Claus Michelsen i Hove sogn, Meld-Vinkel

Startet af Sonnich Brinch Morgenstern, 27 Maj 2020 - 16:41

Forrige emne - Næste emne

Sonnich Brinch Morgenstern

Jeg er ved at lægge sidste hånd på en transkribtion af skiftet fra 1782 efter min 5 x tipoldefar, Simon (Pedersen) Refhale i Hygum sogn, Vandfuld, Ringkøbing. Simons to døtres fætter ("Sÿskende Barn) omtales, da han er med som observatør for at iagttage "for Børnenes Bæste"
Dengang var søskendebørn fætre eller kusiner og ikke som nu, nevøer eller niecer.
Jeg kan regne ud, at Claus Michelsens far må have heddet Michel og enten Pedersen eller (efter Simons hustru Johanne) Andersen, for at være onkel til børnene. Alternativt skulle det være Claus' mor, der enten hed Pedersdatter eller Andersdatter og var moster/faster.
Men jeg kan ikke finde ud af meget om denne Claus. Da han døde 22/1 1806, skrives der, at han var 63 år gammel, altså formodentlig født i 1742.
Det store problem er Hoves kirkebøger, der er i en mildest talt miserabel stand:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=164558&side=2
Min anes skifte er fra godset Ryssensteen, men det går ikke ret langt tilbage. Hvis jeg brænder efter at finde ud af deres konkrete relation, hvor og hvorledes kan jeg finde mere, f.eks. hans fødsel...?
Bedste hilsener
Sonnich

Jens Kristian Noe

Hej sonnich
Jeg har rigtig meget om den tidligere generation i clostergård. Skriv direkte
jenskristian.noe@gmail.com
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

Ole Krog

Sonnich og Jens Kristian

Simon Pedersen Refhale i Hygum er også min ane. Hvis muligt vil jeg gerne have skiftet efter ham, når det er færdigt. Hvad har I ellers om ham og hans kone Johanne Andersdatter?
også gerne henvisning til skiftet

jeg har dette

Nr. 178:
Simon Pedersen, født ca. 1712, trolovet 25 03 1771 og gift 24 12 1771 i Hove, død 1782 og begravet 04 04 1782 i Hygum
Forældre: ?
Forældre: Nr. 356 og 357
Dåb: ?
Ægteskab: C493B-A-1 Houe 1771 (opslag 27): Urban Schouboe d. 24. Dec.br tronlovede Simon Pedersen og Johanne Anderdatter ...
Død: C493A-A-1-2 Hygum 1782 (opslag 87): Den 4. Aprilis Simon Pedersen Refhale i Sønder Byschouhuus, 70 aar
FS: Simon Pedersen og Bennet Jensdr gift 02 10 1743 i Hove
FS: Simon Pederssen og Johanne Andersdr gift 24 12 1771 i Hove

Nr. 179:
Johanne Andersdatter, født ca. 1730, trolovet 25 03 1771 og gift 24 12 1771 i Hove, død 1812 og begravet 15 03 1812 i Flynder
Forældre: ?
Forældre: 358 og 359
Dåb: ?
Ægteskab: se under nr. 178
Død: C487C-3-3 Flynder 1812 (opslag 98): Den 15 03 1812 blev Johanne Andersdatter, Simon Pedersen Houmarks enke i Nør Fløndergaard, begravet med ceremoni, 81 aar, efter bevis fra skifteforvalteren af.
FT 1787: bor som 46 årig enke (navngivet Johanne Pedersdatter) med 2 børn Bennet Simonsdatter på 15 (ane 89) og Mariane Simonsdatter på 13 år i et hus Byesschov, Hygum

her deres ene datter:
Nr. 89:
Benned Marie Simonsdatter, døbt 06 01 1771 i Hove, konfirmeret 30 03 1788 i Hygum, gift 02 12 1796 i Flynder kirke, død 09 02 1853 Fløndergaard, Flynder sogn og begravet 20 02 1853 i Flynder.
gift med
Nr. 88:
Christen Jensen Poulsgaard, født 18 06 1769 i Bur, gift 02 12 1796 i Flynder, død 10 05 1829 og begravet 18 05 1829 i Flynder

   
med venlig hilsen

Ole Krog
Holstebro
ombkr@mvbmail.dk

solveig knudsen

Hej

Mon der er nogen Der kan udrede hvordan slægtsskabet er til mine forfædre der levede i Steenhule og Mellem Snabe i
Hover sogn.
Det er Tydeligt at der er en sammenhæng da vi også har kvindenavnet Bennet Jørgensdatter i slægten

Det er Karen Jensdatter i Underbjerg i Lomborg i vedhæftede der er min slægt

Jeg kan se at nogle af de omtalte personer er faddere til Karen og Kjelds børn.

Karen blev enke tidligt og da gift med enkemanden Mads Nielsen i Rom sogn.

Solveig


Sonnich Brinch Morgenstern

Jens Kristian Noe
Jeg har sendt dig en mail, for jeg er nysgerrig på, hvad dette Clostergård er  :)

Ole Krog

Sonnich

fandt skiftet under Rysensteen Gods 1782 side 111 (opslag 113).

umiddelbart læser jeg det første af skiftet som:

Skifteforretning efter afgangen Simon Refhale som boede og døde i Hygum Sogn

Anno 1782 dend 14. Maÿ her – 30 Dagen indfamdt sig med følge Skifteforvalter – og  Hr. Conniellice  Raad forvalter --- Christen Nyboe fra Ryssensteen med tiltagne 2.d – og Vurderingsmænd nemlig Thomas Büschou i Hygum Sogn og Peder Andersen af Hou Sogn udi Stævnsboen og – afgangen Simon Refhale som boede og døde i Hygum Sogn, i et huus kaldt Hou Lyng, for at registrere og vurdere hvad som – forefindes i Stævnboet – skifte og Vurdering imellem Enken Johanne Andersdatter og hendes med den salig afdøde i Ægteskab sammenavlede Børn, som var 1. En Datter Bendt Marie Simonsdatter, 11 Aar gl. og 2. en Ditto Marie Anne Simonsdatter, 9 Aar gl., paa udi Begge 2.de umyndige Børns Vegne deres dødelige Søskende Barn Claus Mickelsen af Meld Winkel i Hou Sogn for under dette Skifte at observere og iagttage i Hou Sogn, -- blev --- foretaget og forrettet som følger:

Effekter

Mere tekst 

sluttet med:

Enken Johanne Andersen
Enkens laugværge Poul Refschou i Hou Sogn
Formynder Børn Claus Mickelsen Winther

Hvor langt er du kommet?

Vil også stadig gerne høre, hvad du og Jens Christian Noe har om dette ægtepar og evt. deres forældre/famile.

mvh.

Ole Krog

Ole Krog

Sonnich

her er så lige 1. del af skiftet, som Jørgen Thue Pedersen har tydet for mig:

Skifte-Forretning effter afgangne Simon Refhale som boede og
Døde i Hygom Sogn. -

Anno 1782 dend 14. May som rette 30te Dag indfandt sig paa høye Skiftefor-
valterens Vegne Velædle og Velbyrdige hr. Cancellie Raad Forvalter Hasle
ved Skriver-Karl Christen Nyeboe fra Ryssensteen med tiltagne 2de Vitterlig-
heds og Vurderingsmænd Naunlig Thomas Byschou i Hygom Sogn, og Pe-
der Andersen af Hou Sogn udi Stærvboen effter afgangne Simon Refhale,
som boede og Døde i Hygom Sogn, i et Huus kaldet Hou Lyng, for at Registere og
Vurdere hvad som maatte forefindes i Stærvboen til paafølgende Skiffte og Dee-
ling imellem Encken Johanne Andersdatter og Hendes med den Salig afdøde i
Egteskab sammenavlede Børn, som ere 1. En Datter Bendt Marie Simons-
datter, 11 aar gl. og 2. En Ditto Marie Anne Simonsdatter, 9 aar gl., paa disse
2de umyndige Børns Vegne var nærværende deres Kiødelige Syskende-
Barn Claus Michelsen af Meld Winchel i Hou Sogn for under dette Skiffte at
observere og iagttage Deres Bæste, Saa var og nærværende Enckens antagne
Laugværge Poul Refschou i Hou Sogn; Thi blev da i alle tilstædeværendes hos og
overværelse foretaget og forrettet som følger:

Ole Krog

Jens Kristian Noe

Simon Refhale er ud fra mønsteret af faddere utvivlsomt bror til Poul Pedersen Rævhale. De synes nært beslægtede med jens Mogensen Cammersgaard. Poul vidner i en arvesag i SV Herredesret 1766 6. marts
at jens Mogensen er arving til hofjunker de Caspergaard  til tølløse.
Med dette har vi også en link til hans farmor Apolone Andersdatter i Waskjærgaard i tørring sogn.
Hun er bedstemor til den første jyske poet C.F. Waskier. osv.
Jeg har masser af stamtavler og stof, hvis dette har interesse. Venlig h jenskristian.noe@gmail.com
NB Poul Pedersen nævnes senere som clostergaard.
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

Jens Kristian Noe

Svar til Ole Krog. Velkommen i klubben.
Lokalarkivet i Klinkby vil være en vigtig kilde. Derrtil er der vægtig stof om Stenhule i Mads Musholms bog om Vandborg Sogn.
Jeg har også 3 navn benned Jensdatter, Jens Pedersen  og Mariane christensdatter _ Stenhule.
Venlig hilsen  jenskristian.noe@gmail.com
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

Jens Kristian Noe

Hej solveig Kudsen.
Det var dig der skulle have følgende!
Lokalarkivet i Klinkby vil være en vigtig kilde. Derrtil er der vægtig stof om Stenhule i Mads Musholms bog om Vandborg Sogn.
Jeg har også 3 navn benned Jensdatter, Jens Pedersen  og Mariane christensdatter _ Stenhule.
Venlig hilsen  jenskristian.noe@gmail.com
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

solveig knudsen

Tak til
Jens Kristian Noe

Jeg prøver om jeg kan få bogen på biblioteket

Mvh
Solveig Knudsen

Jens Kristian Noe

Hej Solveig. Bogens titel er: Mads Musholms historiebog. De er kun en enkel side om Stenhule. Det kunne jeg skanne til dig, hvis det er aktuelt, s 46.   venlig h  Jens K. Noe
jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro


solveig knudsen

Tak til
Jens Kristian Noe og Henrik Jensen

Jeg opdagede hurtigt at bogen var på nettet
og fik set lidt på den i går.
Synes det er en rigtig god bog.
som jeg gerne vil læse. 
Hilsen
Solveig Knudsen