Hvor bliver Elisabeth Marie Swender af * ca 1767

Startet af Emmy Bjørnshauge-Holdt, 24 Jun 2011 - 01:02

Forrige emne - Næste emne

Emmy Bjørnshauge-Holdt

Hvor Bliver Elisabeth Marie Swender af. Hun er * ca 1767 -69 og gift 20/10 1790 i Garnisons kirke København med Ludvig Hansen * ca 1763 Sankt Annæ Øster Kvarter København dk
Christian Frederik Hansen 20 juni 1792 døbt 29 juni 1792
Ludvig Hansen * 1 dec 1795 døbt 9 dec 1795 Garnisons Kirken

Folketælling 1801
Amaliegade matr. 71
Morten Hansen  tjener 38
Elisabeth Marie * Swender 32 år
Christian Frederik 8 år
Ludvig  5 år

Hvor mon Elisabeth Marie er født henne , og hvem er hendes forældre.
kan nogen hjælpe.
Venlig hilsen Emmy Bjørnshauge Holdt  6580


Emmy Bjørnshauge-Holdt

Elisabeth Marie Swender død 14 november 1849 Christianssæde Skørringe.
Morten Hansen døde 2 juni Christianssæde Skørringe, begravet 8 juni 1837 Skørringe.
FT.1840 Skørringe er Elisabeth Marie enke og lever af sin pension.
Venlig hilsen Emmy

Bente Aaris

Det kan jo tyde på at være hende, selv om Swender er blevet til Svendsen i FT:1845 hvor du får at vide hendes fødested er Sverrig:

Maribo, Fuglse, Skørringe, Christianssæde Hovedgaard, , 67, FT-1845, B5025

Marie Svendsen 78  Enke(mand)  lever af sin Pention i Sverrig
Marie Jørgensen 4  -  hendes Pleiedatter Maribo
Maren Johanne Rasmusdatter 23  Ugift  hendes Tjenestepige Skjørringe

tror sønnen Ludvig med familie også bor der:

Ludvig Hansen 50  Gift  været Landmand, venter paa Næringsvei Kjøbenhavn
Benedicte Hansen 39  Gift  hans Kone Westerborg S. Maribo A.
Niels Hansen 12  -  deres Barn Weileby S. Maribo A.
Christian Hansen 11  -  deres Barn Weileby S. Maribo A.
Ludvig Hansen 7  -  deres Barn Weileby S. Maribo A.
Hans Hansen 3  -  deres Barn Weileby S. Maribo A.
Marie Hansen 2  -  deres Barn Skjørringe


I FT:1801 står der Svensker ?:

København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, Sankt Annæ Øster Kvarter, Matr. 71, 334, FT-1801, A5028
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Morten Hansen 38  Gift  Tiener 
Elisabeth Marie Svensker ? 32  Gift  g Morten Hansen 
Christian Frederik Hansen 8  Ugift  Fader Morten H. 
Ludvig Hansen 5  Ugift  Fader Morten H.

Uanset må du jo nok søge efter hende i Sverige!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Emmy Bjørnshauge-Holdt

Jeg er ikke sikker på om hun kommer fra Sverrig eller Danmark. har fået fortalt der skulle ligge et meget lille sted oppe i Jylland der hedder Sverig, men det har jeg ikke kunnet finde.
Om hun er døbt ,hedder Swensker , Svensker, ,ved jeg ikke, det har bare stået i det jeg har set.
Morten Hansen har jeg mere styr på.
I FT. 1845, Maribo Fuglse Skørringe Christiansssæde Hovedgaard   67.
Står der,
Marie Svendsen 78, enkemand, lever af sin pension i Sverrig.
Marie Jørgensen  4 år, hendes plejedatter, Maribo.
Hilsen Emmy

Ole Dorch

Måske skulle du undersøge om dette ægtepar fik en datter Elisabeth Marie kort tid efter vielsen?:

JOHAN SCHVENDER
Marriages:
  Spouse:  CHRISTINA MELANDER  Family
  Marriage:  22 APR 1767   Landskrona, Malmohus, Sweden


Grunden til at de kan være interessante er, at de flytter til København, hvor de får en søn døbt i 1778:


JOHANN ADAM SVENDER
Birth: 
Christening:  13 FEB 1778   Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Parents:
  Father:  JOHANN SVENDER  Family
  Mother:  CHRISTINA MELANDER 

Ses i opsl. 283 kb Skt. Petri: 1767-1778, hvor det også nævnes at Johan Schwender er tobaksplantør.


Johan dør og hans enke og søn ses her i 1787:

kbhv, København (Staden), Nørre Kvarter, , Studiestræde 92, 19, FT-1787, C0684
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kirstine Svender 53  Enke(mand) Huusmoder Faar Almisse 
Johan Adam 9  Ugift Hendes ægte Søn



Jeg går iøvrigt ud fra at du ved at familien ( dvs. ihvertilfælde Morten Hansen) havde forbindelse til grev Reventlow, som det fremgår ved børnenes dåb?
Han ejede jo Christianssæde i Skjørringe, så det var nok derfor de endte der?

Her en link vedr. greven, som var en betydningsfuld herre:

http://da.wikipedia.org/wiki/Christian_Ditlev_Reventlow

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Emmy Bjørnshauge-Holdt

Hej Ole Fabricius.
Det glæder jeg mig til at få undersøgt. Vi står lige og skal afsted til fætter/kusine fest i Varde, så det bliver ikke lige i dag.
At Morten havde ejet Christianssæde, og havde forbindelse til Reventlow, var jeg godt klar over, vi har også været derovre og se. men linket havde jeg ikke set , så det var jeg også glad for.
Venlig hilsen Emmy

Emmy Bjørnshauge-Holdt

Hej Ole. Jeg har været inde og se på det, men synes ikke jeg kan finde noget der stemmer med det du skriver. Har slet ikkke fundet nogle Swender.

Hilsen Emmy

Ole Dorch

Du skrev i sidste indlæg: "Jeg har været inde og se på det, men synes ikke jeg kan finde noget der stemmer med det du skriver"

Kan du ikke forklare dig nærmere? Hvad - og hvor har du været inde og se på noget?

Jeg har anbefalet dig at undersøge et ægtepar nærmere i Landskrona, Sverige. Har du gjort det? Måske skal du have hjælp af nogen som er eksperter i slægtsforskning i Sverige?

Derudover har jeg vist dig, hvor du kan finde nogle faktaoplysninger i en dansk kirkebog og i en folketælling - som omhandler samme ægtepar - har du tjekket det?

I næstsidste indlæg skriver du også: "Morten havde ejet Christianssæde".

Hvor har du det fra? Morten boede der godt nok - minimum fra 1810, men godset var ejet af Grev Reventlow. Morten var jo blot hans tjener......


mvh.
Ole Fabricius Dorch


Emmy Bjørnshauge-Holdt

Jeg er støt på dette.
København (Staden) klædebo kvarter,Store Fiolstræde 221, baghuset 2 sal 1037 FT 1845.
Anne Marie Schwenck(Mon der skulle stå Swender) 53 enke .Nyder understøttelse af fattigvæsenet i Kjøbenhavn.
Frederik Schwender 24 ugift barn Tømmersvend Kjøbenhavn
Wilhelmine Marie Swender ee ugift barn Kjøbenhavn
Valdemar Schwender 12 ugift barn Kjøbenhavn.
Mon de kan have forbindelse til min Elisabeth Marie Swender * ca 1767 Sverrig?)
Jeg er ikke så god til at finde rundt i det Københavnske, og Sverrig. Men jeg gør mit bedste. Så bliver man jo klogere efterhånden.
Conrad Bille Hansen * 30 april 1801 København, døbt 10 maj 1801 Garnisions kirke Københav. ham har jeg en del om.
Selvfølgelig ejede Morten  ikke Christianssæde, ved ikke hvorfor jeg fik skrevet det. Jeg har fundet det du skrev om Ole, men ikke Sverrig.
Jeg har heller ikke fået undersøgt om Johan Swender og Christina, fik en datter kort tid efter de blev viet.

Familien har lige stået i første række. vores søns hustru døde af kræft 46 år gl. så vi ar alle på kirkegården i onsdag, de kunne også have fejret sølvbrylllup samme dag.
Venlig hilsen Emmy

Emmy Bjørnshauge-Holdt

Morten Hansen og Elisabeth Schwender
Det ser ud til at de har fået et barn. Frederikke Juliane Louise Hansen * 21 marts 1804 , døbt 30 april  i Garnisons kirke København.
Hun blev gift med Joachim Kirckhoff i Skørringe kirke, 27 september 1823 , Hun var 19 og han var 29.
De får et barn Morten Heinrich Kirckhoof * ca. 1825 Mariebo Amt.
Jeg er ikke ferm til at søge i Sverrig.

Håber der er nogle herinde der kan føre mig lidt videre.
Venlig hilsen
Emmy Bjørnshauge Holdt

Ole Dorch

Datteren Frederikke Juliane Louise Hansen blev konfirmeret 1819. (Skørring 1814-1826 opsl. 100.)

...og der var endnu en datter:

SOPHIE CHARLOTHE MORTENSEN 
Christening:  08 FEB 1809   Skorringe, Maribo, Denmark

   Father:  MORTEN HANSEN  Family
  Mother:  MARIE SVENDER 

Ses i Skørringe 1798-1814 opsl. 36.

Familien er måske flyttet til Christianssæde i forbindelse med Københavns bombardement i 1807, hvor byen næppe var et sundt sted at opholde sig?

Sophies konfirmation 1823 ses i Skørringe 1814-1826 opsl. 108.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Emmy Bjørnshauge-Holdt

Hej Igen. Endnu engang tak for hjælpen. Det ser ud til at det passer med forældrene.
Johan Swender og Christina Melander.Jeg har fået hjælp af nogle andre også hjælpsomme personer på hjælp til opslag.
Jeg vender tilbage. Men lige nu har jeg problemer, da det hele pludselig er blevet så småt at jeg næsten ikke kan læse hverken hvad jeg skriver, eller hvad I har skrevet. Jeg må have trykket på noget, det er en ny PC så jeg kender den ikke så godt endnu.
Mange hilsener Emmy Bjørnshauge Holdt

Anne Mortensen

Jeg er ikke sikker på om hun kommer fra Sverrig eller Danmark. har fået fortalt der skulle ligge et meget lille sted oppe i Jylland der hedder Sverig, men det har jeg ikke kunnet finde.

Krabsen viser
http://www.krabsen.dk/stednavnebase/index.php

Stednavn Sogn Herred Gl. amt Kommune (2007) Bemærkning
Sverige Klakring Bjerre Vejle  Bebyggelse.
Sverige Rold Hindsted Aalborg  Manuelt/NJA
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Emmy Bjørnshauge-Holdt

Jeg ville bare lige rette en dato. Jeg har fået oplyst.
Elisabeth Swender er født 1768. Landskrona Statsforsamling
Hendes forældre Johan Swender og Christina Melander er gift 22 april 1767 Landskrona
Christina var enke i 1787.
Sønnen: Johann Adam Swender er døbt 13 februar 1778 i Sankt Petri København,Tobaksplantør.
Jeg er stadig meget interresseret hvis der er nogle der finder noget som kan uddybe eftersøgningen, med evt. overraskelser.
Venig hilsen
Emmy Bjørnshauge Holdt

Emmy Bjørnshauge-Holdt

Det er vist galt med kirkebøgerne i Sverrig, de går ikke så langt tilbage. Så det kan jo være min eftersøgning stopper her. Men jeg er da kommet noget længere frem (eller tilbage) ved jeres gode hjælp.
Venlig hilsen
Emmy Bjørnshauge Holdt