Scanning af kirkebøger

Startet af Niels J Dinnesen, 30 Mar 2020 - 09:14

Forrige emne - Næste emne

Niels J Dinnesen

Den seneste scanning af kirkebøgerne fra 1800-tallet foretaget af Ancestry er af fremragende kvalitet. For slægtsforskningen er der mere brug for en ny scanning af de ældre kirkebøger før 1810. Den eksisterende scanning er gammel og af ringe kvalitet.

Er der nogen, som ved, om der er planer om også at nyscanne de ældste kirkebøger?

Mvh/ Niels J.

Steffen Andersen

I Odense er vi i fuld gang med at scanne enestebøgerne fra hele Fyn.
Med venlig hilsen
Steffen
5792

Niels J Dinnesen

Lyder godt - men 99% af mine forfædre er fra Jylland. ;)

Helle Jespersen

Ja det kunne være rart.
Jeg har også nogen jeg har opgivet at læse, da kvaliteten er så dårlig at man kun kan se flygtige streger på siderne.
Egentlig utrolig at man ikke har kunne scanne det bedre dengang.

Men, det er på nordsjælland, så håber da, at de også kommer der
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Mikkel Eide Eriksen

Hej!

Esbønderup sogns enesteministerialbøger kom i en nyscanning for et par måneder siden. Det var virkelig tiltrængt, den gamle scanning var flere steder ulæselig.

Dette link indeholder både den nye og den gamle udgave:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114593

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

John Nielsen

Hej

Der kommer løbende nye scanninger af eneste bøger, her nogen af de senste:

Hjordkær 072-Aa004 1770-1840 FKVD i farver.
Gammelstrup C220C-006 1688-1813 FVD i farver.
Løjt 076-Aa001 1763-1833 F i farver.
Lundby + Sebber C187A-001 1701-1772 FKVD i farver.
Sebber + Lundby C187A-001 1701-1771 FKVD i farver.
Holbøl 073-Aa008 1850-1868 FKVVtD i farver.
Egå C344A-007 1691-1781 FVD tilføjet i farver.

Hilsen John Nielsen

Niels J Dinnesen

Kan man se de nye scanninger på arkivalieronline...?

Aase Madsen


brug

http://ao.salldata.dk/

det er mere overskueligt


http://ao.salldata.dk/index.php?type=kb&n1=Skanderborg&n2=Hjelmslev&n3=Adslev

her fremgår det meget tydeligt hvilke bøger der er nyscannet, alle med gul skrift
Venlig hilsen.
Aase Madsen

John Nielsen

Hej Niels

Det ser ud til at du bliver nødt til at bruge SA, de kalder dem for hovedbøger.
De ser ikke ud til at være på Sall endnu, og Arkivalielister er ikke opdateret siden starten af december.

Hilsen John Nielsen

Anne Messmann

Jeg bruger altid SA: er altid opdateret, nemme at finde OG der står tydeligt og med fed: Ny scanning i farver.
Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

John Nielsen

Hej Anne

Ny scanning i farver er Ancestry's og de er kun fra 1814 til 1891 og hovedsageligt kontrabøger.
De ældre "Eneste bøgerne" som vi snakker om her, kalder SA for hovedbøger.

Hilsen John Nielsen

Anne Messmann

OK tak, John! - Nej dem har SA ikke beskrevet som nye scanninger i farve - men de ER der, og de gamle i s/h er væk.
Burde SA ikke (også) angive ud for dem, at det er nye farvescanninger?

Jeg kiggede på Aase Madsens Skanderborgeksempel = svar #7, der kun omhandler Ancestrys nyere kontrabøger...

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Niels J Dinnesen

Værdien af en ny scanning falder dramatisk, hvis man ikke kan se det i listen. Så er vi tilbage ved, at salldatas oversigt i princippet er langt bedre.

Det hjælper for lidt, hvis der af forskellige frivillige rundt omkring i landet laves en masse nyscanninger, hvis ikke materialet bliver præsenteret systematisk de samme steder.

John Nielsen

Hej Niels

Jeg er enig, det er rodet.
Jeg kikkede lige på Egå bogen jeg nævnte, den er ikke på SA eller Sall,
men den er på Daisy under eneste nyscanning.
Jeg er ret overbevist om at det ikke er frivillige men SA selv der har scannet.

Hilsen John Nielsen

Niels Clemmensen

Jeg er helt enig i, at kirkebøgerne fra før 1814 trænger til en ny scanning. Men når de gamle scanninger bare bliver fjernet og erstattet med nye, som man kan læse her i tråden, kan man så regne med, at links til de gamle sider virker på de nye? Systemet med unikke id'er er vist ikke kommet til Danmark endnu?
Med venlig hilsen
Niels Clemmensen
Brønderslev

John Nielsen

Hej Niels Clemmensen

Nej, det er med nye links til kirkebogen og billederne.
Lidt trøst er der for sommetider bevares den gamle også.

Hilsen John Nielsen

Steffen Andersen

Nu er det jo sådan at det vi som frivillige scanner, bliver lagt på AO af Rigsarkivet, så det bliver lagt i den struktur der er på AO

Citat fra: Niels J Dinnesen Dato 31 Mar 2020 - 17:09
Værdien af en ny scanning falder dramatisk, hvis man ikke kan se det i listen. Så er vi tilbage ved, at salldatas oversigt i princippet er langt bedre.

Det hjælper for lidt, hvis der af forskellige frivillige rundt omkring i landet laves en masse nyscanninger, hvis ikke materialet bliver præsenteret systematisk de samme steder.
Med venlig hilsen
Steffen
5792