Kirkebøger og DNA match.

Startet af Thorkild Jessen, 04 Apr 2020 - 15:45

Forrige emne - Næste emne

Thorkild Jessen

Hej Forum,

Ifølge kirkebøger skulle min kone og jeg have fælles tip3 oldefar.

I sådan et tilfælde vil en DNA match være lille, men alligevel ville vi gerne prøve.

Vi har nu begge fået foretaget en atDNA test ved FTDNA, men vi fik ikke et match på hinanden (men fandt dog ved gennemgang af matchene en fælles match).
Derefter oploadede jeg vores resultater til MH, men fik ingen match.
Et 3. forsøg var Gedmatch og umiddelbart var der ingen match, men ved hjælp af nogle af deres værktøjer fandt jeg, at vi havde en del små segmenter tilfælles.
Dette kunne dog kun gøres for 3 personer. Jeg havde en rimelig match på en jeg kender og som min kone ikke er i familie med, som jeg brugte som 3. person.

Jeg ville dog gerne kun sammenligne min kones og mit DNA.

Mit spørgsmål er nu, om der findes et program der kan sammenligne DNA for 2 personer som ikke umiddelbart har større segmenter tilfælles?

Eller er der nogle muligheder i de ovenfor nævnte programmer jeg har overset?

Mvh
Thorkild


Ole Selmer

Hej Thorkild

Gedmatch har netop den mulighed, som du efterlyser. Du skal bruge One-to-one Autosomal DNA Comparision funktionen, og så sænke værdierne på segment størrelsen og minimum SNP, indtil du får et match. Se eventuelt youtube videoen. Jeg tror, at den funktion, som du har anvendt er People who match both, or 1 or 2 kits. Den bruger man ved triangulering, altså når man vil finde ud af, om det er det samme segment, som uafhængigt af hinancen er nedarvet til mindst tre personer fra samme forfader.

Husk at den mængde DNA man har nedarvet fra ens tiptiptipoldefar kun er på 3,5 cM, så sandsynligheden for, at du og din kone har arvet netop det samme segment fra jeres fælles tiptiptipoldefar er meget lille, men vil da være sjovt at finde ud af, især hvis du kan triangulere til en tredie person. Men husk også, at du matcher langt de fleste et eller andet sted med en segmentstørrelse på 3 cM. Du kan jo prøve med mig RT682966C1.

Selv ser jeg aldrig på segmentstørrelser på under 7 cM, men indrømmet, så har jeg da sammenlignet min kone med mig selv ved at nedsætte tærskelværdierne  ;)

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Anders M. Petersen

Ud over Oles fine kommentarer, så kan du jo se næsten det samme i FTDNA's 'chromosome browser' - du skal bare sætte tærskelværdien til 1 cM.

Og I kan sagtens have samme 3 tip oldefar uden at have et signifikant autosomalt DNA match.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Thorkild Jessen

Hej Ole,

Som du selv skriver så er vi i "familie".

Både min kone og jeg selv fik et svagt match på dig ;)


Mvh
Thorkild

Thorkild Jessen

Hej Anders,

Problemet med FTDNA er at (som jeg ser det) er at man skal have et match i forvejen for at kunne sammenligne.

Vores match var så små, at vi ikke figurede på hinandens sider.

Vi vil forsøge, når engang disse corona tider er ovre, at få foretaget en DNA test på vores mødre (de er begge over 90).
Dette skulle give et tydeligere match.

Mvh
Thorkild.

Anders M. Petersen

Hej Thorkild!

Nå ja - det havde jeg lige glemt  ::)
Så følg Oles råd.

Og god idé med at få testet de ældre generationer, selvom der ikke er garanti for et match.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm