Johanne Nicolaisdatter Stubberup Fårevejle Holbæk

Startet af Gurli Vibeke, 30 Mar 2020 - 14:11

Forrige emne - Næste emne

Gurli Vibeke

DE oplysninger jeg har på Johanne Nicolaisdatter .er konf i Asnæs kirke 1738 opsl 374
Skulle være datter af Nillaus Olsen(Olufsen) og Birthe Hansdatter ,Jeg har ikke kunne finde Johanne i Asnæs og Høve kirke født eller døbt
Johanne skulle omkring 1740 blive gift med Mads Rasmussen fra Fårevejle ,vielsen kan ikke findes kan det være at der ikke er indført vielser i fåreveje kirke før 1741
Jeg har ledt i Asnæs og Høve kirkebøger vedr vielser-
Johanne skulle være død 1763 men der kan jeg ikke se hun er indført i Fårevejle kirke. det ville være dejligt at få styr på denne familie
På forhånd tak
Gurli vibeke

Søren Tafdrup

Hej Gurli Vibeke,

Johanne Nilausdatter/Nicolaisdatter er min 4xtipoldemor. Jeg kan godt forstå, at du har problemer med at opklare hendes historie. Jette Nielsen har undersøgt den - hun sendte mig for to år siden nedenstående oplysninger (her i kursiv).

Mvh Søren

Jette Nielsens oplysninger:

"Mads Rasmussen var formentlig gift 1.gang med Johanne Nilausdtr. fra Høve Asnæs sogn, men det er meget få data der er på hende. Dåb, vielse og død mangler. Men ved hjælp af faddere kan man få det til at stemme.

Johanne Nilausdtr./Nicolaisdtr. var født omk.1720 datter af Nilaus Olsen i Høve, Asnæs sogn, og hustru Birthe Henriksdtr. Dåben er ikke indført, hun blev konf. 1738 i Asnæs: "Johanne Nicolaisdtr.af Høve"

"Nicolaj Olsens Datter Johanne af Høve" var fadder 12 Trin.1736,ved en dåb i Asnæs, og Johanne Nilausdatter var fadder 1.Sø.e.Påske 1739 i Asnæs.

Hun blev formentlig gift omk. 1739 med  Mads Rasmussen i Stubberup, men vielsen er ikke indført i Asnæs kbg. hvor årene 1738 -1741 mangler. Mads Rasmussen fik en søn døbt Nilaus, og i sit  2.ægtesk. 1.datter døbt Johanne.

HansJensen i Fårevejle, senere hmd. i Veddinge, var gift med Sidse Nilausdtr., formentlig en søster til Johanne, de ses som faddere:

1743 blev Hans Jensens søn Jens døbt i Fårevejle, båren af Mads Rasmusens Hstr. i Stubberup. Fadd. var Henrik Nilausen i Høve.
1748 døbt Hans Jensens Jens i Fårevejle, båret af Mads Rasmussens hustr. i Stubberup.

Johanne Nilausdtr.s bror Henrik Nilausen var gmd i Prejlerup,Grevinge sogn, han fik  17 okt.1745 døbt en søn Niels i Grevinge.
Fadd: Peder Rasmussen i Stubberup, Ole Nilausen i Høve. (Har Præsten skrevet Peder i stedet for Mads Rasmussen i Stubberup?)

Skifte efter Hans Jensen,deres vielse findes ikke:
Skifte efter: Hans Jensen hmd i Weddinge           13 Oct 1791    pg 72 73 90
3WIFE:   Maren Nielsdtr ( Jorgensdtr x'd out)
1WIFE:   Sidse Nelausdr
CH:      Jorgen Hansen    hmd i Hove (dod)
            CH:  Sidse Jorgensdtr 15
                 Morten Jorgensen 12
                 Johanne Jorgensdtr        10
         Jens Hansen      hmd i Weddinge
         Kirsten Hansdtr  = Christen Andersen gmd i Weddinge
2WIFE:   no children
wgd: Jens Jensen gmd i Weddinge / Lars Sorensen
[Adelersborg Gods, probates; Book 1 1790-1800; film 41071]"
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com