Petrine Sofie Hansen (1889-?) København

Startet af Tove Byskov-Ottosen, 25 Jun 2011 - 09:23

Forrige emne - Næste emne

Tove Byskov-Ottosen

Jeg har noget tid søgt efter min mormors søster, Petrine Sofie Hansen, f. 27/9-1889 i Trinitatis, København. Jeg var gået i stå ved Ft. 1906, hvor hun stadig bor hos faderen i Nørre Voldgade 80, Kbh.
Nu har jeg med lidt hjælp vist nok fundet hende i Politiets registerblade, rulle 001, registerblad 1487. Nu er jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg tyder det, og hvordan jeg kommer videre?
Der står 1/11-1918, at hun bor på Bispebjerg hospital. Op over står der: Meldt bopæl: Hørsholm, og ved beskæftigelse et T. Betyder det, at hun er tyende et sted i Hørsholm, men nu bor på hospitalet? Jeg ved, at hendes søster Juliane Jacobine Hansen dør på Bispebjerg hospital 1/12-1918. Var det muligt den gang, at flytte ind på et hospital og passe sin slægtning?
Jeg har set døde igennem i Hørsholm og Ft 1921 uden at finde hende. Der står også en adresse på registerbladet fra 1/11-1917. Er der mon nogen, der kan se, hvad der står?
På forhånd tak.

Anne Mortensen

Nu har jeg med lidt hjælp vist nok fundet hende i Politiets registerblade, rulle 001, registerblad 1487. Nu er jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg tyder det, og hvordan jeg kommer videre?

Tror du mangler at oplyse hvilken Station ?

Det er nemmere du oplyser linket til Pol.reg.

Jeg kan ikke finde Petrine hverken på hendes data eller navn ?
Er det faderens navn hun skal søges på - hvilket navn har han og data ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Stina Kirkegaard Hansen

Jeg tillader mig lige at indsætte linket til registerbladet:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2388899&limitstart=0
Jeg er ikke ekspert, men "Hørsholm" kan vel lige så godt være hendes fraflytningsadresse?
Da søsteren dør, bor hun i øvrigt i Gunløgsgade, jf. fogsgaard.org:

Juliane Jacobine Hansen
plejerske

Født: 03-06-1885     Fødested: København   

Død:  01-12-1918     Adresse ved død:   Gunløgsgade   51 st.

Ingen ægtefælle registreret.

V.h.
Stina



Stina Kirkegaard Hansen

Selvom det ser ud som om, hun er blevet registreret som enke efter sin far???
FT 1906, Nørrevoldgade, opslag 116
V.h.
Stina

Tove Byskov-Ottosen

Tak fordi I har sat linket til registerbladet på. Jeg ved ikke, hvordan man gør.  :)

Anne Mortensen

Ja, det var  ikke nemt at finde -  en anden  fødselsdato end den oplyste og så hedder hun i Pol.reg. Sofie Petrine.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Selvom det ser ud som om, hun er blevet registreret som enke efter sin far???
FT 1906, Nørrevoldgade, opslag 116
V.h.
Stina


Det er under lige nr.

Hun er ikke registeret som enke efter sin far - der står U=ugift udfor hendes navn.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Stina Kirkegaard Hansen

Jeg udtrykte mig ikke klart: det var på det nye registerblad, at hun står som enke.
V.h.
Stina

Inge Hedal

Petrine Sofie Hansens dåb kan se på AO Trinitatis 1885-1891, opslag 244, nr. 124. Heraf fremgår det, at hendes mors navn er Petrine Sophie Frederikke Hansen. F. Winsløw. Det er altså moderen, Stina har fundet som enke på et registerblad.
Mange hilsner, Inge

Stina Kirkegaard Hansen

#11
Lidt mystisk at Peter Chr. Hansen så er registreret som enkemand i 1906...

Peter Chr. Hansens død:
Peter Christian Hansen
grosserer

Født: 01-01-1850     Fødested: Hillerød  

Død:  03-06-1911     Adresse ved død:   Nørre Voldgade   80, 3

NB!! Fødselsdatoen er en beregnet circaalder

Ægtefælle:  Petrine Sofie Frederikke f. Windsløw   Født:  01-01-1858     Fødested:  København

NB!! Ægtefællens fødselsdato er en beregnet circaalder  

Antal hjemmeboende børn:  4

V.h.
Stina

Anne Mortensen

OK så jeg med - troede det var fra FT 1906
--------------------------
I FT 1906 Nørrevoldgade lige nr. opslag 116 er faderen Peter Christian Hansen enkemand.

Pol.reg der er fra 1911 oplyses at Petrine Sofie (moderen ?) o.s.v. er enke efter Peter Chr. Hansen.
----------------------------
Petrine Sofie (barnet) født 1889.
Petrine Sofie (moderen) født ca. 1878

Er ca. 11 år ved denne fødsel ?
-----------------------------

Er der noget galt - eller er det bare mig der kludre i det ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Stina Kirkegaard Hansen

Her ses parret i øvrigt med et par børn mere i 1885:

København, København (Staden), Frederiksborggade, Frederiksborggade, Forhus 4 sal, 17, FT-1880, C9594
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Christian Hansen 30  Gift Husfader Urtekræmmer  Hillerød
Petrine Sophie Frederikke Hansen 21  Gift Husmoder  Kjøbenhavn
Axel Winslev Hansen 2  Ugift Søn  Kjøbenhavn
Knud Hansen 1  Ugift Søn  Kjøbenhavn

V.h.
Stina

Anne Mortensen

FT 1911
Nørrevoldgade lige nr.
opslag 122
oplyser at P.C. Hansen er indlagt på Kommunehosp.

opslag 121
viser Juliane og en husbestyrerinde.
----------------------------

Der er ikke nævnt den i Dødebladet oplyst hustru og 4 hjemme boende børn.
----------------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Tove Byskov-Ottosen

Tak for alt jeres arbejde med at løse gåden. Det må være de offentlige instanser dengang, der har kludret i det. Måske noget af det skyldes, at familien kortvarig bor i Gentofte i 1901, og at begge forældre samt Juliane er begravet på Gentofte kirkegård i henholdsvis 1901, 1911 og 1918.

Men er der nogen, der kan tyde adressen på Petrines registerblad fra 1/11-1917, og er der mon nogen, der kan give mig gode ideer til at komme videre?

Anne Mortensen

Hvis Petrine Sofie stadig er ansat på Bispebjerg hospital og bor der i FT 1921

Kan prøve at søge hende:

FT 1921
København
Bispebjergvej
fra opslag 2

Det må være Bispebjerg Hospital - står desværre ikke på de sider jeg har set, men er ejet af Københavns Kommune.

De første mange opslag er ansatte, men prøv dig frem har kun lavet tilfældige check.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Tove Byskov-Ottosen

Hej Anne

Har set det hele igennem. Hun er der ikke, men tror du også, hun kan være ansat, når der står meldt bopæl: Hørsholm. Jeg er i tvivl om, hvad det betyder. Der står også et T. Står det for tyende?

Anne Mortensen

Meldt bopæl: Hørsholm
Her mener jeg, at hun er tilflyttet fra Hørsholm og ankommet til København i november 1917
-----------------
T = må vel være tjenestepige eller tyende.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Tove Byskov-Ottosen

Ok. Har du eller andre noget bud på, hvad der mon kan stå november 1917? Altså, hvor er det hun flytter hen fra Hørsholm.

Stina Kirkegaard Hansen

Kunne Rosenvængets Hovedvej være en mulighed? Med en forkortelse af Rosenvænget???
V.h.
Stina

Anne Mortensen

Rosenvængets Hovedvej nr 37 i FT 1916 er
Finsens Medicinske Lysinstitut
og viser patienter og personale.
---------------------
Kunne måske passe med at hun senere arbejder på Bispebjerg hospital ?
---------------------

Hun kunne være at finde i FT 1916 i Hørsholm - 286 opslag - lige til en regnvejrsdag.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Tove Byskov-Ottosen

Jeg har set Ft 1916 og 1921 igennem for Hørsholm, Bispebjergvej og Rosenvængets Hovedvej. Ingen Petrine Sofie. Jeg har også lige set viede igennem for denne periode og områder. Heller intet resultat.
Findes der et sted en oversigt over hospitaler med adresser i København for denne periode? Eller er det formålsløst. Er det sådan, at når der ikke er flere adresser på registerbladet, så er det fordi, at hun enten er flyttet ud af Kbh. igen, eller også er hun blevet gift og står nu på sin mands registerblad?
Og hvad kan jeg i så fald finde på?

Tove Byskov-Ottosen

Er der slet ingen, der kan hjælpe mig videre?

Tove Byskov-Ottosen

Jeg prøver lige igen  :) Findes der et sted, hvor man kan se en liste over hospitaler i Københavns omegn i 1920'erne??