Hvor var en given bataljon/regiment i garnison på et givet tidspunkt.

Startet af Ole Munk, 09 Apr 2020 - 21:09

Forrige emne - Næste emne

Ole Munk

Jeg har i lægdsrullen for en person set, at vedkommende i 1904-1905 var indkaldt og gjorde tjenste ved 40' bat. (som jeg regner med, må være 40. bataljon).

Findes der er bogværk eller lignende, der indeholder en historisk oversigt over hærens regimenter/bataljoner og hvor de har været i garnison på forskellige tidspunkter - det er fredstid, der tænkes på.

Med venlig hilsen
Ole Munk

Mikkel Eide Eriksen

Hej Ole

Det er deres garnisonering du skal have fat i.

Wadschier har en database der desværre ikke er udtømmende (i hvert fald ser jeg ikke 40. bataillons garnison):
http://www.wadschier.dk/haeren-garnisoner-regimentschefer/haer/40-liniebataillon/630

Sjovt nok sad jeg tidligere i dag og søgte efter Sjællandske Jægerkorps opholdssteder i 1800-tallet, og fandt i den forbindelse bogen 18de Bataillons* Historie 1785–1885 (Neergaard, København, 1885) i PDF på det kgl. Bibliotek. Formentlig findes lignende militærhistoriske værker der dækker 40de Bataillon, omend KB kun giver adgang til PDF-udgave hvis de er udgivet før 1900 — så i dit tilfælde kan det ske at du må væbne dig med tålmodighed...

mvh
Mikkel

*) Sjællandske Jægerkorps kom senere til at hedde 18. bataillon
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Ole Munk

Hej Mikkel

Tak for tippet om databasen, den gemmer jeg til senere brug

MVH Ole


Morten Nielsen

#4
Iflg. Hof & Stat 1901 havde 40. Bataillon garnison i Aalborg under 10. Regiment, hvilket formodes også at være tilfældet i 1904-1905. Oprettet som reservebataljon i 1867, fra 1880 til 1923 liniebataljon, 1923 igen reservebataljon og nedlagt 1932.

Iflg. Hof & Stat 1912 har bataljonen på det tidspunkt stadig garnison i Aalborg, men hører nu under 15. Regiment. En del af officererne er af forstærkningen, hvilket kunne tyde på, at den da måske ikke er en liniebataljon.

Hof og Stat-kalenderne har oversigt over de forskelllige militære afdelinger med bl.a. deres garnisonering.

Hof og Stat-kalenderne kan lånes på bibliotekerne (når de engang åbner). En del af kalenderne kan også findes som PDF-filer på Slægtsforskernes Bibliotek.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Ole Munk

Tak for svarene - de er i høj grad brugbare. Troede ikke, at jeg skulle komme til at interessere mig for Hof og Statskalenderen, men der kan man bare se..

Og rigtigt fint, at så mange af den er gjort søgbare på Slægtsforskernes Bibliotek

Med venlig hilsen
Ole Munk

John Damm Sørensen

#6
Her er 10de regiment med 40de bataljon i Aalborg i 1905.

Fra Hof og Statskalenderen fra 1905.
Beklager ombytning af siderne.

Hilsen
John

Ole Munk

Hej John

Mange tak for det - så blev det slået helt fast, at 40' bataljon havde garnison i Aalborg i 1905

VH Ole

Arne Sørensen

Kan John Damm Sørensen også se, hvor 34. bataljon havde garnison i 1877?
pft Arne Sørensen

John Damm Sørensen

I 1877 havde 34. bataljon garnison i Slagelse.

Hilsen
John