Vil gerne ha hjælp til tydning

Startet af Alana sørensen, 25 Jun 2011 - 10:03

Forrige emne - Næste emne

Alana sørensen

af http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx

amt: præstø
herred: bårse
sogn:vordingborg
år 1923-1927 opslag 121 stk 54

vil gerne ha hjælp til at tyde alt hvad der står om Ellen da jeg tror det er min mormor som blev født Ellen margrethe rasmussen,senere gift sørensen. hendes fødesldag passer ihvertfald os men kan ganske enkelt ik læse alt hvad der står så en samlet oversættelse vil være fint så jeg er sikker på intet er gættet forkert
så jeg kan komme videre med at finde hendes forældre(mine oldeforældre)

på forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Alana Sørensen
4760 vordingborg

Bettina Luther

Kommer med et gæt.

Fødselsår og dato:
1926. 10 November.
Hvor født:
Strandgade 8 Vordingborg.
Barnets fulde navn:
Ellen Magrethe Rasmussen
Forældrenes navn:
Arbejdsmand Lars Peder Johannes Rasmussen
født 13/2 1890 (hvor kan jeg ikke lige tyde)
Theodora Nielsen
født 4/7 1894 Vordingborg
Hilsen Luther

Nancy Petersen

Forældrenes vielse finder du i samme kirkebog opslag 168

Vh
Nancy

Alana sørensen

ja jeg kan nemlig heller ik tyde det der står efter hans fødelsdag, samt de sidste 3 rubrikker(alså dem der hedder gennemført af dåb(præstens navn) faddernes navne og så den sidste rubrik anmærkninger) os er mig lidt tåget, så håber virkelig der er nogen der kan læse det..

men en tak skal du da ha alligevel Bettina :) for du hjalp mig med vejnavnet da jeg var meget usikker på om der stod strandgade..

Nancy: uhhh du kom lige med et kæmpe skridt der men desvære kan jeg slet ik læse det der står ved dem, noget du kan oversætte for mig? men det var virkelig en stor oplysning du kom med
Med Venlig Hilsen
Alana Sørensen
4760 vordingborg

Nancy Petersen

Hej Alana

Hvis du ikke kan læse præstens navn, så kommer du sandelig på arbejde!  ;)
Nå, men en rigtig godt ide er, at få fat på en oversigt over gotisk håndskrift f. eks. på:  http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/introduktion_til_gotisk_skrift_for_arkivbrugere/gotiske_alfabeter
- taste den ud og så sammenlign med teksten i kirkebogen.

Når du får hjælp på DIS, så sammenlign den tydede tekst med kirkebogen, så du bliver fortrolig med håndskriften.
Det er bare igang med krum hals - øvelse, øvelse og øvelse.  :)

Men her får du så lidt hjælp til at starte med.

Din mormors dåb:
Hun blev døbt 27. Februar
af
Nissen
i Kirken

Faddere:
Portør Valdemar
Nielsen, Masnedsund.
Arb. Jacob Nielsens
Hstr. Birthe, Vording-
borg, Forældrene.

Anmærkning: (her er jeg på den, jeg ved ikke, hvad forkortelserne står for - måske en anden kan hjælpe)
F. A. ....?
Mdk. 1 - 1925

Forældrenes vielse:

Ungkarl, Gaardskarl Lars Peder
Johannes Rasmussen, Vordingborg, født
i Spragelselille, Herlufmagle Sogn
den 15 Februar 1890. Søn af Indsidder
Hans Peder Rasmussen og Hustru
Anne Marie Hansen, Herlufmagle
Sogn.

Ugift Husassistent, Dagmar Theodora
Nielsen, Vordingborg, født her den
4. Juli 1894.
Datter af Maskinpudser Niels Nielsen
og Hustru Ane Kirstine Jensen
Masnedsund.

Vidner:
Slagteriarbejder
Niels Nielsen, Holmens (?)-
gade 42 Masnedsund.
Parcellist Hans Peter
Rasmussen, Spragelse
Allè.

Lysning og Meddelelse afsendt:
Tinglyst i Vor-
dingborg Købstad
og søndre Birks
Retskreds den
3 Juli 1923.

Vielsen foretaget af:
Engel
i Kirken
(så kan det vel ikke blive bedre!)

Anmærkning:
Attest fra
Vordingborg Borg-
mesterkontor
17 Juli 1923

Vh
Nancy





Alana sørensen

#5
Nancy:

først vil jeg sige dig et kæmpe tak for det store gennembrud for kunne virkelig ik komme videre fra det der stod omk min mormor, jo det meste kunne jeg læse omk hende men ik den vielse attest du fandt, det var alt for småt og tæt skrevet at mine øjne alså ik kunne se det, er lidt dårlig synet men vil ik opgive da det er et stort ønske igennem lang tid at komme i gang med den forskning især nu hvor jeg er blevet førtidspentionist, så har jeg jo masser af tid.. men som du skriver det kræver bare øvelse at lære at læse de skrifter(er ny i faget)og nu da du fik et hul på sagen er der nu en masse jeg kan gå efter,så igen et stort tak fordi du brugte tid på at tyde den viesels attest og tak for linket det vil blive nøje studeret og hevet frem når noget skal tydes :)

den med Nissen jo den kunne jeg godt se men Nissen i mine øre lød som om jeg havde læst forkert men når der er andre der kan sige der alså står nissen så må det jo passe, synes bare det er et sjovt navn...
Med Venlig Hilsen
Alana Sørensen
4760 vordingborg

Lis B. Jensen

Hej Alana

Du er ikke den første der røg på den med Nissen - der er i samme kirke og en Engel

Lis
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Alana sørensen

#7
Nancy:

hmm hvordan fandt du endelig mine oldeforældres vielse ud fra de første oplysninger? bare held eller? ja grunden til jeg spørg er nemlig jeg gerne vil finde mine tip oldeforældres så jeg kan få nogle fødselsdage/år at gå efter,for det er virkelig svært uden, ville os gerne finde nogle døds datoer på dem jeg nu har fundet men ja lære det vel nok når jeg ved hvordan jeg skal gribe det an men ja spørg man ik så lære man jo heller ik som man siger :)..

Lis: hehe nej jeg studsede godt nok over det, nu os det med en engel, ja så kan det vel ik blive bedere hehe.

hov kan da se du er medlem af den forening svoo.. overvejer at tage med til det første møde der den 11 sep var det vist, for at se om man kan få gode råd der og snakke med andre som er mere inde i alt det slægt forskning, er som sagt nybegynder, så gode råd er kærkommende...

hilsen Alana
Med Venlig Hilsen
Alana Sørensen
4760 vordingborg

Line Thorngaard

#8
Hej,

Vielsen i KB 1923-1927 Vordingborg, opslag 168, nr. 14, under vidner:

Slagteriarbejder
Niels Nielsen, Volmers
gade 42 Masnedsund.
.....

Venlig hilsen
Line Thorngaard

Alana sørensen

Mange tak Line

for ja jeg kunne ik finde en Holmensgade men det kan da være jeg nu kan finde oplysninger via volmersgade 42 :D
Med Venlig Hilsen
Alana Sørensen
4760 vordingborg

Lis B. Jensen

Hej Atlana

Jeg synes det lyder som en god ide at deltage i SVOO - der er mange hjælpsomme mennesker - og der kan du ogs få hjælp til tydning.

Gos fornøjelse.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Alana sørensen

ja det kunne jeg forstå på det og de 200kr om året er jo ingenting for har klart brug for lidt rådgivning af det her:dog har jeg lige fundet mine tip tip oldeforældre ved min tip oldefars dåbs attest men den havde da ik gået uden siden her.. dog fandt jeg attesten selv udfra oplysninger jeg havde fået tydet her igennem så lidt fremskridt gør jeg da :)
Med Venlig Hilsen
Alana Sørensen
4760 vordingborg

Kirsten Pia Pedersen

#12
Hej

Jeg tyder det som står under forældrene ved dåben som:
Arbejdsmand Lars Peter Johannes Rasmussen, f. 13/2 1890, Hstr. Dagmar Theodora Nielsen, f. 4/7 1894  Vordingborg.

Præstø Amt
Bårse Herred
Vordingborg Sogn
1892-1894
opslag 124

Mvh Kirsten

Alana sørensen

#13
Kirsten:

virkelig mange tak for Dagmar's dåbs attest, den har jeg virkelig prøvet at se om jeg kunne finde men jeg havde ik fundet den på egen hånd... nu kan jeg næsten sætte et punktum for hende,dog mangler jeg stadig en døds dato da min mor ik kan huske den præsise dag hun døde men jeg lå ihverfald i hende mave så i slutningen af 1980 må det være, men finder nok den dato en dag

MVH Alana

ps end til videre har jeg nu os fundet en af dagmars brødere via den kirkebog der kom før dagmars så igen tak Kirsten fordi du satte mig på sporet
Med Venlig Hilsen
Alana Sørensen
4760 vordingborg