Søgning i skifter i SALLING - hjælp ønskes fra en, som har erfaring med dette

Startet af Bodil Pedersen, 13 Apr 2020 - 19:09

Forrige emne - Næste emne

Bodil Pedersen

Hej

Jeg har adskillige forfædre og -mødre, som er døde i Salling. Jeg har eftersøgt deres skifter - stort set uden held.

Hvad gør jeg galt?

For eksempel Thor Pedersen - Husmand - død 28/6 1822 i Grinderslev Sogn, Salling Nørre Herred.

Jeg har søgt ham i navnelister til skiftebøger i Salling:

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=skifteprotokol&d=1&e=2016&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=3528644&henid=3528644&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=6&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17018413#128049,21031239

Samt i navneregistrene til alle godserne, selv om jeg ikke tror, han hører til der.

Med venlig hilsen
Bodil Pedersen




Grethe Leerbech


HAn burde være i Sallinglands herredsfoged, ellers må det være den største by i nærheden af Grinderslev. ex. Viborg. Har du set i Skive byfoged
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

Har kigget i skifteprotokollen for Sallingland og kan se, at i den periode er den "kun" selvejere og andre afdøde med mere/større ejendom, kapital etc. der er opført her. Og ser man i dødsanmeldelsesprotokollerne, kan du se at de mindre skifter og dem i uskiftet bo f.eks. husmænd, tjenestepiger etc. kun er opført her med en bemærkning i margin. Desværre er dødsanmeldelsesprotokollerne for 1822 ikke tilstede-her mangler der år i rækken, så jeg tror ikke du kan finde noget om Thor Pedersen, har også kigget i afkaldsbreve, men her er heller ikke noget. Hvad med hans kones død, her kan der måske være et skifte, så du kan se hvad de har ejet.
Er det sønnen Christen Thorsen 60 år som du har givet link til i dødsanmeldelsesprotokollen for 1844?
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Bodil Pedersen

Tak for svaret.
Jeg havde ikke tænkt på at undersøge dødsanmeldelsesprotokoller. Det vil jeg så gøre nu.
Det er Skive Byfogeds protokoller, jeg har undersøgt. Hvad enten man klikker på Sallinglands Herredsfoged eller Skive Byfoged, kommer man til de samme protokoller.
Jeg har heller ikke kunnet finde skifte efter hans kone, og det samme gælder 4 andre fra samme område.   
Linket til Christen Thorsen er en fejl, og det er ikke en søn.

Venlig hilsen
Bodil Pedersen