Præsteslægten Hemmet i fem led

Startet af Anne de Fine Olivarius, 27 Maj 2020 - 18:10

Forrige emne - Næste emne

Anne de Fine Olivarius

Jeg er nu - igen igen - i gang med en familiegren, som før har været diskuteret i dette forum (2014). En af hovedpersonerne er Jens iversen Bandsbøl, hvis første kone hed Anne Lasdatter. Faderen til Anne Lasdatter hed Las Jensen og levede ca 1590-1661 og var gift med Else Nielsdatter. Else var datter af borgmester i Varde Niels Thomsen og Maren Rasmusdatter.

Nu har jeg igen haft fat i ovennævnte titel af Carl Langholz, som stammer fra en artikel i Personalhistorisk Tidsskrift 1985, 2.

Og nu kommer problemet: I noterne efter artiklen står der i note 26 om Maren Rasmusdatter, at hun er af Abildtrup-slægten, og der skulle stå noget om hende på siderne 30 ff.  i  Slægten Abildtrup 2. 1951. Den kan jeg p.t. ikke få fat i, men en venlig medarbejder på Egvad Egnshistoriske Samling har fortalt mig, at der på de nævnte sider, 30ff. ingenting står om hende.

I note 24 står der, at  Las Nielsens kone nn Vistidatter også skulle være af denne slægt, og der henvises til siderne 26-40-

Da jeg nu ikke kan få denne bog at se p.t. har jeg fundet en anden om denne slægt: Abildtrup Nedergård 1487- 1987, og her finder jeg intet om Maren; men der er en Visti Nielsen i denne slægt, så jeg tænkte det måske kunne være ham?

Jeg håber at der her en nogle som kan hjælpe mig med lidt afklaring og som måske kender til disse familierelationer.

Venlig hilsen
Anne


Anne de Fine Olivarius

Jeg kan se at mange har læst mit indlæg, og når jeg læser det igen kan jeg se, at det måske er lidt uklart, hvor jeg vil hen med det. Det hele kan koges ned til følgende:
Kender nogen til Maren Rasmusdatter (gift med borgmester i Varde Niels Thomsen) og hendes tilknytning til Abildtrup-slægten?
Og kender nogen til NN Vistidatter (gift med Las Nielsen) og hendes tilknytning til samme slægt?

Venlig hilsen
Anne

Vera K. Madsen

Hej Anne.
Abildtrup-slægten kan jeg desværre ikke hjælpe med, men jeg har en enkelt kommentar vedr. den Las Jensen, som blev gift med borgmesterens datter, Else, i Varde. Han var søn af Jens Iversen Bandsbøl og dennes 1. hustru, Anne Lasdatter.

Mvh Vera K. Madsen

Anne de Fine Olivarius

Mange tak, Vera. Det var jo dig der skrev så flittigt i tråden fra 2014, som jeg har haft meget glæde af :)

Venlig hilsen
Anne