Clementinus Clemensen druknet på en rejse til England o. 1869

Startet af Niels Clemmensen, 27 Maj 2020 - 00:56

Forrige emne - Næste emne

Niels Clemmensen

Clementinus er født i Nibe 19. jan. 1842:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21584134#357080,70453956

Ifølge en optegnelse, jeg har, men hvis validitet jeg ikke kan bedømme, da der ikke er angivet nogen kilde, skal han være "druknet ca 27 år gammel på en rejse til England." Det er altså formentlig sket i 1869. Jeg gætter på, at han har haft hyre på skibet, selvom han efter samme notat har haft beskæftigelse manufakturist. Men da faderen var skipper og sejlede i danske farvande, har det ikke været fremmed for ham at stå til søs.

Det interessante kunne selvfølgelig være at finde historien bag. Jeg har søgt i de gamle aviser på Statsbibliotekets Mainstream i håb om at finde i det mindste en notits om begivenheden, men uden resultat.

Hvordan skal opgaven gribes an?
Med venlig hilsen
Niels Clemmensen
Brønderslev

Elin Madsen

Hej

Desværre er der ikke hjælp at hente i sørullen, da han blev kasseret pga. tarmbrok i 1861.
Det kunne ellers have været en mulighed.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=379389&side=560

mvh
Elin

Mia Gerdrup

Jeg har nogle gange været heldig med, at der har stået korte bemærkninger i et skifte (Bogø sogn, Stubbekøbing Herred). Men det kan jo være forskelligt fra sted til sted, hvor meget der noteres.
Jeg har kigget på AOsalldata, men der ses ikke at være nogen tilgængelige skifter omkring 1869. Du bør nok undersøge om de findes på et arkiv.

Det helt store problem er når der er tale om søfolk/unge mænd, der hverken har stiftet familie eller ejer nogen form for ejendom og formue. Så forsvinder de stort set uden bemærkning - udover familieoverlevering.

Du skriver at du har søgt i Mediastream. Hvis du kender navnet på skibet, så prøv en søgning på navnet.
Fortsat god jagt.
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

John Thomsen

Læste lige dit indlæg..  ;-)

Kan det ikke tænkes, at den unge mand "blot" har været på rejsen sammen med sin far?

Har du i øvrigt prøvet at spørge Museet for Søfart om eventuelle notater?

Den kan jo være både en enkeltstående ulykke for personen, eller et helt forlis!

Venligst
John

John Damm Sørensen

Da faderen dør i 1891 er der intet at skifte, så heller ikke her er der oplysninger om familie.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QHV-N3ZW-629G?i=671&cat=506604

Da moderen dør nævnes heller ingen arvinger, da faderen sidder i uskiftet bo.

Hilsen
John

Niels Clemmensen

Tak for de mange indholdsrige svar.

Elin Madsen:
Oplysningerne fra Sørullen siger alligevel noget. Min kilde er en slægtstavle, som består af 10 sider maskinskrevet på gennemslagspapir. Den er usigneret og udateret, men må være blevet til imellem 1954 og 1957. Den anonyme slægtsforsker har sikkert fået oplysningerne om Clementinus fra nogle i familien den gang, som kunne huske historien. Slægtstavlen oplyser, at Clementinus var manufakturist. Det har nok passet bedre til hans helbred. Så på den måde falder en lille brik på plads. Tak for linket.

Mia Gerdrup:
Nej, desværre kender jeg ikke navnet på skibet. Det ville have været et godt spor. En tur om ad et arkiv vil nok en god mulighed.

John Thomsen:
Museet for Søfart - det var en god idé. Det må jeg prøve. Og du har ret: Vi ved ikke, om der er tale om en enkeltstående ulykke eller om et forlis.

Spørsmålet om han har været på rejse sammen med sin far, ja, det er et rigtig godt spørgsmål. I aviserne har jeg fundet i alt fire skibslister fra årene 1846 til 1852. Heraf fremgår det, at faderen har sejlet i indenrigsfart mellem limfjordsbyerne og København. Derefter er der tavshed. Han optræder i alle folketællingerne i Nibe, hvor hans erhverv betegnes som skipper undtagen i den sidste (1890) året før han dør, hvor han er aftægtsmand. Det tyder på, at han ikke har skiftet erhverv efter 1852, men er fortsat med at sejle.

I et par aviser efter 1852 omtales en Clemensen, der sejler i udenrigsfart, men da der hverken er fornavn eller forbogstaver, er det umuligt at sige, om det er ham. Det kunne være en anden spændende ting at finde ud af. Men det er en anden historie.

John Damm Sørensen:
Tusind tak for linket. På ArkivalierOnline har jeg ikke kunnet finde nogle skifteprotokoller mellem 1863 og 1895.
Skiftet er særligt interessant af andre grunde. Jeg havde håbet, der var omtalt nogle møbler, som stadig findes i familien. De er ældre end Niels Chr. Clemensen. En stor del af dem eller alle sammen gik i arv til hans søn Søren. Han stiftede familie længe før faderens død, så han har sikkert fået dem, før faderen døde. Jeg må på jagt efter skifte efter Niels Christians forældre. Men også det er en anden historie.
Med venlig hilsen
Niels Clemmensen
Brønderslev

Karen Margrethe Schmidt

M.h.t. Mediestream, så kan der være en stævning til retten af Clementinus flere år efter hans forsvinden. Se her på Martin Henriksens site https://h58.dk/RetAdm/BorteblevPers.pdf.
Boet bliver ikke udleveret før en sådan stævning før det retsligt er bevist, at han virkelig er død (eller ikke møder i retten).

mvh
Karen Margrethe Schmidt
Karen Margrethe Schmidt

Niels Clemmensen

En søgning på en stævning gav desværre ikke noget resultat. Men tak for tippet - og regelgrundlaget.
Med venlig hilsen
Niels Clemmensen
Brønderslev

Christian Grøndberg

#8
På omtalte MedieStream findes i flere aviser primo 1885 en annonce, hvor Søren Clemensen ønsker at sælge en ejendom:

Klippet ind her:
Citat fra: http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A502fa1af-3d76-4972-8085-0a7b4bc47b4b/query/clemensen%20nibe
Nibe! Nibe
Paa Grund af anden Bestemmelse agter jeg at
sælge min lige op for Byens Havn beliggende Eiendom
hvori der i 30 Aar har været drevet Skipperhus
og Beværtning. I Mangel as Bortsalg kan
Ejendommen, der til Dels er nyopført, faas til Leie.
Søren Clemensen.


Denne ejendom kan evt. være den, han et års tid tidligere, i februar 1884, købte af sin fader, N. Chr. Clemensen, der på sine gamle dage ser ud til at have skiftet erhverv til værtshusholder:
Citat fra: http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A93a46e0a-e19c-4a5b-be87-0246b8f664d7/query/clemensen%20nibe
Karethmagaer Christen Christen-
sen har kjøbt den Skræder Søren C l e m e n-
sen tilhørende Eiendom Matr.-Nr. 116 paa
Nibe ByeS Skomagergade for 4000 Kr., og
Skræder Clemensen har dernæst af sin
Fader, Værtshuusholder N. Chr. Clemen-
sen, kjøbt den denne tilhørende Eiendom
Matr.-Nr. 142 paa Nibe Byes Mellem-Strand-
gade for 4000 Kr. Ejendommene tiltrædes
til 1ste Mai.

Faderen kaldes stadig skipper ultimo 1883:
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A3666069f-5fcd-42e7-b141-d0305bd8d849/query/clemensen%20nibe

Med venlig hilsen
Christian

Niels Clemmensen

Tak til Christian Grøndberg for linkene. Det er rigtig spændende, for her falder nogle brikker på plads. Efter salget af ejendommen i Nibe i 1885 flytter Søren Clemensen med familie til Aalborg, hvor de får yderligere to børn, hvoraf den ene er min bedstefar.

Vedrørende Niels Chr. Clemensens erhverv har jeg som nævnt ikke fundet ham i avisernes skibslister senere end 1852. Måske er han gået i land derefter. Hans svigerfar, Christen Nielsen, var fisker i folketællingerne 1834 og 1840, men værtshusholder i 1845 og 1850. En tanke kunne være, at han har overtaget hans beværtning - eller er det et spisested? - efter hans død, som nok har været midt i 1850'erne.
Med venlig hilsen
Niels Clemmensen
Brønderslev

Jørgen Sørensen

Har lige læst indlæget.
Tænker på om en ung mand, som er kasseret for tarmbrok, tager hyre på et skib i udenrigsfart.
Venligst Jørgen - 2300

Niels Clemmensen

Hm... ja, Jørgen Sørensen, der er få fakta og mange åbne spørgsmål.
Med venlig hilsen
Niels Clemmensen
Brønderslev