Lægdsruller

Startet af Bjarke Thyrrestrup, 21 Maj 2020 - 12:22

Forrige emne - Næste emne

Bjarke Thyrrestrup


Jeg har forsøgt at finde Jes Andresen Bøhm, født august 1893 i Rise sogn, Åbenrå amt
i de alfabetiske lægdsruller (Hadersleben, Sonderburg, Tondern), men der kunne jeg ikke
finde ham.

Han har sendt et 'feltpostkarte' i 1915, så jeg formoder, han har deltaget i 1. verdenskrig.

Nogen der har en idé om, hvor jeg kan finde ham?

Med venlig hilsen
Bjarke

Hanne C. Christensen

Hej.

Jes A. Böhm er her: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17609769#228238,46032976 i den alfabetiske liste.

Med venlig hilsen
Hanne Christensen
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Bjarke Thyrrestrup

Hej Hanne,

Tak for hjælpen. Jeg læser det, som han har meldt sig frivillig til militærtjeneste.
Er det rigtigt?

"Besitzt Berechtigungsschein zum eine freiw.??
Militärdienst Schleswig d. 27. 9. 1912
Sunderburg, N???land bis 1. 10. 1916 – 16/84/13??
Am 7/8 14 als Kriegsfreiw.?? beim Ers.?? Bat. Reg. 84
Schleswig eingestellt."

Og under 'Stand oder Gewerbe': Hvad er han for en mand?

Med venlig hilsen
Bjarke

Hanne C. Christensen

Hej Bjarne.

Ja, han har meldt sig frivilligt. Det var normal praksis, hvis man gerne ville ind i et bestemt regiment. Det kunne f.eks. være et ønske om, at aftjene værnepligten ved Infanterie-Regiment 84, der havde kaserne i Haderslev og Slesvig eller Infanterie-Regiment 86, der havde kaserne i Sønderborg og Flensborg.

Her er mine bemærkninger til teksten i parentes:

Besitzt Berechtigungsschein zum ein jähr. freiw. (= 1-jähriger Freiwilliger)
Militärdienst Schleswig d. 27. 9. 1912
Sunderburg, Ausstand (= udsættelse) bis 1. 10. 1916 – M/84/13 (det sidste hører til andre rubrikker og kan ikke bruges til noget)
Am 7/8 14 als Kriegsfreiw. beim Ers. Bat. Reg. 84 (= Ersatz-Bataillon, Regiment 84).
Schleswig eingestellt.

Han er Ober-Primaner = elev i den øverste gymnasieklasse.

Ved du mere om ham, så husk at du kan indsende et personskema for ham til Den store krig 1914-1918.dk. Læs mere om, hvordan på dette link: https://denstorekrig1914-1918.dk/indsend-oplysninger-om-krigsdeltager/

Med venlig hilsen
Hanne Christensen
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Bjarke Thyrrestrup


Hej Hanne,

1000 tak for hjælpen. Jeg har ikke så meget på ham lige pt, men hvis jeg får mere, hører du.

Min egen bedstefar Christian Clausen deltog også i krigen. Ham har jeg noget på, så det sender jeg inden længe.

Med venlig hilsen
Bjarke