Sidste nyt fra min MyHeritage dna front

Startet af Erik Jensen, 29 Apr 2020 - 13:11

Forrige emne - Næste emne

Erik Jensen

For ganske få dage siden var jeg så dum – indrømmet – at jeg ville uploade mine DNA data til MyHeritage. Det var jo gratis, havde jeg fået at vide her i foreningen og måske ville deres resultat være mere korrekt end det grafikresultatet, jeg havde modtaget tidligere fra FamilyTree.
Næste kæmpestore fejl skete, da jeg så skulle uploade de her famøse DNA data til MyHeritage og i den forbindelse blev bedt om at indtaste mit navn, email og kontooplysninger.
Indrømmet igen – jeg burde have været klog nok til at trække følehornene til mig. Jeg ved jo af erfaring, at når man indgår i en studehandel med fanden, så er ingenting gratis.
Men nej! Jeg sad åbenbart og sov - for jeg indtastede de ønskede oplysninger. Få dage efter modtog jeg så en email fra MyHeritage, at det ønskede resultat var klar, jeg kunne bare hente det på deres hjemmeside.
Men i mellemtiden havde jeg fortrudt handlingen. Jeg lagde derfor en besked på deres telefonsvarer, hvor jeg spurgte dem, hvorfor Myheritage ønskede jeg skule betale 236 kr. for et DNA resultat, når nu jeg vidste, at andre kunder havde fået det gratis. Og endelig – og ikke mindst – sendte jeg også samme spørgsmål i en email til deres hovedkontor i Israel.
Og nu har de så – selvfølgelig – kvitteret for min henvendelse ved at trække 236 kr. fra min konto.

Nu har jeg så her til formiddag slettet min konto hos MyHeritage velvidende, at de selvfølgelig beholder alle oplysningerne alligevel. Og endelig har jeg været i banken og bestilt et nyt dankort. Hvad MyHeritage så vil bruge oplysninger til på et bankkort, der ikke længere eksisterer, er deres problem. Og næste trin bliver så at skrive min uforbeholdne mening om det skodfirma på Trustpilot, der ligger i forvejen utallige andre klager over dem, så kan de passende få en mere.

Hvad har jeg så fået for pengene? Jo, en latterlig tegning – og som medlem her i foreningen ganske rigtigt påpegede for mig – at den kunne jeg såmænd selv have tegnet helt gratis.
Men hvad har MyHeritage så fået ude af denne handel – altså lige bortset fra deres 236 kr. Jo! De har såmænd fået en person, der aldrig nogensinde vil have det mindste problem i altid at advare andre slægtsforskere om at indgå i et samarbejde med dem.
Med andre ord – gå langt udenom alle deres salgstrick og hvis du endelig vil være kunde hos dem – læs endelig alt det, der står med småt på deres hjemmeside. Desto mindre skrift MyHeritage bruger, desto mere vil de gøre for at få dig på krogen.

Med venlig hilsen

Erik Jensen

Holger Almholt

Jeg har brugt Myheritage i over 2 år, først den gratis løsning, som virkede uden problemer og nu har jeg den fulde betalingsløsning og betaler med glæde


John Damm Sørensen

I mine øjne er MyHeritage et firma, der snylter på andres frivillige arbejde.

Hilsen
John


Holger Almholt

I USA er Ancestry førende på DNA-testing, men i Europa er Myheritage  den førende med den største antal brugere. Jeg har over 5000 matches hos MH og det har min kone også. Vore DNA tests blev lavet hos FTDNA og gratis uploaded til MH. MH tilbyder forskellige DNAhjælpemidler f.eks. Chromozonbrowser, Autoclusters og DNAteorier. For at MH kan beregne teorier om slægtskab mellem mig og en matchperson er det nødvendigt at uploade et slægtstræ  og hvis man ikke gør det af frygt for, at MH snylter på ens frivillige arbejde, så kan MH ikke beregne teorier , og man siger nej til en væsentlig del af potentialet i MH.

Anne Marie Holck

Citat fra: Holger Almholt Dato 13 Jul 2020 - 20:44
I USA er Ancestry førende på DNA-testing, men i Europa er Myheritage  den førende med den største antal brugere. Jeg har over 5000 matches hos MH og det har min kone også. Vore DNA tests blev lavet hos FTDNA og gratis uploaded til MH. MH tilbyder forskellige DNAhjælpemidler f.eks. Chromozonbrowser, Autoclusters og DNAteorier. For at MH kan beregne teorier om slægtskab mellem mig og en matchperson er det nødvendigt at uploade et slægtstræ  og hvis man ikke gør det af frygt for, at MH snylter på ens frivillige arbejde, så kan MH ikke beregne teorier , og man siger nej til en væsentlig del af potentialet i MH.

Det er så min erfaring, at 9 ud af 10 af de DNA-teorier er helt forkerte, så af den grund skal man i hvert fald ikke bruge MyH. F.eks. er jeg senest blevet præsenteret for en teori, hvor min mor er anført som datter af sin bedstemor, som døde året før min mor blev født. Dernæst har min bedstemor fået angivet en person som mor, som vi overhovedet ikke er i slægt med, ikke engang navnet er korrekt. De teorier kan ikke bruges til noget som helst, bortset fra at konstatere, hvor mange fejl, der er i de slægtstræer, der ligger i MyH! Og det er jo i øvrigt ikke programmets fejl...

Holger Almholt

Vedr. Myheritage-teorier

Jeg har haft glæde af flere teorier, som giver et forslag til mit slægtsskab med en af mine DNA-matches. Jeg har ikke endnu lavet en statistik men jeg tror, at halvdelen af teorierne kan jeg forkaste uden større undersøgelser. Teorierne er kun teorier og dermed forslag til  extra slægtsforskning for at skabe en papirsti mellem mig og matchen.

Jens Ole Christiansen

Jeg har haft det store abonnement hos MH i 2-3 år. Inkl. DNA. Min erfaring med MH er, at de er ved at lære hvad kundeservice i Nordeuropa er for noget. Hvis der er noget i vejen skal man kontakte dem telefonisk - og så finder man sædvanligvis en løsning. Det er dog bøvlet at man ofte kun kan få fat i en engelsk-talende serviceperson.De opfører sig "meget amerikansk" - dvs. at man i alle tilfælde ikke får noget ud af at skælde ud - hvis de har klodset i noget skal man bede om rabatter og prisreduktioner. De sidder ret løst på dem.