Kan man finde oldeforældre via dna????

Startet af Janni Pedersen, 23 Maj 2020 - 01:10

Forrige emne - Næste emne

Janni Pedersen

Hej

Jeg har nogle spørgsmål om dna og slægtsforskning. Emnet dna er fuldstændig nyt for mig i forhold til slægtsforskning, så jeg er helt på bar bund, hvad man gør og hvordan det fungerer.

Da min bedstemor (mormor) blev født 1925 var min oldemor i tvivl om hvem der var hendes far, så I faderskabssagen er der nævnt tre forskellige mænd, som hver især kan være en mulighed. Så mit spørgsmål er vil jeg nogensinde kunne finde ud af med 100% sikkerhed, hvem der er min biologiske oldefar??

Til info så er min oldemor, de tre mulige barnefædre og min bedstemor alle døde, så der kan ikke tages dna fra nogle af dem.
Med Venlig Hilsen
Janni Pedersen

Anne Marie Holck

Hvis du kender navnene på de tre mulige fædre, så kan du - ved at finde deres børn eller evt. børnebørn - overtale et af børnene fra hver af de mulige fædre til at tage en dna-test. Du skal så naturligvis selv tage en test. Den almindelige FamilyFinder fra FamilyTreeDNA ville kunne løse gåden. Begynd med dig selv, du kan være heldig, at en eller flere af deres slægt allerede har taget testen.

Når du får svaret fra FamilyTreeDNA,  så overfør det til f.eks. MyHeritage og GedMatch, så er chancerne for at finde din oldefar større.

Janni Pedersen

Hej

Mange tak for dit svar 🙂 Vil der kun kunne bruges børn eller børnebørn til at finde ud af hvem der var far til min bedstemor??  Min bedstemor er død og det tænker jeg også at de mulige fædres børn kan være. Skal jeg forstå det sådan at det kun er børn og børnebørn til min bedstemor og de tre mulige kandidater, der kan bruges eller kan oldebørn eller fjernere slægtninge også bruges til at fastslå faderskabet??
Med Venlig Hilsen
Janni Pedersen

Anne Marie Holck

Oldebørn vil også kunne bruges, men børn eller børnebørn af de mulige fædre vil give mere tydeligt svar på slægtskabet.