Svendborg Amt, Humble Sogn, kirkebog 1748-1789, opslag 62, venstre side

Startet af Karsten Jacobsen, 23 Jun 2011 - 21:44

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Hjælp, hjælp:

Langfredag, døbt Jørgen
Hansens Søn i Kiedebye
? ? kaldet Jørgen
? af ? ?
? ? ? ? i
Kiedebye; ? ? ?
? og ? ?
? ?; ? og ?
? ? ? ? ? ?
? og Hans Danielsens D.
?, alle fra Kiedebye.

Mange hilsner
Karsten

Carsten Lasak Pedersen

Hej Karsten

Det er ikke helt nemt at se hvad der står, men her er lidt af, hvad jeg "gætter" på.

Langfredag, døbt Jørgen
Hansens Søn i Kiedebye
? ? kaldet Jørgen
frembaaren af Karen Hans
datter, ??  i
Kiedebye; ? ? ?
? og ? ?
? ?; ? og ?
? ? ? ? ? ?
? og Hans Danielsens D.
?, alle fra Kiedebye.

Det var ikke meget , håber andre kan lægge mere på,

Jeg søgte lidt på skifterne, og fandt dem På Aurelias hjemmeside, under Grevskabet Langeland
og der er også lidt på de Fynske Arkiver under Hjortholm gods. 
http://www.historie-info.dk/node/1580

Med Venlig Hilsen
Carsten

Anette Korsgaard

Mine gæt er:

Langfredag, døbt Jørgen
Hansens Søn i Kiedebye
? ? kaldet Jørgen
frembaaren af Karen Hans
datter, .... Hans Smed  i
Kiedebye; Fadd.:Morten
Rasmussen og Rasmus
Jensens hstr Karen(?).; Hans og Niels
Mads Karl ? ? ? Karen
Jensd og Hans Danielsens D.
Maren, alle fra Kiedebye.
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Karsten Jacobsen

Tusind tak for tydningen, Carsten og Anette!

(Jeg prøver nok at lægge den til tydning i en ny tråd i eftermiddag i håb om at få det sidste med. (Jeg regner ikke med, at der er flere, der klikker ind i tråden nu, hvor det er tydeligt, at den har fået flere svar)).

Også tusind tak for henvisningen til skifterne, Carsten. Den er jeg også meget glad for.

Mange hilsner
Karsten

Carsten Lasak Pedersen

#4
Hej Karsten

Jeg kan ikke lade være, jeg syntes det er en dårlig ide at den samme person optræder i flere tråde, personligt kigger jeg ikke på, hvor mange som har svaret, men derimod om det er personen der har oprettet tråden som også er den sidste der har lagt bemærkninger, og der må jeg indrømme, at jeg nogen gange springer over, hvis der f.eks er 2-3 svar, så regner jeg med at den sidste er en pæn tak for hjælpen.

Nu du er ved Langeland, så brændte en del af kirkebøgerne i 1813, og du kan derfor hente utroligt meget hjælp fra skifterne, desværre er det ikke alle skifter Aurelia har med, men som skrevet er der efterhånden er del på den Fynske Arkiver også, Jeg har gjort det, at jeg har kopieret dem til et tekstdokument, derefter lavet dem til et PDF dokument, så jeg har delt langeland op i 3 dele, et for de Danske afskrifter og 2 fra Auerelia side delt i en nordre og søndre del, PDF format fordi det en en nem måde at søge på.  

Og når du på et eller andet tidspunkt, hvad jeg tror ikke kan undgåes rammer ind i en Godfred, Gotfred, Godfredsdatter, Godfredsen, så hold ørene "stive" der ligger en del på nettet, og de fleste har en fejl hvor de har byttet rundt på dem, jeg har dokumenteret det, men de er ikke rettet endnu.


Jeg tjekkede lige det stamtræ. jeg hjalp en ven med, der har jeg 10 Jørgen Hanse stående, Hvilke årstal er han født og hvad hed Konen? , og så kan jeg se der stadig er problemer med tekstfeltet, det er Ren blindskrift, når der er for meget tekst
Mvh
Carsten

Lis Petersen

Hej Karsten!

Den præst har virkelig en meget "personlig" skrift - så den er svær, men jeg prøver med følgende bidrag:

Langfredag, Døbt Jörgen
Hansens Sön i Kiedebye
paa banxxx; kaldt Jörgen
frembaaren af Karen Hans
datter, tiener Hans Smed  i
Kiedebye; Fadd. Morten Ras
mussen og Anders Jensens  
2de Sönner; Hans og Niels.
Mads Nielsens* t.p.** Karen
Jensd. og Hans Danielsens D.
Maren, alle fra Kiedebÿe.

*Når man sammenligner med N i Niels andre steder på siden, gætter jeg på Nielsen.
**t.p. = tjenestepige (vil jeg gætte på)

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000


Kaj Arne Jørgensen

Langfredag, Døbt Jörgen
Hansens Sön i Kiedebye
paa banken kaldt Jörgen
frembaaren af Karen Hans
datter, tiener Hans Smed  i
Kiedebye; Fadd. Morten Ras
mussen og Anders Jensens 
2de Sönner; Hans og Niels.
Mads Nielsens* t.p.** Karen
Jensd. og Hans Danielsens D.
Maren, alle fra Kiedebÿe.

banken=bakken på det "langelandske" sprog.
Med venlig hilsen

Kaj Arne Jørgensen
2670 Greve

Slægtstræ: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?db=karnj

Lis Petersen

Hej Karsten!

Har du ikke set denne ?
Jeg ser at du allerede er videre med nye søgninger i nye kirkebøger !
Du plejer gerne at give en tilbagemelding, så jeg er i tvivl om du har set den!
Jeg sad faktisk en rum tid for at evt. kunne fuldføre denne opgave med den vanskelige skrift..!
Senere trådte Kaj Arne Jørgensen til, og med sit kendskab til langelandske forhold, kunne han tilføje det sidste manglende ord.
Det er altid godt når man beder om hjælp til "nye" opgaver, også lige at give en respons på de "gamle"!  ;)

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Karsten Jacobsen

Hej, Lis!

Jo, jeg kvitterer altså altid! Jeg skrev engang to tætskrevne sider om en sømand møjsommeligt af til en bornholmer uden at få mindste ord til tak, så jeg ved godt, hvor "bittert" utaknemmelighed føles!

Forklaring: Som du kan se af trådens input, spekulerede jeg på at åbne en ny tråd for at få klaret de sidste "drillerier" i teksten. Jeg var nemlig bange for, at en tak, ville "lukke" tråden, når jeg stod som den sidste bidragsyder. Derfor lod jeg den - også fordi Carsten syntes, at det var en dårlig idé at starte en ny tråd - "hænge åben" -  efter dit input fredag 24 06 2011, 11:03 - i håb om, at det ville lykkes at få det absolut sidste klarlagt.

Det lykkedes som bekendt. Derfor skal der lyde en stor tak til dig og Kaj, som klarede det afsluttende arbejde.

Mange hilsner
Karsten

   

Lis Petersen

Lis Petersen - 3000

Carsten Lasak Pedersen

Hej Karsten og Lis

Jeg har gået og tænkt siden jeg skrev indlægget i denne tråd og ønsker bestemt ikke at lyde som en "politibetjent", " eller "sur gammel mand".
Jeg syntes den er "svær". På den ene side vil man godt sige "Tak for hjælpen" og på den anden, gerne have de sidste oplysninger med, jeg er glad for, det lykkedes i dette tilfælde. :) 

Jeg syntes dette Forum er rart at være i, jeg lærer meget ved at prøve at læse teksterne og blive rettet, Her er utroligt mange søde og hjælpsomme mennesker som yder en utrolig stor indsats/hjælp på frivillig basis, udelukkende af interesse hensyn, Tusind Tak til alle.

Med Venlig Hilsen
Carsten

Karsten Jacobsen

Hej, Carsten! J

Jeg opfatter dig ikke som en "politibetjent"! Jeg opfattede dit input som et godt råd. Det gav jo også bonus at følge det, selv om Lis - naturligt nok - blev lidt utålmodig "på kvittering", når hun nu havde lagt så stort et arbejde i sagen.

Tusind tak til alle på denne tråd! Det har været ren fornøjelse!

Mange hilsner
Karsten