Er husstands/familienummer i folketælling det samme som matrikelnr. i 1787?

Startet af Helen Jepsen, 11 Maj 2020 - 12:18

Forrige emne - Næste emne

Helen Jepsen

Jeg søger efter den rette Hans Mikkelsen matr. nr. 5 i Grumstrup, Vedslet sogn i 1787.
Han var til forhør efter brand i 1784 med navnet Hans Mikkelsen.
FT 1787
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=1485#1485,65887
Øverst, her staves han ganske vist Michelsen, men når jeg ser på de andre familier,
er der også sammenfald med det nummer de har og de matrikelnumre, der nævnes ved branden.
Når jeg søger på FT 1801 ser det sådan ud:

Navn:   Hans Mikkelsen   Køn:   M
Alder:   68   Civilstand:   Gift
Stilling i husstanden:   Hosbonde
Erhverv:   Gaardmand og Bonde
Kildehenvisning:   338
Nr. ægteskab:   2
Kilde:   FT-1801   Husstands-/familienr:   9
Sogn:   Vedslet   Herred:   Voer
Amt:   Skanderborg   Stednavn:   Grumstrup Bye
Indtastningsnr:   B2960   Løbenr.:   36
Samtlige personer i husstanden
Skanderborg, Voer, Vedslet, Grumstrup Bye, , 9, FT-1801, B2960
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Mikkelsen     68     Gift     Hosbonde     Gaardmand og Bonde      
Mette Hansdatter     48     Gift     hans Kone           
Maren Hansdatter     12     -     Deres Børn af 2det Egteskab           
Mikkel Hansen     9     -     Deres Børn af 2det Egteskab           
Kirsten Hansdatter     4     -     Deres Børn af 2det Egteskab           
Jens Nielsen     21     Ugift     Tieneste Karl     Soldat 

Her har familien nu nr. 9.
Er der nogen, der ved, hvordan, det hænger sammen?
Venlig hilsen
Helen Jepsen    
 

Britta Hansen

Hej Helen

I FT1787 læser jeg i 1. kolonne 1. Familie
næste blad: 5te Familie i Grumstrup
Personerne listes med en fortløbende nummerering på familierne, ser det ud til
Gård nr. / matr.nr. nævnes ikke

Hvis vi skal sammenligne med matr.nr., skal du linke til en sådan fortegnelse.

Det samme er tilfældet i FT1801 1ste Familie, 2den, 3die etc........
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Helen Jepsen

Tak for svaret.
Det er ikke lykkes mig, at finde en liste, hvor jeg kan sammenligne tidligere og nye matrikler.
I 1859 har denne gård som havde matr. nr. 5 fået nr. 21.
Men
når jeg sammenligner de øvrige 8 brandramte (1784) gårdes matrikel nr. med familie nummeret i FT1787,
så er familienummer og matrikelnr. det samme,
så mon ikke det er den Hans Mikkelsen, jeg leder efter?
Jeg vil forsøge om, der kommer bevis på det, hvis jeg kan finde mere om ham.
Venlig hilsen Helen

Kristian Skak-Nielsen

Hej Helen

De matrikelnumre, der er i landsognene i dag, stammer fra matriklen, som blev taget i brug i 1844, med efterfølgende udstykninger. På Historiske Kort på Nettet,

https://hkpn.gst.dk/

kan du finde det oprindelige første matrikelkort, kaldet Original 1 kort.

I feltet Ejerlav skal du indtaste ejerlavets navn, her Grumstrup By, Vedslet, og så vælge Original 1 kortet, som kommer på listen. Kortet kommer op i et nyt vindue. Du kan zoome ind og ud og panorere med knapperne for oven til højre.

Original 1-kortene var normalt de kort, der blev opmålt og fremstillet i forbindelse med udskiftningen, som for alvor kom i gang efter 1781. For Grumstrup by, Vedslet er Original 1-kortet fra 1817:

https://hkpn.gst.dk/mapviewer.aspx?type=o1k_oekort&id=6630&elav=1071152

Ofte vil navnet på ejeren være skrevet på kortet, og efterfølgende være streget ud og et nyt navn skrevet på, ved den første handel efter kortets ibrugtagning. Jeg kan ikke lige finde Hans Michelsen. Matrikelnumrene står her med stort No. efterfulgt af nummeret. De små tal er bonitetstal for dele af matrikelnumrene, altså hvor god jorden var.

Venlig hilsen
Kristian Skak-Nielsen


Helen Jepsen

Tak for svar og henvisninger.
Jeg har tidligere set på originalkort 1, men jeg kan ikke rigtigt få navne og matrikelnr. til at passe.
Men så har jeg dette kort
https://apps.kortforsyningen.dk/arkivkort/viewImage.php?id=landoekonomiskekort/2843&titel=Grumstrup%20By&imageUrl=https://services.kortforsyningen.dk/rest/arkivkort/iiif/2/LzUxIC0gbWF0cmlrZWxrb3J0IHNhbXQgdGlsa255dHRlZGUvNTEtNTEgw6ZsZHN0ZSBvcmlnaW5hbCBvZyB1ZHNraWZ0bmluZ3Nrb3J0LzE3IFNrYW5kZXJib3JnLzUwOC9hZV8xMDcxMWEuanBn
Gå ud fra nr. på gården, så kommer navnet frem.
Deri kan jeg få de fleste navne og matrikelnr. til at passe med det, der er opgivet i forbindelse med branden i Grumstrup i 1784.
Når jeg kom i tvivl om, det var den rigtige Hans Mikkelsen, jeg havde fat i, var det fordi hans navn i FT1787 var stavet Michelsen.
Han har været gift to gange og hans første kone døde 29.5.1784 (op 156 Vedslet)
Jeg har søgt efter et skifte efter hende, men det kan jeg ikke finde.
Derimod har jeg fundet skifter efter hans anden kone Mette Hansdatter og efter Hans Michelsen.
De er ikke nærlæst endnu.
Jeg ville gerne kunne koble Hans Michelsen mere præcist til gården.
Venlig hilsen Helen

Helen Jepsen

Nu gik jeg tilbage til skiftet efter hans anden kone, og ser at gårdens hartkornværdi er den samme
som den, der er opgivet til stævningen ved branden, dog har de forskellige bygninger ikke helt samme størrelse
men disse må jo være de bygninger, der er opført efter branden, da skiftet er i 1805.
Mon ikke det er de rigtige personer. det håber jeg.
Helen

Kristian Skak-Nielsen

Hej Helen

Det kort, som du har fundet, er det oprindelige udskiftningskort.

Her står Hans Mikkelsen ved det, som i 1817 er matr.nr. 16 - så vidt jeg kan se. Og som ejer står der Søren Jensen.

Venlig hilsen
Kristian

Helen Jepsen

Tak for svaret.
Jeg fandt denne
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16506579#29649,3347406
for at se, om det kunne passe med Søren Jensen, og det kan jo godt passe, at Søren Jensen har været ejer i
1817, Hans Mikkelsen døde i 1809.
Jeg prøvede at tage en anden af personerne, der stadig var ejer efter 1817, og da passer navn og matr..

Der findes en bog om Vedslet sogn, hvori også nævnes de gårde, der brændte i 1784. Det har været en gåde for mig,
at nogle af de matrikelnumre, der er anvendt der, er de samme, som er nævnt i forbindelse med branden, mens andre
har helt andre numre. Af en eller anden grund er der nogle af matrikelnumrene, der ikke er ændret i 1817.
Uden at have tjekket det hele, tror jeg, at de gårde, der beholdt de oprindelige matr. numre er dem, der - også i dag - ligger på det oprindelige sted i modsætning til de gårde, der blev udflyttet efter branden.
Venlig hilsen Helen