Dialog i Forum, hjælp til tydning

Startet af Karen Bennedsen, 25 Jun 2011 - 11:46

Forrige emne - Næste emne

Karen Bennedsen

Hej

Vedr. Dialog i Forum, hjælp til tydning:
Hvordan markerer jeg, at jeg fortsat har et spørgsmål til den tråd jeg har startet? Eksempelvis kan jeg få et svar som ikke stemmer helt korrekt og derfor ønsker en dialog med vedkommende der har svaret, men vedkommende går jo ikke ind i tråden igen, når der er svaret. På den måde får jeg ikke løst op for evt. misforståelser. Skal jeg så starte en ny tråd? eller er der mulighed for at vise en fortsat dialog?

Venlig hilsen
Karen
Venlig hilsen
Karen, Hirtshals

Ulf J. Krarup

God eftermiddag Karen!

Gå i "Mine beskeder", menupunkt nr 4 fra venstre her ovenfor og klik,  til venstre ses en menu og under "Beskeder" klik på "Opret ny besked" - du kan sende en direkte besked til den person du ønsker kontakt med, uden om DIS FORUM - god fornøjelse  :D
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Hans Poulsen



Hej Karen

Som altid er det vise ord fra Ulf J. Krarup, og jeg føler mig overbevist om, at du er tilfreds med hans redegørelse.

Der er dog andre muligheder, som jeg gerne vil pege på, men forinden fortælle hvorfor. Da jeg tit skriver i nogle af DIS-grupper, hænder det, at spørgeren eller andre retter direkte henvendelse til mig uden om selv tråden eller gruppen for at få uddybet mine syndspunkter, kritisere mine kommentarer etc.

Da jeg er et høfligt pindsvin svarer jeg pænt og ordentligt, men føjer som regel til, at vedkommende er bedst tjent med at blive i selve tråden, hvilket giver andre mulighed for at komme til orde, og at det formodentligt vil gavne spørgeren mest. Svaret skjuler samtidig min fejhed ved at sige lige ud, at e-mails og andre henvendelser til mig fortrinsvis er forbeholdt min familie og mine personlige venner.

Prøv at slå op på gruppen med *Hjælp til tydning*. Den typiske tråd, hvis man kan tale om det, er normalt på tre indlæg: Spørgerens, tyderens og spørgerens tak. MEN - der er undtagelser på syv, ni eller 13 indlæg - ikke blot mellem to personer, men fra flere, der tager del i tråden.

Den udvej kunne du jo overveje. Er du ikke helt tilfreds med det første svar, har du jo lov at søge det uddybet ved i samme tråd at spørge igen - og svaret behøver nødvendigvis ikke at komme fra den person, der svarede dig først, og som måske, som du selv er inde på, ikke vender tilbage til samme tråd.

Generelt vil jeg sige, at det er en berigelse, når flere tager del i en tråd. Det kalder flere synspunkter frem - til glæde for spørgeren og til glæde for os, der blot læser med.

Venlig hilsen - til dig, til Ulf Krarup og til alle andre slægtsforskere
Hans






Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Karen Bennedsen

Hej Ulf og Hans

Tak for jeres svar. Jeg tænkte at jeg helst ville blive i tråden, så derfor er dit råd Hans, det som passer mig bedst. Både for at svarene, som du skriver, bliver i tråden så andre måske kan få glæde af dem, men også fordi jeg vil være ked af at forstyrre unødigt i private e-mails.

Jeg forstår, at jeg selvfølgelig kan spørge igen og lade andre søge svaret, men tænkte, at det måske var uhøfligt og ville derfor hellere i dialog med den, der først gav mig svar. Men okay, jeg skal lige lære reglerne, både de skrevne og de uskrevne.

Tak igen begge to.

Mange hilsner
Karen
Venlig hilsen
Karen, Hirtshals

Ulf J. Krarup

God formiddag Karen og Hans!

Jeg fremhæver lige en del af dit indlæg Karen: "Eksempelvis kan jeg få et svar som ikke stemmer helt korrekt og derfor ønsker en dialog med vedkommende der har svaret, men vedkommende går jo ikke ind i tråden igen, når der er svaret. På den måde får jeg ikke løst op for evt. misforståelser."

Jeg har blot tænkt på en løsning, hvorledes man med sikkerhed kommer i dialog med vedkommende, og det var blot mit forslag at gøre dette via Besked-dialogboksen.
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Peter Bøjesen Jensen

Hej på tråden

Tillader mig lige at uddybe Ulf´s forslag.

Brug af besked funktionen er ikke det samme, som at sende en privat e-mail. Beskeden havner i besked-indbakken her på forum og kan læses ved at klikke på "Mine beskeder" i den brune bjælke i toppen. Den havner ikke i ens e-mails.

Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Hans Poulsen



Tak, Peter, for din uddybning af det forslag, som Ulf havde fremsat.

Beskæmmende - for mig - er manglende kendskab til samtlige de mange faciliteter, som er blevet introduceret i DIS-grupperne det sidste års tid, og som jeg helt har vænnet mig til.

Der lå ikke i mine bemærkninge selv den allermindste kritik af Ulfs forslag - efterfølgende må jeg blot erkende, at jeg ikke til fulde kunne gennemskue det.

Helt løsrevet fra det konkrete emne: Ulf er på min top fem-liste over dem, hvis indlæg jeg allerhelst læser.

Venlig hilsen til alle i tråden
Hans

PS...E-mails til mig er normalt fra familie og venner. Blandt mine venner er adskillige DIS-debatører, som jeg ganske vist aldrig har mødt personligt eller måske kun mødt en enkelt gang ved møder etc., og e-mails fra dem vil som altid blive værdsat og besvaret med glæde
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ulf J. Krarup

God eftermiddag Hans!
Tak for de venlige ord - i det gamle DIS-Danmark fik jeg en e-mailbesked når der ver en privat meddelelse sendt via DIS.
Jeg går ud fra at denne facilitet er overført til Slægt&Data - jeg har dog endnu ikke, i skrivende stund, modtaget nogen beskeder her på denne hjemmeside.
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Peter Bøjesen Jensen

Hej Ulf.
Om du vil have e-mail, når der er privat meddelelse, kan til/fravælges, under Profil-Personlige Beskedindstillinger.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Ulf J. Krarup

God aften Peter!

Tak for din vejledning - jeg gik ind og satte et par flueben samt rettede en dialogtekst, som vist vedhæftet.

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Peter Bøjesen Jensen

Hej Ulf

Det var såmænd så lidt  :)
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Mogens Pagh

Hej.

Jeg er ret enig med Hans (det er jeg tit og ofte) om at fortsætte med yderligere spørgsmål i sin tråd.

Når jeg har svaret i en tråd, vender jeg tilbage til tråden flere gange i dagene derefter, for at se, om mit eller andres svar har givet anledning til nye spørgsmål.

Jeg kunne ønske, at der i vejledningen var en opfordring til at holde øje med sin tråd, selvom man har fået et svar (Hans´ eksempel med 3 indlæg).
Jeg har flere gange givet supplerende oplysninger/foreslået ændringer i en tråd, som var besvaret, og som spørgeren tilsyneladende ikke efterfølgende har observeret.

Venlig hilsen
Mogens Pagh
Jyderup

Kathrine Tobiasen

Hej på tråden

Mogens' forslag til i vejledningen at opfordre til at vende tilbage til en tråd er rigtigt godt.
Jeg har fulgt det og skrevet opfordringen ind i Gode råd-indlæggene i de fleste af grupperne.

Så må vi bare håbe, at indlæggene bliver læst  :)
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.