Knud Rasmussen, f. ca. 1690 i Floes

Startet af Anette Funch Thomassen, 04 Apr 2020 - 10:12

Forrige emne - Næste emne

Anette Funch Thomassen

Jeg søger hjælp til at finde mere til familien Knud Rasmussen, f. ca. 1690 i Floes (?), Virring Sogn, Sønderhald Herred.
Jeg har søgt i Virring/Essenbæk Kirkebog (1719 - 1780), og har fundet følgende børn:
1. Rasmus Knudsen, f. 1721 - d. 1785
2. Peder Knudsen, f. 1726 - d. ?
3. Anne Knudsdatter, f. 1728 - d. ?
4. Mette Knudsdatter, f. 1730 - d. 1752
5. Jens Knudsen, f. 1733 - d. ?
6. Anders Knudsen, f. 1735 - d. 1739

Men jeg kan ikke finde Knud Rasmussen' s hustru. Kirkebogen starter ved udgangen af 1719 og jeg kan ikke se forlovelse eller bryllup før 1721. Det kan jo være i et andet sogn...??? Men jeg kan heller ikke finde hendes død, dvs. jeg har søgt efter Knud Rasmussens hustru og/eller enke, da jeg ikke har et navn frem til 1780.
Er der nogen der ved mere? f.eks navn, fødested, født og død af hustruen, og findes der flere børn?
På forhånd tak, pas godt på jer selv og god Påske

Niels Just Rasmussen

#1
Nu er det jo kotyme at blive gift i Brudens sogn, så det er meget vel tilfældet her. Det er værd at søge i de nærliggende sogne.

Hvornår dør Knud Rasmussen?
Nogle gange står der om han er enkemand eller ej ved begravelsen...

Siden du ikke kan finde hende kan hun jo meget vel være blevet gift igen [og det kan være i Virring, som enke giftes hun ikke nødvendigvis i sit fødesogn].
Da kirkebøgerne ofte på den tid kun siger "x x's hustru" kan dette være grunden til at du ikke finder "Knud Rasmussen's hustru", hvis hun er gift igen.

Hvis "navnereglerne" er blevet fulgt er Knud Rasmussen forældre Rasmus & (måske) Mette og hustruens forældre nok Peder og Anne.
Så altså mulighed for at han er gift med en Pedersdatter.....


Anette Funch Thomassen

Hej Niels, God Påske og tak for dit svar og vejledning, jeg har ikke lige været inde på siden i den sidste uges tid, men vil kaste mig over "sagen" endnu engang. dbh Anette