Glad for y-testen på FTDNA

Startet af Niels Bach-Lauritsen, 16 Maj 2020 - 14:27

Forrige emne - Næste emne

Niels Bach-Lauritsen

Jeg startede med Y-37 på FTDNA samtidig med FamilyFinder. Sidstnævnte er lige til at gå igang med.
Y-testen giver ikke straks noget til slægtstræet, men man får sikkert et par match, som man kan afprøve lidt. Det har ikke kostet alverden, og det er hér, at interessen måske bliver vakt. Lidt ligesom en dreng, der får et billigt fiskesæt at begynde med, og ender med at opgradere til meget bedre udstyr, hvis han er blevet "hooked".
Jeg ofrede en Y-111 på mig selv. Jeg indtastede resultaterne i noget, der hedder NEVGEN, som var gratis, og som giver et bud på éns haplogruppe ud fra tallene.
Så bestilte jeg en SNP test hos FTDNA. Kostede nogle få kroner. Resultat: samme, som NEVGENs bud: I-S11003. Jeg googlede på det og fandt andre i samme haplogruppe på FTDNAs projekter. Nu var det blevet rigtig spændende.
Da mit bedste match fra Y-37 opgraderede til Y-111, tastede jeg hans resultater ind på NEVGEN, og de foreslog også I-S11003.
Nu kunne jeg ikke vente længere, men opgraderede til BigY-700. Det var ikke fuld pris, da jeg havde de første Y'er i forvejen. Resultatet kom, og jeg fandt min nye haplogruppe i FTDNAs bloktræ, århundreder længere oppe i tiden end før, som jeg delte med flere andre. Mit gode match fra tidligere opgraderede også, og ikke uventet var der bingo. Vi blev de foreløbige eneindehavere af haplogruppe I-FT195415 - og havde taget et spring mere end 1000 år frem. Så den ligger cirka 1500-1600 tallet. Om familierne kan kobles sammen, vides ikke endnu. Men ....
... det er måske heller ikke det vigtigste. Jeg og historievidenskaben bliver en smule klogere på menneskers færden og vandringer gennem tiden.

Anders M. Petersen

Hej Niels!

Altid dejligt at høre, når nogen arbejder med resultatet og får noget ud af deres DNA-tests!

Jeg synes også selv at det er haplogrupperne, der er det virkelige spændende ved Y-DNA, hvorimod FTDNA's STR-tests (Y37, Y67 og Y111) er forældede produkter, som ikke giver så meget i en dansk sammenhæng.

Jeg håber at I får skubbet jeres fædrende linjer så langt tilbage, at I kan finde den fælles ane - eller i det mindste identificere det område som han kom fra.

Husk at Yfull giver et bedre og mere nuanceret aldersestimat på den fælles forfader, men det kræver at I begge sender jeres Y-DNA til dem - og helst BAM-filen. Det koster så desværre nu 99$ til FTDNA og ekstra 49$ til Yfull, så det er blevet lidt af en udskrivning  :(

Men skriv endeligt her, når du finder ud af mere - enten i slægtsforskningen eller i DNA-sporet!

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm