen der spiller ind,
      men har vi ikke overset at der er 2 Jens Hansen i Kølsen i 1801, og såmænd også i 1787, og her er Jens Hansen den yngre
      endda tjenestekarl hos den ældre.

      Og ser vi på ft 1801 Kølsen Vorde sogn
      Jens Hansen              41 år
       Maren Jørgensdatter 36 år
      Johanne Jensdatter      1 år
       Berthel Hansen         39 år    Jens Hansens broder

     Det passer bedre med alder på denne Jens Hansen som søn af Hans Møller.

    Så hvem der er forældre til Jens Hansen den ældre  er jo så uafklaret, men har vel en halvbroder Wisti Christensen

      Hilsen Niels Ole

Niels Ole Rask



     Hej igen
     Der er noget der ikke stemmer med denne Berthel Hansen i 1787 42 år  og har moderen Marie Berthelsdatter boende

     I 1801 er han 39 år boende hos sin broder Jens Hansen, og er krøbling, har tjekket originalen.

     Kan det være den samme, eller har jeg været for hurtig til at udnævne den yngre Jens til at være søn af Hans Møller?

     Hilsen Niels Ole

Niels Okkels

#68
Hej Jens Ole, ja jeg har lige gennemgået de skifter du satte på tråden, og nu ser jeg, at Niels Ole også har set på det. Jeg tror Niels Ole og jeg er enige.

Her er mine svar:

Viborg, Nørlyng, Vorde, Kølsen by, , 2.familie, FT-1787
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    
Wisti Christensen     64     gift     Husbond     Bonde og gårdbeboer      
Anne Mortensdatter     46     gift     Hustru til Wisti Nielsen           
Mæli Wistisen     33     ugift     søn af Wisti Christenses 1.ægteskab           
Mette Wistisdatter     27     ugift     deres barn ( W.Christensen og hustru )           
Maren Wistisdatter     16     ugift     deres barn ( W.Christensen og hustru )           
Bodild Wistidatter     23     ugift     deres barn ( W.Christensen og hustru )          
Wisti Christensen var halvbror til 1.Jens Hansen og Laurs Hansen.


Viborg, Nørlyng, Vorde, Kølsen by, , 11.familie, FT-1787
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    
1. Jens Hansen     54     gift     Husbond     Bonde og Gårdbeboer      
Anne Pedersdatter     78     gift     Hustru til Jens Hansen           
2. Jens Hansen     27     ugift     tjenestekarl           
Else Jensdatter     29     ugift     Tjenestepige           
Bertel Andersen     17     ugift     Tjenestekarl          
1. Jens Hansen var bror til Laurs Hansen, der var gift med Inger, datter at Marie Bertelsen,
og 1. Jens Hansen og Laurs Hansen var ½brødre til Wisti Christensen, så de havde fælles mødre.


Viborg, Nørlyng, Vorde, Kølsen by, , 15.familie, FT-1801
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    
2. Jens Hansen     41     gift     Mand     Husmand med jord      
Maren Jørgensdatter     36     gift     Hustru til Jens Hansen           
Johanne Jensdatter     1     ugift     deres barn ( J.Hansen og hustru )           
Bertel Hansen     39     ugift     broder til Jens Hansen        
2. Jens Hansen var søn af Marie Bertelsen, og bror til Bertel, Niels og og Inger.


Viborg, Nørlyng, Vorde, Kølsen by, , 11.familie, FT-1801
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    
1. Jens Hansen     68     gift     Husbond     Bonde og gårdbeboer      
Maren Christensdatter     27     gift     Hustru til Jens Hansen           
Kirsten Nielsdatter     69     gift     moder til Maren Christensdatter           
Anne Jensdatter     2     ugift     deres barn ( J.Hansen og hustru )           
Niels Christensen     18     ugift     Tjenestekarl           
Jens Pedersen     14     ugift     Tjenestekarl          
1. Jens Hansen var bror til Laurs Hansen, der var gift med Inger, datter at Marie Bertelsen,
og 1. Jens Hansen og Laurs Hansen var ½brødre til Wisti Christensen, så de havde fælles mødre.

Viborg, Nørlyng, Vorde, Kølsen by, , 21.familie, FT-1801
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    
Laurs Hansen     58     gift     Mand     Husmand uden jord      
Anne Nielsdatter     24     gift     Hustru til Laurs Hansen           
Hans Laursen     7     ugift     barn af Laurs Hansens tidligere ægteskab          
Laurs Hansen var gift med Inger, datter at Marie Bertelsen,
og bror til 1. Jens Hansen og  ½broder til Wisti Christensen, så de havde fælles mødre.

Hans Møller var gift med Marie Bertelsdatter, og deres søn Jens Hansen var født ca. 1760



M.v.h.  Niels Okkels

Jens Ole Jensen

Med tolkningshjælp fra Niels Okkels

Jeg har ledt lidt i lægdsrullerne om Christen Ditlevs 2 sidste sønner Christen og Christian

Christen
Der står at han var meget platfodet og havde krumme tæer som skulle ansees. 67½" høj
1830 fik han åbenbart tjeneste i Kobberup.
1831 blev han først erklæret uegnet som soldat men 18/12 1833 kom han i Slesviske Regiment som Kyrasser.

Christian
1831 65" høj Angiver Slag bevist med tingsvidne (Slag = slagtilfælde)
Han "flyttede" til Højslev
15/1 1833 døde han i Højslev kun 20 år gammel som Fattiglem i Højslev.
Han var sikkert ude af stand til at arbejde og fik derfor forsørgelse.

Jens Ole



Jens Ole Jensen

Hvem var Jens Hansen, Laurs Hansen og Wistis mor?

Hvad hed Jens og Laurs far?

Hvordan er slægtsskabet mellem Jens Hansen og hans kone 2 Maren Christensdatter.
De fik jo kongebrev på grund af de var beslægtede.

Du skriver Laurs Hansens kone hed Inger datter af Marie Bertelsen.
Men i FT1801 står der Anne Nielsdatter? Var han gift 2x?

Jens Ole

Niels Okkels

Hej Jens Ole.

Ja, det var han, du har selv sat skiftet efter hans 1.kone Inger Hansdatter her i tråden, hun døde i 1798.

M.v.h.  Niels Okkels

Niels Ole Rask


     Hej

    Wisti Christensen f ca 1723 i flg ft 1787

     Jens Hansen f ca 1733 i flg ft 1787 og 1801,

      Laurs Hansen f ca 1743 i flg ft 1801

      De har fælles moder, som først var gift m en Christen og senere med en Hans, men hvor er de født?

      Tak for din fine udredning med de brødre Niels

       Hilsen Niels Ole

Niels Ole Rask


     Hej

     Fandt følgende i Hald amt skifteprotokol

      171 28/10 1789  fol 4b og15b
      Christen Pedersen Trevad
      b
      Peder Christensen      Husar i Ribe, nu uvist hvor
      Afdøde flyttede efter sin hustrus død for 8 år siden til sin slegfredssøn Visti Christensen i Kølsen
      Arv efter afdødes søster Karen Pedersdatter, til dennes 2 børn i Vinde Skive sogn.

      Så mangler vi moderen og Jens og Laurs fader

      Hilsen Niels Ole

Jens Ole Jensen

http://oleplannthin.dk/TNG/getperson.php?personID=I17046&tree=tree1

Højslev:
d. 2 Jan: havde Christen Pedersen Trævad og Sl Peder Simonsens Enke Anna Nielwdatter i Vinchel trolovet



Jens Ole

Niels Okkels

Hej.

I skiftet efter Christen Pedersen Trevad står der:
Afdøde flyttede efter sin hustrus død for 8 år siden fra Daugbjerg til sin slegfredsøn Visti Christensen i Kølsen på Viborg konrektorats gods.

Skiftet er omfattende, og der er indskrevet 8 forskellige dokumenter, med mange "gode" detailer.
Christen døde i juni 1786, men skiftet blev først afsluttet i 1789. Sønnen Peder Christensen blev efterlyst i aviserne, og faderen havde før sin død antaget gårdmand Enevold Nielsen i Søegaard, Daugbjerg sogn, som formynder og tilsynsværge for Peder.

M.v.h.  Niels Okkels


Niels Ole Rask


      Hej Niels
      Så kan jeg bedre forstå jeg ikke fandt ham i ft og hans døds indførsel i 1789, havde det fra Brejl, og vil se selve skiftet senere.

       Christen Pedersen Trevad blev jordet 27/6 1786, 92 år    Vorde       opsl 143 FS    1769-1813

       Så er det spændende om vi kan finde hende der fik slegfredbarnet Wisti med Christen Pedersen, og hendes senere ægtefælle Hans ?

       Hilsen Niels Ole

Grete Agerlund Skatka

Hold op hvor er i gode.

Hvis Jens Hansen skal være født 1760
Så er han her i 1787
Folketælling 1787 Vorde Kølsen By
Jens Hansen                              54 år 1 .ægtsk Bonde og gårdbeboer
Anne Pedersdatter                   78 år 1.ægtsk
Jens Hansen                             27 år ugift tjenestekarl

Trolovet 3-8-1798 opslag 88
Jens Hansen Møller og Maren Jørgensdatter gift 18-10-1798 Vorde

Jens Ole Jensen

#78
Denne tråd er efterhånden blevet noget svær at overskue.
MEN dejlig med al informationen som vi i fællesskab finder.

Er der nogen der ved hvorfor Jensen Hansen bliver kaldt Jens Hansen Stjern?
Har Stjern noget med Skjern at gøre?

Er der nogen der har fundet slægtsskabet = grunden til de skulle have kongebrev for at blive gift
(ud over det indlysende at de var beslægtede i 2det og 3die slægtsled)
Ægteskabs bevilling gratis for Jens Hansen, og Maren Christensdatter af Vorde sogn under Viborg stift, i 2det og led beslægtede. 7 april 3die 1798.

Hvis man kunne sætte navne på ville det jo hjælpe gevaldigt.

Jens Ole

Niels Okkels

Hej Grete.

Ja, den fkt 1787 med de 2 gange Jens Hansen, har jeg med i mit indlæg her over, men den unge Jens Hansen er ikke rigtig med i "jeres" slægtsgren.

Hilsen / Niels

Jens Ole Jensen

#80
Jens Hansens 1. ægteskab med Anne Pedersdatter: 1757 i Vorde

18. Juny Trolovet Jens Hansen af Kølsen og Anne af Worregaard

14? Octobr. Cop: Jens Hansen og Anne Pedersdatter

Han var 24 år og hun 48 år - så måske har et gårdfæste lokket ham.
Worre = Vorde
Ifølge FT1787 var det begges 1. ægteskab

Kan finde denne dåb hvor Jens Hansens kone i Lundsgaard medvirker Worregaard er også nævnt men Andersdatter?
(Jens Hansen i Lundsgaard var vist født 1723 i Vorde og døde 1761)

Vorde kirkebog:
Dåb: dia Rmininifeere 1761 Mads Møller i Kølsen en søn til dåben: Christen båren af Jens Hansens kone i Lundsgaard. Fadder. Niels Stisen. Anders Timmer. Christen Boile Christen Andersens kone og Anne Andersdatter af Worregaard.

Dette var Mads Møller:
Laurids Hansen kan være Jens Hansens bror

18 Mads Christensen i Kølsen mølle. 29.12.1769, fol.43.
E: Anne Kjeldsdatter. LV: Christensen Nabe i Vorde. B:
1) Birthe Kirstine Madsdatter 11
2) Christen Madsen 8
3) Kjeld Madsen 7.
FM: Laurids Hansen i Kølsen.

Jens Ole

Kan man finde fæstekontrakter for Kølsen/Vorde?

Jens Hansen i Lundsgaard f. 1723
Dom: 22 p. Trin. Hans Larsens i Kølsen Barns daab
confirmeret, N: Jens, baaren af Peder Høgs hustru
i Lundsgaard, fadderne Niels Mælisen Hans Pedersen Chr(sten)
Pedersen, Christen Andersen, Anders Pedersens hustru, Niels M(æ-)
lisens datter Anne, alle af Kølsen.




Niels Okkels

#81
Hej Jens Ole.

Der står: Dca forkortelse af Dominica, men oftes skrevet som: Dom.
Søndagen hedder: Reminiscere, 2.søndag i fasten og i 1761 var det den 15.febr.

Vedr, fæsteprotokol for Vorde sogn, hvor bl.a. Kølsen hørte under Viborg Konrektorats Gods, så er der ingen fæsteprotokoller bevaret iflg. Arkivhåndbog, Nørrejylland, udgivet 1980. Den bog kan også findes på nettet.

Vedr. Christen Trævad så ses det i Daugbjerg kirkebog, at hans kone døde i 1766, 73 år gl., men han må være blevet gift igen, da Christen Trævads hustru døde 24 år gl. i 1777.
Det er nok en anden Christen Trævad, der står også af Engedal og ikke Daugbjerg, som der står ved den første.

Visti Christensen boede også dengang i Daugbjerg, idet han fik en søn Niels i 1777, men som døde i 1778, 5 mdr. gl., moderen står da som Anne Nielsdatter.
I 1778 fik de endnu en søn Niels.
Visti Christensen flyttede formentlig straks derefter til Kølsen, samtidig med at Christen Trævad flyttede med til Kølsen ca. 1778.


Jeg var for hurtig med denne meddelelse, for det viser sig, at der ved FKT 1787 stadig boede en yngre Visti Christensen i Daugbjerg, så der var altså 2 gange Visti Christensen i området samtidig.

M.v.h.  Niels Okkels

Jens Ole Jensen

OK


http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=161785&side=124&height=651
Under konfirmerede i Vorde kan jeg finde
28/4 1741 Jens Hans: af (blækklat) og hans
Syster Maren ?? Hans??
1744 Inger Hansdatter af Kølsted
1747 Lars Hansen af Kølsted

1741 - minus mindst 14 = 1728 passer ikke helt med Jens Hansen f. ca. 1731

Jens Ole



Niels Ole Rask


      Hej Niels og Jens Ole

     Jeg var også ved at gå vildt i de 2 x Christen Trevad i Daugbjerg sogn

    Men fandt  Mette Jensdatter Christen Trevads hustru i Daugbjerg, jordet 64 år . Tror det skal være d 14/10 1778  opsl 81
    Den nok yngre Trevads hustru ses på opsl 80.

    Med hensyn til de konfirmationer du fandt Jens Ole, må det være den Hans Larsens børn du tidligere har omtalt, næst efter Jens i 1723 er
    der en Maren i 1725, de 2 sidste har jeg ikke fundet.
    Dengang kunne de nemt være 18 år eller mere ved konfirmationen.

      Hilsen Niels Ole

Niels Ole Rask

 
    Hej
    Jeg har set lidt på Visti Christensen og hans børn, for at se om der ligger noget gemt der, i flg skiftet flg børn Melle, Mette, Maren og Bodil
    er en af dem opkaldt efter farmoderen. Melle er opkaldt efter sin morfar, i det Vistis første kone hed Mette Mellesdatter, og dermed er Mette
    jo opkaldt efter hende, da hun er af andet ægteskab. Så er der Maren og Bodil tilbage.

    Jeg prøvede at finde dem født i Vorde sogn, og jo det var de i Kølsen, men faderen blev ved alle 4 kaldt Visti Hansen, rækkefølgen på
    børnene passer, så det må være den rigtige. Betyder det så han er opvokset hos sin moder og dennes ægtefælle Hans?

    13 trin 1754   Visti Hansen en søn Melle , resten kan jeg desværre ikke læse  opsl 160 højre side 1701-1771 Vorde FS

    ? Trin 1760  Visti Hansen i Kølsen en datter til dåb kaldet Mette, båren af Inger Jensdatter, faddere Hans Laursen af ? Moust og ? resten kan jeg
    ikke tyde      opsl 169 venstre side     1701-1771 Fs

    Den første i 1764 Visti Hansen en datter kaldet Maren, båren af Hans?    Blandt faddere Degnens kone og min kone, vel præsten.
    resten kan jeg ikke læse.    opsl 176   1701-1771 FS

     Dom ? 1770 Visti Hansen i Kølsen en datter Bodil til dåben i Worre, Båren af en pige fra Dremstrup Faddere Jens Hansen, Mathias Hansen,
    Poul Dremstrup og Christen Dremstrup    opsl 9  1769-1813 FS

    Den Hans Laursen der nævnes som fadder i 1760 er jo ret interressandt, når vi tager i betragtning at en bror til Jens hedder Laurs,
     og hvad med den Mathias Hansen, er det den samme som ses som fadder til Jens Hansens Anne i 1799, og hvem ved en bror mere?

    Der er stadig uafklarede spørgsmål i denne tråd

    God søndag og hilsen
      Niels Ole

Niels Okkels

Hej Niels Ole.
Jeg har tilføjet noget i din tekst.

Jeg har set lidt på Visti Christensen og hans børn, for at se om der ligger noget gemt der, i flg skiftet flg børn Melle, Mette, Maren og Bodil er en af dem opkaldt efter farmoderen. Melle er opkaldt efter sin morfar, i det Vistis første kone hed Mette Mellesdatter, og dermed er Mette jo opkaldt efter hende, da hun er af andet ægteskab. Så er der Maren og Bodil tilbage. Ja, måske skal man se efter pigenavnene blandt Laurs og Mathias Hansen?

Jeg prøvede at finde dem født i Vorde sogn, og jo det var de i Kølsen, men faderen blev ved alle 4 kaldt Visti Hansen, rækkefølgen på børnene passer, så det må være den rigtige.
Betyder det så han er opvokset hos sin moder og dennes ægtefælle Hans? Ja det må være det sansynlige.

Dca 13 p. trinit. (8.sept) 1754   Visti Hansen i Kirke 1 søn til Daaben, søn Melle, baaren af  gl. Anders Vammens Kone i Vorre. Fadd. vare Jens Møller, Niels Timmer, Lille Jens Andersen, alle af Kølsen, Anders Pedersens datter Anne og Ellen Moustdatter af Kølsen.
resten kan jeg desværre ikke læse  opsl 160 højre side 1701-1771 Vorde AO, men bedre i Sall Data samme opslag.

Dca 1ma (Prima=1.) p. Trin (24.maj) 1760  Visti Hansen i Kølsen en datter til dåb kaldet Mette, båren af Inger Jensdatter, faddere Hans Laursen i Kølsen, Moust og Christen ---stsen i Kølsen, ---- ----, Niels Bro--, og Ma--- Johansdatter.
resten kan jeg ikke tyde  opsl 169 venstre side  1701-1771 AO og 169 Sall.

Den første i (1 til 6) p. Epiph.(6/1-12/2) 1764 Visti Hansen en datter kaldet Maren, båren af Hans ---stes Birte, faddere vare Peder D---, ---- Sørensen, Degnen=konen og min kone(præstens), ------ og Kirsten Bollisdatter.
resten kan jeg ikke læse.    opsl 176   1701-1771 AO og 176 Sall.

Dom Qvinguagesima (25.febr.) 1770 Visti Hansen i Kølsen en datter Boel (Bodil) til dåben i Worre,
Båren af en pige fra Dremstrup. Faddere Jens Hansen, Mathias Hansen, Poul Dremstrup og Christen Dremstrup    opsl 9  1769-1813 AO

Den 26.okt. 1770 inddøbt Visti Hansens søn Hans (ingen faddere, så han blev nok hjemmedøbt og måske død derefter, men dåbs conf. eller død er ikke fundet)  opsl 10  1769-1813 AO

    Den Hans Laursen der nævnes som fadder i 1760 er jo ret interressandt, når vi tager i betragtning at en bror til Jens hedder Laurs, ja det er måske ham her:

Den 19.aug. 1771 jordet Hans Laursen, 80 år gl.
opsl 135  1769-1813 AO

og hvad med den Mathias Hansen (der hørte under Fiskbæk kirke), er det den samme som ses som fadder til Jens Hansens Anne i 1799, og hvem ved en bror mere? Ja det er meget sansynligt.

    Der er stadig uafklarede spørgsmål i denne tråd, Ja


M.v.h.  Niels Okkels

Niels Okkels

Hej.

Efter jeg havde skrevet ovenstående indlæg, må jeg erkende, at Hans Laursen i Kølsen ikke kan være far til Jens Hansen og Laurs Hansen i Kølsen ud fra oplysninger i nedenskrevne skifteuddrag.
Hans Laursen var vurderingsmand ved skiftet efter Visti Christensens 1.kone, kunne han det, hvis han var stedfar til Visti, han burde nok være inhabil.

Hans Laursen i Kølsen havde 2 børn, nemlig Jens Hansen i Lundgård og Mette Hansdatter i Kølsengård.
Hans Laursen var gift med Maren Boilesdatter, der var født ca. 1739, så hun var for ung til at være Jens Hansen og Laurs Hansens mor.


Viborg Katedralskole
Rektoratets gods
Skiftebreve m.m. 1733-1803
C 634-98

33 Boile Nielsen i Vorde. 27.5.1768.
E: Inger Hansdatter. LV: Jens Ferslev, kapellan i Vorde.
B:
3) Kirsten Boilesdatter.
FM: Frederik Christensen.
[Første ægteskab med Kirsten Sørensdatter, skifte 14.8.1747 lbnr.5].
B:
1) Anne Boilesdatter g.m. Christen Nielsen i Lundsgårde
2) Maren Boilesdatter g.m. Laurids Hansen i Kølsen.

5 Kirsten Sørensdatter i Vorde. 14.8.1747.
E: Boile Nielsen.
B:
1) Anne Boilesdatter 18
2) Maren Boilesdatter 8.
FM: Christen Tapdrup i Lundsgårde [i Vorde sogn].
Afdøde døde 16.7.1747.


Viborg Katedralskole
Konrektoratets gods
Skifteprotokol 1757-1817
C 634-94

1 Mette Mellesdatter i Kølsen [i Vorde sogn]. 24.3.1757, fol.2.
E: Visti Christensen.
B: 1) Melle Vistisen.
Som vurderingsmand bl.a. Hans Laursen i Kølsen

11 Jens Hansen i Lundsgård [i Vorde sogn]. 3.6.1761, fol.25B, 37.
E: Anne Boilesdatter. LV: Søren Stidsen i Lundsgård.
B:
1) Kirsten Jensdatter 5
2) Maren Jensdatter 2.
FM:
1 morfar Boile Nielsen i Vorde
2 farfar Hans Lauridsen i Kølsen.
Afdøde døde 5.6.1761.

14 Christen Mouridsen i Kølsengård. 1.8.1764, fol.33.
E: Mette Hansdatter. LV: hendes far Hans Lauridsen i Kølsen.
B:
1) Christen Christensen 11
2) Elisabeth Christensdatter 8
3) Maren Christensdatter 6
4) Mourids Christensen 3
5) Jens Christensen 6 mdr.
FM: farfar Mourids Christensen på stedet.

M.v.h. Niels Okkels

Jens Ole Jensen

#87
Jeg tror at "vores" Jens Hansen var tilflytter for jeg kan ikke finde ham konfirmeret i Vorde.

Man har sikkert brugt hans "kaldenavn" Stjert for at skille de 3 Jens Hansen-er fra hinanden.
Kan det kaldenavn give et fingerpeg over hvor han kom fra?

Lidt fantasi for at lede tankerne hen på hvem og hvor Jens var fra:
Da han blev gift i 1757 24 år gammel med den 48 årige "gammeljomfru" står der at hun er af Worregaard. Vordegaard er en meget stor gård mellem Vorde og Kølsen.
Enten var hun tjenestepige der eller også?

Undrer mig over hvorfor Jens Hansen giftede sig med hende hvis der ikke var en belønning for at tage hende. Han kunne jo ikke forvente at få børn i det ægteskab.
Hjalp han godsejeren ved at gifte sig med hende og fik en gård i fæste
Ja - Jens Hansen har en bondegård - men hvordan fik han den?
Desværre er der ikke en fæsteprotokol, som kan afsløre det.

Jens Hansens far var sikkert en gårdfæster under samme gods, men i et andet sogn.
Og så har Jens som sikkert ikke var førstefødte søn måtte gå på jagt efter en enke eller en datter på en gård, hvor han kunne overtage fæstet.
(Hvilke sogne hører under dette gods?)

Desværre er der heller ikke lægdsruller fra 1757 og heller ikke folketællinger kun kirkebøger.

30 år senere har Kirsten Mogensdatter på Vordegaard som enke giftet sig ca. 1784 med den 12 år yngre Jens Christian Jacobsen som blev gårdfæster på ½delen af Vordegaard  hvor de er FT1787.
Han giftede sig og fik sammen med enken 4 børn.
Det var vist meget almindeligt.

Den 2den fæster af ½del af Vordegaard hed Willum Jensen.
Desværre er det jo 30 år efter 1757 så noget slægtsskab til Anne Pedersdatter kan sikkert ikke findes

Jens Ole


Niels Okkels

Hej Jens Ole.

Her er uddrag fra "Arkivhåndbog Nørrejylland"

26. Fjends herred.  side 71-73
C 634. Viborg Konrektorats gods (Skp 1757-1817):
Lundø sogn: Lundø by.


28. Nørlyng herred.  side 75-76.
C 634. Viborg Konrektorats gods (Skp 1757-1817.1 Kathedralskolens ark: Reserveruller 1745-94. Jb 1758, 64, 68, 69-1802.
Se også C 634. Viborg Rektorat Skb 1733-1803, Jb 1747-94):
Ravnstrup sogn: Gåsdal, Neder Ravnstrup.
Vorde sogn: Kjølsen by, Vorde Mølle, Vordegård, Lundsgård, Navntoft.
Fiskbæk sogn: Fiskbæk by.
Romlund sogn: Romlund by.


G 215. Hald i Dollerup (Skp og Fp 1776-1846. Skifter fra Lundum 1792-93. Se kopibog for Æbeltoft 1816-21. Jb 1731 -1804.
1 amtsark: Af-og tilgliste 1780): do., do.Mølle, Hald, Neder og Over do., Bækkelund, Nonbo.
Finnderup: do.. Bakhus, Domdalsgård, Agerskov.
Almind: Vranum, Snabe.
Vium: do.
Lysgård: do.
Vroue: V.Børsting, Sjørup, V.do.
Daugbjerg: do.. Engedal, Vedhoved.
Resen: do., Rabis.
Smollerup: do., Ø.Børsting.
Fly: do.
Mønsted: do.
Vorde sogn: do.Gård, Kjølsen, Navntoft.
Gammelstrup: Fusager.
Haderup: Fårbæk, N.Feldborg, Grougård.
Bording: Raunholt.
Nautrup: do.
Gjellerup: do.
Sunds: Lind, Ildsgård.
Rind: N.Søby.
Lundum: do., do.Skov.

C 2. Viborg bispegods (Skp 1788-1814. Fp 1700-1854.1 bispeark: Jb 1748):
Finnerup sogn: Finnerup by.
Ravnstrup sogn: Ravnstrup by, Bredsgård, Holm.
Gammelstrup sogn: Fusager.

M.v.h.  Niels Okkels

Jens Ole Jensen

#89
Tak til Niels for sogneoversigt

Jeg kom til at kalde Jens Hansen for Stjert
Det er naturligvis Stjern

Er det urealistisk at Jens Hansen stammer fra Horne i Ribe amt - et godt stykke væk?

Her findes en Lars Hansen Stiern født ca. 1723.

Ribe Byfoged:
Må være Lars Hansens farfar:
18/12 1621. Jens Poulsen forpligtigede sig at holde Hans Stierns arvinger skadesløse for den gæld, han og hans afd. hustru Anne Hansdatter har været bortskyldig. Og den arvepart, som Hans Stiern og hans mor kunne tilfalde efter Jens Poulsens afd. hustru, har han fornøjet dem med en kålgård. Hans Hansen Stiern og mor Apelone Hanskone gav Jens Poulsen afkald efter hans afd. hustru Anne Hansdatter.

MEN Jens Hansen havde jo en bror der hed Laurs som boede i Vorde?

Desværre starter Horne kirkebog 1734 men jeg kan dog se at der findes en Hans Hansen i sognet der får datter i 1734.

Jens Ole