MyHeritage dna versus FamiyTree dna

Startet af Erik Jensen, 27 Apr 2020 - 12:35

Forrige emne - Næste emne

Erik Jensen

For 1 måneds tid siden fik jeg foretaget en dna test hos FamilyTree - som jeg var noget utilfreds med - da alle mine aner på Sjælland ikke blev vist på grafikken. Siden fik jeg foreslået her i foreningen at uploade mine data til MyHeritage - det var ovenikøbet GRATIS - hvilket jeg så gjorde.
Nu foreligger resultatet fra Myheritage - og lad mig sige det med det samme - NEJ! det er ikke gratis.
MyHeritage er nemlig så smarte, at de skriver på deres hjemmeside, at det - ganske rigtigt - er gratis at uploade ens dna til dem - hvilket jeg så gjorde - men de skriver IKKE noget om, at det siden koster penge at få slutresultatet. Nu kostede det så kun 236 kr. - fint nok det er ikke nogen herregård - men i min optik er det uanstændig markedsføring fra MyHeritage først at skrive, at det er gratis og siden kræve penge.
Men jeg burde vel ikke være overrasket når MyHeritage er indblandet, min fornemmelse om dem har altid været, at de vil gøre ABSOLUT alt for at få penge ud af folk. Det sidste fik jeg vished for, da jeg her til formiddag blev ringet op af en person fra MyHeritage i Israel, som straks ville sælge mig andre af deres produkter.
Nu er jeg så spændt på, om MyHeritage - uden min tilladelse - "kommer til" at hæve penge yderligere fra min konto for noget, jeg absolut ikke har bestilt. Mig bekendt har de jo gjort det tidligere hos andre af deres kunder. Nok om det - jeg vil holde øje med dem.

Som man kan se, er der jo himmelvid forskel på de 2 slutresultater, der nu foreligger - men jeg ved faktisk ikke rigtigt, hvad jeg skal synes om det her. Alle min sjællandske aner er godt nok med på grafikken fra MyHeritage, så jeg burde vel være tilfreds?

Med venlig hilsen
Erik Jensen





Erik Jensen

Jeg uploader lige resultatet fra FamilyTree her- så er det nemmere at se forskellen på de 2 resultater.

Anne Marie Holck

Jeg har lige for mindre end to uger siden uploadet en test fra FTDNA til MyHeritage, og jeg har ikke betalt een krone!

Jeg ser i øvrigt overhovedet ikke på deres bud på min etnicitet. Jeg kan fra min slægtsforskning se, hvor mine aner er født, og det er det jeg retter mig efter. Jeg bruger mine DNA-tests til at sikre mig, at mit papirspor er korrekt, altså at de personer, jeg har match med har fælles aner med mig. På den måde sikrer jeg mig, at min beregnede etnicitet i mit slægtsforskningsprogram er korrekt.

Mit slægtsforskningsprogram, Legacy, fortæller mig, at jeg i 18 generationer tilbage er 97,2% Dansk, 2,2% Tysk og 0,6% Norsk.

FTDNA siger: 48% Britisk, 43% Skandinavisk og 10 Østeuropæisk.

MyHeritage siger: 72,3% Skandinavisk, 14.2% Britisk, 12.3% Nordeuropæisk og 1,2% Østeuropæisk.

Ancestry siger: 33% Norsk, 31% Engelsk, 22% Germansk Europa, 14% Svensk 

Så jeg kan slet ikke se, hvad jeg kan bruge det til.

Brug din DNA-test til at bekræfte dit papirspor, jeg har nu får bekræftet alle mine 8 oldeforældrelinjer med bekræftede match på de 40 største matcher, som jeg har fået.

Erik Jensen

Hej Anne Marie

Tusind tak for dit svar. Det overrasket mig, at du IKKE skulle betale noget, når jeg nu blev afkrævet 236 kr. for svaret. Men ok - det er så hvad der sker.
Jeg bruger selv TMG og det program giver ikke mulighed for at se nogen form for etnicitet. Jeg er dog ret overbevist om, at de aner jeg indtil videre har fundet frem til, såmænd er korrekte nok. Egentlig var det nok bare min nysgerrighed, der fik kastet mig ud i det her dna forsøg. Men det eventyr slutter også her, jeg kan slet ikke bruge deres dna resultater til noget videre  :)

Venlig hilsen
Erik Jensen


Anders M. Petersen

Hej Erik!

Jeg lover at dette er sidste gang jeg forstyrrer dig med mine amatørbetragtninger, men her er de:

Hvordan du er kommet til at betale 236 kroner hos MyHeritage er også en gåde for mig - jeg er kommet gratis til mit MyHeritage resultat.

Og så lige hvad du har fået "for pengene" - MyHeritage og FTDNA bruger hver sin algoritme for at bestemme etniticitet, og de er lige dårlige til at skelne os i Nordeuropa- her er dine tal:

MyHeritage:
Skandinav 56%
Englænder 44%

FTDNA:
Skandinav 28%
Englænder 60%
Østeuropæer 11%

For en forklaring på dit "engelske" og "østeuropæiske" DNA vil jeg igen henvise til mit svar i denne tråd: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,157625.0.html

Man kan starte med at bemærke, at de to firmaer ikke er helt enige i din etnicitet, men det er et kendt faktum - de her bud på etniticitet er i mine øjne mest "pop" - det er i de genetiske matches at guldet ligger (som alle der har skrevet i denne og din forrige tråd har fortalt dig).

Man kan også se, at hverken MyHeritage eller FTDNA opererer med "Møn" eller "Sjælland" men kun med "Skandinavien" som mindste enhed. At MyHeritage så vælger at mene at skandinavisk DNA følger nutidens grænser, og at det tiltaler dig er helt fint, men hvis det var dit formål med at flytte til MyHeritage, så har du betalt 236 kroner for at nogen har malet et kort efter nutidens grænser - det kunne du nok selv have malet lige så godt.

Men der er masser af udbytte af din DNA-test, men du leder det helt forkerte sted - det er dine matches hos FTDNA og MyHertitage du skal kigge på!
Du kan vælge at læse vejledningerne på FTDNA og MyHeritage og du kan også købe en fin bog på dansk (https://slaegt.dk/nyheder/bog-dna-og-slaegtsforskning-for-begyndere/). Hvis du mener, at du allerede har brugt penge nok på DNA, så kan jeg henvise til dette udemærkede website www.dsgg.dk - og hvis det ikke er nok, så har jeg skrevet en vejledning på dansk, som du kan downloade helt gratis og reklamefrit her: http://morup-petersen.dk/FamilyFinder.pdf

Med ønsket om at du opdager hvilke fantastiske muligheder, som du allerede har betalt for!
Anders

PS: Blot til info til andre, der måtte komme forbi denne tråd, så er den en fortsættelse af denne tråd: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,159277.0.html



Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Erik Jensen

Hej Anders

Du er så absolut velkommen til at "forstyrre" mig med dine såkaldte amatørbetragtninger  :) dem kan man vist godt lære en del af  :)
Som nævnt tidligere stod der på MyHeritage hjemmeside, at det var gratis at uploade data - men måske var det også kun den del, der var gratis. I hvert fald fik jeg her til morgen en email fra dem med besked om, at mine data var klar. Da jeg så vil hente/se dem, kan det kun lade sig gøre, hvis jeg giver dem mit kontonr. og accepterer at betale 236 kr. Sådan kan det gå.
(Faktura 19707008 "Unlock all DNA Features" 188,80 kr. med moms 236 kr.)

Under alle omstændigheder vil jeg  - som du foreslår - kigge nærmere på mine matches og så ellers sætte mig mere ind i det her dna, det er immervæk begrænset, hvad jeg ved om det. Men tusind tak for dit svar og råd.

Venlig hilsen Erik Jensen

Ole Selmer

Hej Erik

Ja, smarte er de My Heritage. Gad vidst hvad der ligger bag "all DNA features"? Det kunne måske være noget med adgang til andres træer. Jeg har fem kits uploaded til My Heritage og aldrig betalt en krone for det, og det kunne jeg heller ikke drømme om. Hvis jeg var dig, ville jeg kalde betalingen tilbage, og så se hvad der sker. Du var jo kun interesseret i etnicitetsdelen, og den kan da ikke koste noget.

Godt at du er tilfreds med etnicitetsresultatet og held og lykke med udforskningen af matches. Du skal se, du bliver nok grebet af det ligesom os andre.

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Erik Jensen

Hej Ole

Jeg må indrømme, at jeg ærgrer mig, men hvordan kan jeg kalde betalingen tilbage?

Venlig hilsen Erik Jensen

Ole Selmer

Hvis ikke du har Netbank og kan gøre det der, så ring til din bank i morgen. Du kan jo have fortrudt købet.
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Erik Jensen

Hej Ole

Tusind tak for det.

Venlig hilsen Erik Jensen

Jørgen Kanters

MyHeritages side er meget bedre til autosomalt DNA end FTDNA. Testen er den samme, da FTDNA laver testen mig bekendt, og den kan frit uploades til MH.

MH er nogen utrolige krejlere og har en plat tilgang til det som ligger langt ud over hvad man ellers har set.

Tilgengæld tror jeg at det du har købt er særdeles brugbart. Gætter på at det er retten til at se matchenes stamtræer. Ellers får du ikke noget ud af have uploadet til MH. Når de så ringer næste gang til dig med et fantastisk tilbud gælder det om at være kontant og ubehagelig og meddele dem at det skal de ikke prøve igen. Det plejer at virke

Erik Jensen

Et godt råd  :) tak for det. Jeg har nu gjort op med mig selv, at jeg skal ABSOLUT ikke have mere med MyHeritage at gøre. Så hvis de ringer, ringer de forgæves  :)

Venlig hilsen Erik Jensen