Y DNA haplogruppe ud fra autosomale test

Startet af Ole Selmer, 25 Apr 2020 - 00:17

Forrige emne - Næste emne

Ole Selmer

Hej

Det tyske DNA-laboratorium Yseq har netop lanceret en cladefinder, der ud fra autosomale DNA zipfiler fra My Heritage, Ancestry og 23andMe kommer med et kvalificeret bud på ens YDNA haplogruppe. Jeg prøvede med mine filer autosomale filer fra Ancestry og 23andMe og i begge tilfælde blev resultatet haplogruppe I-L22 - ikke helt galt i betragtning af, at min haplogruppe I- Y47238 er en 5 gange subhaplogruppe hertil, som der skulle en BigY til for at bestemme.

Cladefinder indeholder links til haplogruppens placering på Yfull's Ytræ og til Phylographer – et værktøj, der forsøger at vise haplogruppens vandring op gennem tiden samt til relevante Facebookgrupper og projekter hos Yfull. Desuden forslag til hvilke test hos Yseq, der kan anbefales til afklaring af haplogruppen.

Går man med tanker om at finde ud af ens egen Y haplogruppe kan jeg anbefale cladefinderen, men den er jo kun aktuel for mænd.

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Anders M. Petersen

Tak Ole - det er ret smart!

Til gengæld skuffer FTDNA her - de har også masser af Y-data i deres FamilyFinder men sletter dem bevidst i filen, inden den udstilles.
Det gør de for at beskytte deres Y-DNA forretning - den skal de andre jo ikke tage hensyn til!

Beviset er, hvis MyHeritage filerne fungerer med Cladefinder - alle MyHeritage tests bliver jo lavet i FTDNA's laboratiorier, men MyHeritage software-behandler selv resultatet (ikke-slet af Y-DNA og deres egne etniske estimater).

Personligt er jeg holdt op med at anbefale FTDNA's STR-tests (Y37-Y111), fordi resultatet ikke er så brugbart for de slægtsforskere, der i forvejen kan føre deres fædrende linje tilbage til de tidligste skriftlige kilder - se her: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,156197.0.html

Men jeg synes at haplogrupperne på Y-DNA er super spændende og fortsætter tilbage i tiden, der hvor de skriftlige kilder aldrig vil komme.
Derfor fortsat den varmeste anbefaling af BigY + Yfull og YSeq - hvis bare man forstår at der skal arbejde med resultatet, før man rigtigt forstår hvad man har med at gøre.

Med Cladefinder er der nu en ny mulighed, idet man ud fra en test fra MyHeritage, Ancestry og 23andMe kan finde sin "mellem-detaljerede" haplogruppe og derfra købe en mere detaljeret haplogruppe test hos tyske Yseq.

Dermed er der nu følgende muligheder for at blive klogere på sin Y-haplogruppe:

1. Købe en BigY (eller en dyrere WGS test* hos et andet selskab - Yseq, Dante Labs eller andre) og gerne suplere med BAM-fil og Yfull analyse.
Dette er stadigvæk min bedste anbefaling, idet den giver "det hele" og samtidigt udvider vores allesammens viden om danske haplogrupper.

2. Købe Y37, Y67 eller Y111 og dermed få sin overordnede haplogruppe. Anbefaler jeg ikke - jf. linket ovenfor.

3. Købe Yseq's overordnede haplogruppe-panel, der giver ens aktuelt mest detaljerede haplogruppe (1.100 kroner - https://www.yseq.net/product_info.php?currency=EUR&cPath=27&products_id=56898).
Dette er et godt tilbud, men vi får ikke mere at vide om danske haplogrupper og man skal selv teste videre, når nye haplogrupper bliver fundet i fremtiden, når fjerne slægtninge tager BigY eller WGS tests.

4. Købe sin autosomale test hos MyHeritage, Ancestry eller 23andMe og så køre resultatet gennem CladeFinder og så supplere med mere lokale og billigere "haplogruppe-paneler" hos Yseq, typisk til 610 kroner.
Fordele og ulemper er de samme som pkt. 3 ovenfor.

Med venlig hilsen
Anders

*) WGS = Whole Genome Sequencing = Autosomalt DNA + Y-DNA + mtDNA i samme test. Men man skal selv software behandle de enorme datamængder bagefter, så her er en del at sætte sig ind i!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Erik Jensen

#2
Til Anders og Ole

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at I begge ved, hvad I taler om her - til forskel for undertegnede som absolut ikke ved noget som helst om emnet. Faktisk er jeg til tider - men kun til tider - en sur gammel mand når tingene ikke går efter mit hoved. (det her har jeg selvfølgelig aldrig skrevet)  :)
Men efter en god nats søvn vil jeg prøve at sætte mig lidt ind i al det her og så er spørgsmålet - som jeg har skrevet i mit andet indlæg om mine aner - hvordan får jeg uploaded mine data til Myheritage og hvilken data skal det være?
Kan jeg evt. få en af jer til at svare på mine spørgsmål i den anden tråd?

Mvh Erik Jensen

Et enkelt tillægs spørgmål: når jeg nu har kastet mig ud i det her, hvordan får man så mest mulig gavn/glæde af det i forhold til ens slægtsforskning?
Det jeg mener er, at hvis man skal finde ukendte aner, f.eks. i udlandet, så kræver det vel, at de ukendte også har fået lavet en dna test og har deres data liggende samme sted?

Ole Selmer

Hej Anders

Ja, jeg tror da, at FTDNA er i færd med at grave sine egen grav. Det er lang tid siden jeg har anbefalet Y 37, Y67 og Y 111. Det er for det meste spild af penge, hvis man bliver grebet af Y-DNA. Og det er ærgerligt, at FTDNA har gjort det så dyrt at overføre til Yfull, som ellers kunne samle resultaterne fra flere forskellige firmaer. Det er mit indtryk, at Yfull ikke kan følge med FTDNA mere i udforskningen af Ytræet.

Hej igen Erik

Ja, det kræver at ens match har testet ved eller uploadet sine resultater til samme firma, som du jo nu gør med dit FTDNA resultat. En anden mulighed er at uploade til Gedmatch, der samler resultater fra mange forskellige firmaer. Men i stedet for at rode mig ud i lange forklaringer vil jeg hellere henvise til Anders' fine skriv og Jacob Hejmdals hjemmeside Dansk Selskab for Genetisk Genealogi Begge er gode at blive kloge af, og jeg bruger dem fortsat jævnligt.

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Erik Jensen

Hej Ole

Læs venligst mit spørgsmål i den anden tråd  :)

Hilsen Erik

Anders M. Petersen

Hej Ole!

Jeg ved ikke lige om FTDNA er ved at grave deres egen grav, men de har i hvert tilfælde lavet et groft benspænd på Yfull, som jeg ikke synes er OK.

For BigY gælder jo at FTDNA har reduceret prisen med 100$ og derefter har valgt at tage 99$ for BAM-filen. Dermed er FTDNA ikke blevet mindre attraktive, men de har gjort det meget dyrt at flytte BAM-filen over til Yfull. Yfull har så reageret ved at ændre deres algoritmer, så de nu accepterer FTDNA's gratis VCF-filer og laver aldersestimat ud fra denne. Det koster fortsat 49$, men man kan så senere få fortolket sin BAM-fil gratis, hvis man ønsker det.

Yfull har i mine øjne to gode tilbud - deres offentlige og letlæste haplotræ med alderestimater og så deres BAM-analyse. Den første kører nu med VCF-filer og den anden var mest relevant for DNA-nørder, så de har formået at komme udenom FTDNA's benspænd på den bedst mulige måde.
Man skal i den forbindelse huske, at det som Yfull "fandt" i BAM-filen og som ikke var i VCF-filen udelukkende var de SNPs, som var blevet forkastet i FTDNA's egen kvalitetskontrol. De brugte dog også kvaliteten af BigY testen (som kun kan læses i BAM-filen) som en parameter i deres alderestimater og den får de ikke med VCF-filen.

I den tråd jeg linker til ovenfor står min uforbeholdne mening om Y37, Y67 og Y111 - men som trin på vejen mod BigY giver de jo fortsat lidt mening - det koster en smule mere at gå til BigY via Y37 end at tage BigY i første omgang, men jeg tror det er den vej, de fleste tager.

Samtidigt så er FTDNA's BigY fortsat det mest attraktive produkt for en Y-DNA test, med mindre man tør binde an med Dante Labs der ligger i Kina og har fuldstændigt tilfælde procestider (men ellers er utroligt billige!). Så i mine øjne er FTDNA bestemt ikke ved at grave deres egen grav - de står bare i et lidt mindre hæderligt skær efter deres udfald mod Yfull...

Bedste hilsner, Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm