Problemer med familieforhold i Seistrup i Hunderup sogn, Ribe amt. ca. 1766

Startet af Mogens Fischer, 26 Maj 2020 - 15:06

Forrige emne - Næste emne

Mogens Fischer

Hej!

Jeg forsøger at finde forældrene til Johanne Kirstine Nielsdatter fra Sejstrup i Hunderup sogn.
Hun bliver gift i Hunderup med Hans Jacobsen fra Vilslev den 13. december 1787. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124052#164660,27658685

Hun er med i folketællingerne i 1801 og 1834.
I 1801 er hun 34 år og i 1834 er hun 67. Hun er derfor født ca. 1767.

Den eneste Johanne Kirstine, der er født i Hunderup sogn omkring dette tidspunkt er datter af Niels Kryel Skrædder https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124052#164660,27658661 (Nederst på højre side)

Han dør den 22. juli 1787. I skiftet efter ham står at han er gift med Anne Lauridsdatter og at de har 2 døtre Johanne Kierstine Nielsdatter, der er 21 år og Mette Catrine Nielsdatter som er 19 år gammel (hun tjener i Lustrup). https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17176857#194279,32552772

Det passer også med folketællingen fra 1787
Ribe, Gørding, Hunderup, Seistrup Bye, , 12.Familie, FT-1787, C1691
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Nielsen 78 Gift Mand Fæstebondemand og skrædder
Anna Laursdatter 61 Gift Kone
Anna Christina Nielsdatter 21 Ugift Datter af sidste ægteskab
Anna Christina må være den samme som Johanne Kirstine.

Mit problem opstår med folketællingen fra 1801.
Her er der en Mette Hansdatter som skulle være Johanne Kirstines mor. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=26188#26188,2898101

Jeg har derfor søgt efter Mette Hansdatter i både folketællingen fra 1787 først i Hunderup, hvor jeg ikke fandt nogen og senere i resten af sognene i Ribe amt uden at finde en Mette Hansdatter, der kunne passe, ligeledes uden resultat.

Hun var 80 år i 1801. Jeg har søgt efter hende som død i Hunderup uden resultat.

Derimod har jeg fundet Anne Lauridsdatter som begravet den 7. februar 1802 (80 år gammel). Jeg tror derfor, der er skrev forkert i folketællingen.

Niels Nielsen, som jeg mener er faderen, er skrædder. Hans Jacobsen bliver skrædder i Seistrup. Deres søn Niels Hansen bliver skrædder. For at slå sig ned som skrædder i en landsby skal man have en bevilling fra amtet. Det er måske lettere, hvis der er en skrædder i familien.

Er der nogen, der har ideer til, hvordan jeg kan komme videre med at be- eller afkræfte min hypotese?

Venlig hilsen
Mogens
Mogens Fischer

Birte Wienecke

Hej Mogens. Jeg har det samme som dig, jeg kan ikke læse alt hvad der står efter Mette Hansdatter, der står noget med at hun er enke efter???? Folketællingen skal måske vises på "Hjælp til tydning" Jeg tænker om de unge har overtaget huset mod at have hende, eller også er der skrevet forkert.
hilsen Birte

Mogens Fischer

Hej Birte!
Jeg har ikke kunnet finde noget om, at de skulle have overtaget huset efter moderen.
Der har været auktion over Kjærgårds fæstegods i 1786, men Niels Nielsen har tilsyneladende ikke købt ejendommen, han har i fæste, for konen overtager fæstet.

Jeg har gennemgået alle auktionsskøderne i Hunderup birk uden at finde noget.

Hans Jacobsens far hedder Jacob Gundersen og moderen hedder Karen Laursdatter.

Hans Jacobsen og Johanne Kirstine Nielsdatters får 6 børn, 3 piger og 3 drenge, hvoraf den ene dreng dør som spæd.

Drengene hedder Niels og Jacob og pigerne hedder Karen, Anna og Johanne.
Navnene tyder efter min mening på, at min hypotese om hvem, der er forældre til Johanne, er korrekt.

Mvh
Mogens
Mogens Fischer

Inge Hedal

Hej
Jeg er enig i tydningen på ddd.dda:
Navn:   Mette Hansdatter   Køn:   K
Alder:   80   Civilstand:   Enke
Stilling i husstanden:   Konens Moder      
Erhverv:   Nyder Ophold og Almisse      
Kildehenvisning:   side 208      
         
         
         
         
Nr. ægteskab:   1      
         
         
         
         
         
Kilde:    FT-1801   Husstands-/familienr:   15
Matrnr/adresse:   Sejstrup      
Sogn:    Hunderup   Herred:    Gørding
Amt:    Ribe   Stednavn:    Hunderup
Indtastningsnr:    B8763   Løbenr.:    175

Ribe, Gørding, Hunderup, Hunderup, Sejstrup, 15, FT-1801, B8763
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Jacobsen     42     Gift     Mand     Husmand med Jord og Skrædder      
Johanne Nielsdatter     34     Gift     Hans Kone           
Karen Hansdatter     12     Ugift     deres Barn           
Anna Hansdatter     10     Ugift     deres Barn           
Johanne Hansdatter     6     Ugift     deres Barn           
Niels Hansen     2     Ugift     deres Barn           
Mette Hansdatter     80     Enke     Konens Moder     Nyder Ophold og Almisse     

Mvh Inge

Mogens Fischer

Hej Inge!
Jeg er enig med dig i, at der står, at det er konens mor.

Jeg tror bare, at der er lavet en fejl af ham, der været rundt at tælle i 1801.
Jeg har undersøgt om jeg kunne finde en Mette Hansdatter, der kunne være mor til Johanne Kirstine Nielsdatter. Det har jeg gjort ved at søge efter Mette Hansdatter i 1787 i hele Ribe amt.
Jeg har dog ikke kunnet søge i nabosognene i Haderslev og Tønder amter. Der får jeg ingen resultater fra 1787 (det er Slesvig). Dele af Vilslev og Farup er ligeledes Slesvig, men der har jeg kigget i kirkebøgerne.

Hans Jacobsen er fra Vilslev og Johanne Kirstine er fra Seistrup i Hunderup sogn.
Fadderne  ved børnenes dåb kommer fra Vilslev og Seistrup.

Mvh
Mogens
Mogens Fischer