1 skud i tågen

Startet af Jesper .Balle, 28 Apr 2020 - 01:29

Forrige emne - Næste emne

Jesper .Balle

Hej

Min 2 x tipoldefar Peder Lauritzen døde i Balle sogn 8/9 1833 . Han var gift med Maren Sørensdatter og de fik 3 drenge henholdsvis Lauritz, Søren og Mads Peter..

Ægteparret blev gift 26/11 1796 og han købte kort efter 7/7 1797 Balle Nedergård i Balle sogn og senere noget tillægsjord d. 4/12 1815, således at ved hans død efterlod han til den ældste søn en går dpå 92 tdr. land.

Det har ikke været muligt for mig på noget tidspunkt af finde ud af, hvem hans forældre var, hvornår han helt nøjagtig er født , men hvor jeg opererer med ca,1755 +/- 1 til 2 år.

Jeg kan kun finde ham ved FT 1801 i Balle sogn men har ej fundet ham ved FT 1787.

Desværre kan jeg ikke læse den gl. skrift, så jeg er dybest set på herrens mark for at komme videre tilbage,

Nu ser jeg rent at der oi Sejling by og Sinding sogn er nogen familier med enten fornavn Lauritz eller efternavn Lauritzen og det kunne måske indikere at han stammer derfra,

Jeg vedlægger et link på kirkebogen omkring 1755

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126216#168812,28347453

i håb om at der er nogen i dette forum, der har lyst til at kigge i kirkebogen, om der skulle være født en søn ved navn Peder Lauritzen  omkring 1755

Lillian Larsen

Hej

Balle kirkebog begynder først 1790 -hvis Peder Larsen er født der så bliver det vanskeligt at finde hans dåb.
Ved vielsen i 1796 nævnes han som Ladefoged på Vester Kejlstrup i Balle.
I kirkebogen ved dåb nævnes han som Peder Larsen eller Peder Ladefoged.
Ved dåb i 1801 af Lars nævnes én Søren (kan ikke læse efternavnet) datter som bærer barnet fra Mausing Mølle
Efter angivelsen af alder ved død så er Pl født ca. 1753-54. Maren Sørensdatter er en del yngre - efter folketællingen i 1801 f. ca, 1773
Har du fundet hendes død

MVH
Lillian

Jesper .Balle

Tak og jeg har funde thendes død.
Men desværre kan jeg ikke finde noget yderligere om Peder Lauritzen, men han må være gent ved en FT i 1787 et eller andet sted!

Peter Kristiansen

FT 1787: Hvad søger du efter ? Lauritzen- Larsen - Lauridsen og flere muligheder....
Måske skal du bare prøve at søge efter Peder La% eller Peder L%
M.v.h. Peter Kristiansen

Jesper .Balle

Tak for input, lige den søgning med f.eks. KBR %, den kendte jeg ikke.

Hvad angår efternavn om  Lauritzen- Larsen - Lauridsen , så er det helt afhængig af hvilke kilder man kigger i. Men det officielle testamente siger Lauritzen!