Hvor er alle mine danske aner i DNA test fra Familytree blevt af?

Startet af Erik Jensen, 23 Apr 2020 - 14:14

Forrige emne - Næste emne

Erik Jensen

Jeg ved slet ikke, om der skulle være en af jer, der evt. kan give mig en rimelig fornuftig forklaring på mine udelukkede danske aner. Som man kan se i den vedhæftede DNA fil - foretaget af Familytree - så er der en ganske lille forbindelse til Danmark, selvom jeg rent faktuelt har minimum adskillige hundrede aner specielt lokaliseret på Møn og Præstø, men det område bliver slet ikke vist. Og omvendt kun ganske få aner (et par stykker langt ude på en sidelinje) fra Nordjylland - og det område er så tegnet med.
Et eller andet sted tænker jeg, at når alle mine aner (og der er mange) fra hele Sjælland er udelukket, hvor meget er den DNA test så egentlig værd? Og findes der evt. en DNA test der er væsentlig bedre?

Mvh Erik Jensen     


Anders M. Petersen

Der er ikke en etnicitetsgruppe 'Møn' eller 'Danmark' hos FTDNA - kun 'Skandinavien' som er den grønne klat over Norge (se teksten til venstre på dit skærmbillede). Fra et amerikansk perspektiv er det centrum af Skandinavien.

Hvis det kan være en trøst, så breder den grønne markering sig ned over Danmark, hvis man er tættere på 100% skandinaver (ifølge FTDNA).

Du kan med fordel læse mere her: http://morup-petersen.dk/FamilyFinder.pdf

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Erik Jensen

Hej Anders.
Jeg er selvfølgelig godt klar over, at der ikke findes en speciel etnisk gruppe der hedder Møn eller Danmark men men men...
Når jeg tænker på, hvor mange aner jeg har her i landet (minimum et par tusind), så undrer det mig gevaldigt, at den grønne klat stort set ikke dækker HELE Danmark, men kun bliver vist som en lille del af Nordjylland. Også selvom, som du siger, at amerikanerne regner Norge og Sverige for centrum for Skandinavien.
Men tusind tak for svaret, jeg vil læse den artikel du viser hen til  :)
Venlig hilsen Erik Jensen

Thorkild Jessen

Hej Erik,

Du kunne prøve at uploade dit DNA resultat til Gedmatch og sammenligne det i Admixture.

FTDNA og Gedmatch her sandsynligvis ikke enige om hvor du stammer fra, men de bruger også forskellige parametre.

Mvh
Thorkild

Erik Jensen

Hej Thorkild
Tak for svaret. Jeg kender ikke de nævnte firmaer eller metoder, så jeg tror bare, at jeg helt dropper at gå videre med dna, det var jo også mest for min nysgerrigheds skyld. Når det så er sagt, så undrer jeg mig gevaldigt over mit resultatet. Jeg har en bekendt, som fik udført den samme test hos MyHeritage og det resultat viste uden problemer, at cirklen der dækker Skandinavien også dækkede hele Danmark - selvfølgelig fordi hun har aner her i landet.
Det virker på mig som om mit DNA resultat er blevet udført lidt tilfældigt - specielt et amerikansk firma burde da vide at Danmark er en del af Skandinavien og eftersom jeg har et par tusind danske aner så burde det vel også fremgå af testen.
Nej, jeg tror ikke på det resultat, men som sagt, jeg fik det jo også bare lavet for sjov  :)
Venlig hilsen Erik Jensen

Anders M. Petersen

Hej Erik!

Det vil da være ualmindeligt trist, hvis du ikke bruger din test til noget - især hvis det kun er fordi man grafisk repræsenterer "Skandinavien" ved at sætte nålen i Sydnorge. Og som sagt, jo større procentdel "Skandinavien" man har, jo større er den grønne klat - ved 100% så dækker den skam også Danmark.

Prøv at læse det skriv jeg henviser til ovenfor - så vil du opdage at der er meget at komme efter i din FTDNA DNA-prøve.

Læs også lige dette her angående dit "engelske" og "østeuropæiske" DNA: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,157625.0.html

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Erik Jensen

Hej Anders
Efter min bedste overbevisning er det ikke korrekt, når du skriver citat:
"Og som sagt, jo større procentdel "Skandinavien" man har, jo større er den grønne klat - ved 100% så dækker den skam også Danmark."

Jeg ved faktuelt, at min ven - som fik udført en DNA test hos MyHeritage - "kun" er 25,1% Skandinav og alligevel dækker hendes tegning hele Danmark. Som nævnt tidligere så har jeg minimum flere tusinde danske aner specielt dækkende området Sjælland, Møn og Præstø - og det bliver kun vist som et lille strejf på toppen af Jylland. Mit test resultat viser ovenikøbet, at jeg er 28 % Skandinav - modsat min ven som "kun" er 25,1 % - altså burde min grønne klat vel også være repræsenteret større?
Det fortæller i hvert fald mig, at der er noget rivende galt med deres test.

Mvh Erik Jensen

Anders M. Petersen

Kære Erik!

Du er godt klart over at det er den måde resultatet vises på, som du ikke kan lide?

Din ven har fået en given procentdel Skandinav og du har fået en given procentdel Skandinav - altså teknisk det samme resultat.

MyHeritage vælger så at vise det på én måde (DNA går lige til landegrænsen) og FTDNA på en anden måde (skandinavisk DNA kommer ca. fra dette område) - og du kan bedst lide den måde MyHeritage viser det på - fair nok.

Men teknisk har I fået det samme produkt - det er kun visningen, som er forskellig.

Et godt råd: kig på dine matches i stedet - det er der guldet ligger for slægtsforskeren!

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Erik Jensen

Hej Anders

Mit problem ligger først og fremmest i, at når jeg sammenligner de 2 test - fra MyHeritage og FTDNA - så virker det på mig som om FTDNA - enten har sjusket med grafikken - eller sjusket med resultatet.
I MyHeritage gør de rede for 100% af resultatet og i mit tilfælde hos FTDNA kun 99%. Ja, jeg ved godt, at der ikke er nogen grund til at "hidse sig op" over den manglende 1% - det kan jo immervæk skyldes så meget - det er så også fair nok.
Men hvor ved jeg så fra, at det IKKE er resultatet de har sjusket med - at det i virkeligheden bare er grafikken, der er særdeles mangelfuld - det er jo ikke til at sige når jeg sammenligner de 2 produkter.
Men uanset om det er det ene, eller det andet, så synes jeg ikke, at slutproduktet fra FTDNA er i orden, fordi det netop giver mig som kunde tvivl om resultatets rigtighed/ægthed.
At guldet så ligger begravet et andet sted som du siger - jo tak! det er jeg klar over. Men jeg har nu ikke tænkt mig at lede efter det  :)

Mvh Erik Jensen

Kathrine Tobiasen

Citat fra: Erik Jensen Dato 23 Apr 2020 - 23:58

Men uanset om det er det ene, eller det andet, så synes jeg ikke, at slutproduktet fra FTDNA er i orden, fordi det netop giver mig som kunde tvivl om resultatets rigtighed/ægthed.
At guldet så ligger begravet et andet sted som du siger - jo tak! det er jeg klar over. Men jeg har nu ikke tænkt mig at lede efter det  :)

Hej Erik

Det var da en ualmindelig trist melding at kommen med. Du kan virkeligt finde mange spændende forbindelser, hvis du kigger nærmere på dine matches.

Man fristes til at spørge, hvorfor du egentlig har testet dig? Vel ikke kun for at finde ud af, hvor i landet du kan placere dine aner? Er det ikke vigtigere at afklare, hvordan slægtsforbindelserne har været?

Tænk også på, at DNA'en bliver fortyndet for hver generation, vi bevæger os bagud, og allerede når vi er tilbage i 1700-tallet, er det hele ganske usikkert. Jeg synes faktisk, det er lidt snyd (eller måske bare lidt for smart), hvis et firma lægger sig alt for fast på nogle geografiske placeringer. Det er med til at flytte fokus fra det, man reelt kan bruge et autosomal test til.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Erik Jensen

Hej Kathrine.

Tusind tak for dit svar og lad mig så svare på de her 2 spørgsmål "Man fristes til at spørge, hvorfor du egentlig har testet dig? Vel ikke kun for at finde ud af, hvor i landet du kan placere dine aner?"
Jeg har overhovedet INGEN problemer med at finde ud af, hvor mine aner kommer fra, tværtimod. Som nævnt tidligere har jeg adskillige tusinde, der dækker Sjælland, Møn og Præstø. Når jeg så lod mig teste, var det faktisk -det lyder måske lidt underligt - i respekt for alle de aner, at jeg gjorde det. For når jeg kigger tilbage på deres liv og prøver at sætte mig ind i hvordan deres liv har været, så er jeg ret overbevist om, at det til tider har været særdeles slidsomt for dem. Når jeg så får resultatet tilsendt, så vil jeg jo gerne kunne se, at alle de aner jeg har respekt for, også er med på grafikken.
Det er de så ikke - tværtimod - Danmark er tegnet ind som en lille klat på toppen af Jylland, hvor jeg måske har ganske få aner.
Endelig er der cirklen, der går ned og dækker Holland, Belgien og Frankrig. Jeg har KUN ganske få aner i Frankrig, men alligevel er cirklen tegnet helt ned til Paris - også det synes jeg er underligt. Man ser bort fra de tusinde aner, jeg har her i landet, men husker de ganske få jeg har i udlandet.
Endelig er sagen også den, at det er - som jeg forstår det - et amerikansk selvskab, som formentlig gerne vil have større andet på det danske marked, ingen problemer i det. Men der er altså ingen, der skal prøve at bilde mig ind, at de mennesker der arbejder hos FTDNA ikke ved, hvor Danmark befinder sig på verdenskortet og at Danmark hører med og er en del af Skandinavien. Noget så enkelt burde de vide og burde have taget med i deres grafik. Men det er jo ikke tilfældet hvorefter jeg tænker, hvor ligger fejlen i det her? Er det i den manglende grafik, eller i resultatet og når jeg ikke ved det, vil jeg ikke bruge mere tid på det.
Jeg håber min forklaring her giver bare lidt mening  :)

Med venlig hilsen Erik Jensen

     

Ole Selmer

Hej Erik

Du spurgte i dit oprindelige indlæg

Citat fra: Erik Jensen Dato 23 Apr 2020 - 14:14
Et eller andet sted tænker jeg, at når alle mine aner (og der er mange) fra hele Sjælland er udelukket, hvor meget er den DNA test så egentlig værd?   

Det er mit indtryk, at langt de fleste er enige om, at etnicitetsdelen af DNA test ikke er ret meget værd endnu uanset firmaet, der har udført testen. Det bliver nok mere sikkert efterhånden, som flere får foretaget test, og her kan dit næsten udelukkende sjællandske DNA være med til at forbedre sikkerheden. Du bør derfor hos FTDNA angive, hvor dine bedsteforældre samt ældste forfader og formoder i de direkte linjer blev født

Du spurgte også:

Citat fra: Erik Jensen Dato 23 Apr 2020 - 14:14
Og findes der evt. en DNA test der er væsentlig bedre?
 

Jeg har fået foretaget DNA test hos FTDNA, Ancestry og 23andMe og uploadet mit FTDNA resultat til My Heritage. Det er gratis at uploade til My Heritage, så det kan du jo også gøre. Det kan jo være de giver dig et resultat, som du er mere tilfreds med. I mit tilfælde rammer Ancestry og My Heritage helt ved siden af, medens FTDNA og 23andMe mere er i overensstemmelse med papirsporene. 23andMe forsøger desuden at præcisere mine danske forfædre, som du kan se på billedet. Jeg har dog kun få aner fra Nordsjælland, ingen fra Nordjylland og hele min mors familie stammer fra Skanderborg, Århus og Randers Amter - altså Midtjylland.

Mvh
Ole Selmer
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Erik Jensen

Lige et ps for at svare på det her fra Kathrine: "Tænk også på, at DNA'en bliver fortyndet for hver generation, vi bevæger os bagud, og allerede når vi er tilbage i 1700-tallet, er det hele ganske usikkert."

Jeg tvivler altså meget på, at mit dna skulle være blevet fortyndet så meget, at der overhovedet ikke er noget tilbage fra alle mine aner på Sjælland, så det ikke kan vises på en grafik  :)
Jeg ved selvfølgelig godt, at man skal tage det hele med et gran salt, jeg synes bare, der er for stor usikkerhed med mit resultat  :) fortyndet eller ej.

Venlig hilsen Erik Jensen

Erik Jensen

Hej Ole
Det lyder da interessant. Måske - kun måske - skulle jeg også prøve at gå den vej  :)
Men tusind tak for svaret - venlig hilsen Erik Jensen

Erik Jensen

Hej Ole

Efter en vel tiltrængt nats søvn har jeg besluttet at prøve det, du foreslår, nemlig at sende mine DNA data til Myheritage og eftersom jeg overhovedet ikke har nogen forstand på det her emne, så har jeg lige et par spørgsmål, jeg håber du kan hjælpe mig med:
Når jeg skal hente mine data fra FTDNA, så er der 3 muligheder: 37 Autosomal - 37 X chromosom - 37 concatenaded.
Hvilken en af dem skal jeg bruge?
Og endelig så er data pakket i en zipfil, skal jeg udpakke den først inden den bliver sendt til Myheritage eller?

Jeg er jo ikke medlem af MyHeritage, skal jeg bare oprette mig som bruger og hvad gør jeg så derefter?

Mvh Erik Jensen

Ole Selmer

Hej Erik

Det synes jeg lyder som en god idé. Jeg er heller ikke medlem af My Heritage, men har oprettet mig som bruger og har uploadet mit resultat samt de kits jeg administrerer der. Når du er så oprettet og inde på My Heritage, er der en udførlig vejledning til, hvordan du skal hente filen hos FTDNA, men jeg kan allerede nu sige, at det er den concatenated fil du skal hente, og at den ikke skal pakkes ud. Det tager typisk et par dage, inden My Heritage har behandlet filen, og du kan se dine matches.

Ellers spørger du bare igen.

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Erik Jensen

#16
Jeg glemte lige at spørge om en ting:
Der er 3 forskellige filer at vælge imellem hos Ftdna - hvilken en skal jeg downloade?

Hilsen Erik

ps: glem venligst det her spørgsmål, jeg har set hvad du skriver her  :)

Erik Jensen

Så er mine data uploaded hos MyHeritage - og det var jo såre nemt  :)

Hilsen Erik Jensen

Ole Selmer

Fint, og så må du jo fortælle os, hvad My Heritage mener om din etnicitet.

Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Erik Jensen

Det er hermed en aftale  :)
Men sig mig lige en ting: er det korrekt forstået at FamliyTree bevidst udelukker nogle dna data, fordi firmaet ikke vil give disse oplysninger videre til andre?
Er det tilfældet så kan jeg da bedre forstå den - efter min bedste overbevisning - mangelfulde grafik jeg fik fra FTdna...

Hilsen Erik

Ole Selmer

Ja, det ser sådan ud. Men med til historien hører også, at FTDNA har været primus motor i at få skabt mulighederne til at få undersøgt Y kromosomet i slægtsforsknings øjemed. De andre store DNA firmaer beskæftiger sig ikke med dette, sikkert fordi økonomien ikke er særlig god. De sidste par år har de dog følt sig presset af blandt andet det russiske firma Yfull, som analyserer Y kromosom filer fra mange forskellige og for det meste nye selskaber. Det har blandt andet givet sig udtryk i, at de har sat prisen ned på deres BigY, men at man nu skal  betale omkring $ 100 for at få BAMfilen til uploading til Yfull. Et andet aspekt er, at Thomas Krahn, der sammen med sin kone Astrid ejer og driver Yseq, og tidligere var ansvarlige for undersøgelse af Ykromosom og udvikling af nye metoder, blev fyret for nogle år siden, medens de var på ferie og fra dag til dag. Hvad der lå bag er vist aldrig kommet frem. Thomas Krahn er fortsat ansvarlig for ISOGG's Ykromosom browser, og samarbejder med Yfull.

FTDNA har altid været mit valg, så jeg er lidt ked af den seneste udvikling.

FTDNA har vist altid været mere optaget af videnskaben bag DNA end i smarte software løsninger til deres kunder. Det er bestemt ikke noget nyt, men erfaringen siger mig, at det kommer hen ad vejen selvom det tager tid. 
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Erik Jensen

Tusind tak for svaret - og forsat god aften  :) hilsen Erik Jensen

Arno Guzek

Jeg undrer mig over, at så mange falder i svime over, at resultatet ikke passer med det, man nu ønsker at vide. Alle firmaerne prøver at lave en stedanalyse med baggrund i hvad, der er offentligt tilgængeligt af dna data parret med et sted. F.eks. forskning ved udgravning af nu nedlagte kirkegårde eller lignende i forbindelse med f.eks. metrobyggeriet i Kbh. Hertil kommer firmaernes egne analyseresultater, som kommer fra os brugere.

Nu er det sådan, at der er ganske mange, som blot får foretaget en dna analyse og på ingen måde uploader en slægtsfil med angivne steder for hver af forfædrene, hvilket naturligvis gør det besværligt at få et ordentlig resultat. Og når så forfædrene har flyttet sig rundt i landet, bliver det naturligvis ikke lettere. Husk på, at går man 10 generationer tilbage, så er der mellem 1 og 1024 forskellige steder, hvor anen kan være født eller død og naturligvis lige så mange steder hvor man har boet. Enten har man boet i 10 generationer i samme landsby eller også er der ikke en eneste blandt de 10 generationer, som har boet i samme landsby. Begge dele er ganske usandsynligt. Der er flyttet ganske meget rundt, og testfirmaet kommer så med et gennemsnit af både steder og tider. De snyder lidt ved ikke at fortælle, at dit resultat er beregnet som værende for år 1814 eller hvad de nu kunne angive for de for længst afdøde opgravede og analyserede lig og så dig med en given alder her i 2020.

Men når vi ser på hvor mange hits, man får og så hvor mange af disse, der egentlig har et tilhørende slægtstræ, så er det særdeles mange, der enten har det privat, eller også optræder der kun en, nemlig personen selv.

Derfor er der så stor spredning på resultaterne imellem de enkelte analysefirmaer.

Hvis vi selv ønsker mere præcise resultater, må vi naturligvis udlevere hele slægten om ikke med navn, så dog med geografisk placering for hver evig eneste. Og det hjælper jo ikke meget, hvis det kun er mig der ønsker det.

Og så der jo også det lille problem, at et godt resultat også kræver, at der er mange der får foretaget en test. Men bare her i dette forum, kan man jo konstatere, at der testes hos mange forskellige. Et firma er stærkt på amerikanske data, et andet på europæiske, et tredje.. osv, afhængigt af hvor hårdt de annoncerer og deres prispolitik og mulighed for uddybende tests.

Man kan også genanvende sine data men dog ikke altid ved at uploade disse til diverse analysesites, som så også ofte tager skillinger for at drive siden og at sammenholde vore data med andres.

Det vil derfor være super om der kun var et eneste firma, som foretog testen og kom med analysesresultaterne, for som det er nu, anvender hvert testfirma forskellige metoder, hvert analysefirma også forskellige metoder og så får vi brugere kun en lille del af "sandheden", som ikke sammenholdes, da man har målt og analyseret med ikke sammenlignelige metoder.

Ak ja, det er ikke nemt at være fattig og ikke have råd til at tage samtlige test og lade alle disse sammenligne hos alle analyseresultatfirmaer

Og så er der jo også lige det, at den udlagte far ofte ikke er den rigtige far, hvilket giver rod i dna resultatet hvorfra på kloden man stammer sammenholdt med hvad kirkebogen viser. Husk på, at hvis den der får taget en dnatest og så ser på etniciteten med en forkert far, ja så er hele denne oplysning jo pivhamrende forkert 10 generationer tilbage, og så kan man jo også have en helt anden mor via adoption. Og så er det at man skal ofre yderligere skillinger på at teste ens far og mor, søskende, bedsteforældre, fætre, kusiner osv. for at se om nu kirkebogen nu også stemmer med dna resultaterne.

mvh

Arno Guzek

Arno Guzek