Fjelleup Vandmølle - ejere? Rasmus Nellemann

Startet af Tove Laursen, 06 Apr 2020 - 21:24

Forrige emne - Næste emne

Tove Laursen

I følge denne artikel - se link - om Fjelleup Vandmølle skulle ejeren fra 1833-1858 være Rasmus Nellemann?
http://www.fjellerupby.dk/om-fjellerup/fjellerup-vandmoelle.aspx

MEN det hænger ikke sammen for mig, da Rasmus Nellemann, ejer af Fjellerup Vandmølle, dør 11-11-1834. Det er bemærket i Kirkebogen, at han ejer denne mølle:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=317&bsid=161821&kb=Randers+amt%2C+Djurs+N%C3%B8rre%2C+Fjellerup%2C+1828-1867+FKVDJTA+%28KM%29

I øvrigt ses Rasmus som: Rasmus Nellemann Schmidt eller Rasmus Schmidt Nellemann

Kan nogen hjælpe med en forklaring?

Hilsen
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

Gitte Johansen

#1
Randers, Djurs Nørre, Fjellerup, Fjellerup bye, En mølle, 5, FT-1845, B8290

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Elisabeth Catrine Nellemann     65     Enke          Møllerenke     Aalsøe sogn Randers amt 
Marie Rasmine Nellemann     22     Ugift          Hendes datter     Laurberg sogn Randers amt 
Hedvig Rasmusdatter     22     Ugift          Tjenestefolk     Glesborg sogn Randers amt 
Søren Christensen Grauballe     46     Gift          Tjenestefolk     Grundfør sogn Wiborg amt (Aarhuus amt) 


Vel enken, der ejer den.

Randers, Djurs Nørre, Fjellerup, Fjellerup Bye, en Mølle, 6, FT-1850, C9543

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Elisabeth Catrine Nellemann     70     Enke          Møllerenke     Aalsøe Sogn, Randers Amt 
Maren Rasmine Nellemann     27     Ugift          hendes Datter     Lauberg Sogn Randers Amt 
Rasmine Bathtrup     11     Ugift          Enkens Datterdatter     Kragelund Sogn Viborg Amt 
Hedvig Rasmusdatter     27     Ugift          Tjenestefolk     Glesborg Randers Amt 
Søren Christensen     51     Gift          Tjenestefolk     Grundfør Sogn Vib Amt [Aarhus Amt] 


Ny Ejer

Randers, Djurs Nørre, Fjellerup, Fjellerup by, Fjellerup mølle, 2, FT-1860, C8304

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christoffer Kvist Lunøe     44     Gift     Eier,Exam,juris          Løgstøer 
Ane Cathrine Mørup     48     Gift     Hans kone          Hjortdahl Hjørring Amt 
Maren Lunøe     16     Ugift     Deres datter          Glesborg Sogn Randers Amt 
Palma Lunøe     13     Ugift     Deres datter          Glesborg Sogn Randers Amt 
Christiane Lunøe     9     Ugift     Deres datter          Glesborg Sogn Randers Amt 
Mette Cathrine Lunøe     6     Ugift     Deres datter          Glesborg Sogn Randers Amt 
Peder Jensen     22     Ugift     Tjenestekarl          Heri Sognet 
Jørgen Nielsen     16     Ugift     Tjenestedreng          Aalborg 
Birthe Cathrine Nielsen     23     Ugift     Tjenestepige          Glesborg Sogn Randers Amt 
Jenssine Laursen     18     Ugift     Tjenestepige          Woldum Sogn Randers Amt 
Emilie Hermannsen     23     Ugift     Lærerinde          Kjøbenhavn 

   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Britta Hansen

Hej Tove

Check ejendommen i Realregistret.

Auktionsskøde til Christopher Quist Lunøe læst januar 1859

Det var Boet efter afdøde Enkemadam Nellemann, der ejede ejendommen – højre side
Offentlig auktion blev afholdt  i oktober 1856.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Tove Laursen

Tak for jeres hjælp.

Så er mit problem løst, at det er enken der står som ejer.

Hilsen
Tove
Venlig hilsen
Tove Laursen

Kikki Nellemann

Hej,
Rasmus Nellemann, gidt med Julie, døde i krigen i 1864 - han var dannebrogsmand - jeg har en del information omkring ham, hvis det skulle have interesse.

Mvh.
Kikki

Tove Laursen

Hej Kikki

Selvom Rasmus Nellemann ikke er i min direkte linje, så har jeg alligevel nogle stamdata på ham og hans søskende - derfor vil jeg gerne modtage, hvad du har af inforamtioner om ham.

Hislen
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen