Lægdsrulle igen, Morten Nielsen, Hald amt 1793

Startet af Niels Ole Rask, 29 Mar 2020 - 11:58

Forrige emne - Næste emne

Niels Ole Rask


    Hej
    Jeg prøver at følge Morten Nielsen tilbage i tid via lægdsrullen, Jeg er kommet til 1793.
   
    Jeg finder ham i tilgangsrullen i Hald amt i lægd 57 Vesterbølle nr 123, her står han kommer fra lægd 54 Hvam, men intet nr, og jeg finder
    ham ikke. Begge sogne i Rinds herred  Viborg a. Jeg ville gerne have ham fra 1789, finder ham nemlig ikke ft 1787.

     Han står nævnt som født i Rind, søn af Niels Mortensen. Når jeg læser Rind tænker jeg ikke på Rind sogn, men byen Rind i Lynderup sogn,
     også Rinds herred. Det er noget tættere på end Rind sogn.
      I flg aldersangivelse i lægdsrullen, jeg har ham fremadrettet, er han født ca 1767.
     I lynderup er der desværre ikke kirkebog før 1769, og jeg fandt ham ikke.
     
     I flg hans dødsindføsel i 1822 i Gedsted er han da 50 år, og det siger jo 1772, desværre har jeg ham ikke ft 1801, så ingen ft på ham.
     
    Hans børn er født i Lovns sogn 1798 til 1807, faddere giver ikke noget om hans familie, men ledte mig på sporet af hans kones fødsel.
     Han ses trolovet i Glerup i Vesterbølle sogn 6/8 1797, og viet samme år 15/10 i Lovns, med Dorthe Kathrine Andersdatter.
     
     På forhånd tak
      Niels Ole

Jette Nielsen

#1
Hej

Lægdsrullen er det ikke ,men det kunne muligvis være ham her? Selvom alderen ikke passer helt -

Viborg, Rinds, Vester Bølle, Gleerup Bye, , 4. Familie, FT-1801
Thomas Søkbek   63   Gift   Huusbonde   Bonde og Gaardbeboer     
Mette Nielsdatter   60   Gift   Hans Børn         
Karen Thomasdatter   23   Ugift   Deres Børn         
Else Thomasdatter   19   Ugift   Deres Børn         
Morten Nielsen   39   Gift   Tienestefolk         
Niels Ettrup   10   Ugift   Tienestefolk 
----
Viborg, Rinds, Vester Bjerregrav, Bierregrav bye, , 9. familie, FT-1787
Erick Mortensen   53   Gift   hosbonde   bonde og gårdbeboere     
Kiersten Sørensdatter   75   Gift   madmoder         
Morten Nielsen   27  Ugift   tjenestefolk         
Jens Kristensen   14   Ugift   tjenestefolk         
Maren Madsdatter   17   Ugift   tjenestefolk   
-----
Hans far? - selvom det ikke er Rind -?
Viborg, Rinds, Vester Bølle, Glerup Bye, , 10. familie, FT-1787
Niels Mortensen   53   Gift   mand   husmand og hyrde     
Anne Xstensdatter   43   Gift   kone         
Jens Nielsen   9   Ugift   deres søn         
Lars Nielsen   6   -   deres søn         
Karen Nielsdatter   1   -   deres datter
-------   
Hovedrulle 1800 Vesterbølle nr.86/79 oph. sig i Glerup
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#18294,1060668 

Fandt ham ikke konf. i Lynderup.

Mvh,
Jette Nielsen

Niels Ole Rask

#2
 

     Hej Jette
     Tak for at du gav dig i kast med tråden.

      Jeg har selv haft kig på de folketællinger, jeg har nok syntes han var for gammel, men det kunne jo være forklaringen på at jeg
     ikke finder ham i Lovns i 1801.

     1787 tællingen m Morten passer jo aldersmæssigt nogenlunde med den i Glerup 1801, men hans alder er nogenlunde konsekvent i
     lægdsrullen, og så slulle han være født 1767, men helt afvise at det er ham kan jeg ikke.
    Ham i 1787, er det nu nok ikke han ses i lægdsrl 1789 i Bjerregrav, som søn af Niels Mortensen i Aastrupgård i Roum sogn, født der i 1759.

     Jeg vil prøve at bore lidt mere i de 2 tællinger, om jeg kan finde ham andet sted, om ikke andet for at afkræfte det er ham.

     Med hensyn til de mulige forældre, kan det godt være dem, Morten kommer jo selv til Glerup i 1793, og jeg har da også haft dem i
    Kikkerten, i flg en tråd i det gamle forum, har de dog en søn født efter 1787 der hedder Morten, og min nævnes ikke i denne tråd.
    Men udelukke at de har haft 2 sønner med samme navn kan jeg ikke, det er før set.

      Men mange tak for dit indput.
       Hilsen Niels Ole

Niels Ole Rask


    Har prøvet at følge Morten fra Bjerregrav i lægdsrullen, han er i Bjerregrav til afsked i 1796, han beskrives som noget tåbelig.
     Tror ikke det er ham der er kommet til Glerup i 1801, tror at den Erik Mortensen han er hos i 1787, er en slægtning.

     Det kan således stadig ikke afvises at ham i Glerup 1801, er ham jeg søger, selvom alder er ca 5 år for høj.

     Så har jeg søgt efter hans kone og 2 børn i 1801, fandt dem ikke, også dog, jeg fandt en Maren Mortensdatter i Fandrup i Farsø sogn.
     Hos Anders Christensen og Mette Andersdatter, hun nævnes godt nok som deres barn, meen hvor kommer Mortensdatter fra, og hun er
    4 år, og Morten har en datter Maren Kirstine, født i 1798. Desuden ses dette par som faddere hos Morten i Lovns. Der er ikke andre børn
    ved denne tælling.

   Hans forældre er jeg ikke kommet videre med.
     Niels Ole

Jette Nielsen

#4
Hej

Hovedrulle 1800 Vesterbølle, alle 3 med en far - Niels Mortensen:
Morten f.i Rind 33 år nr.86/79 oph. i Glerup
Christen f.i Rind 23 år nr.112/101 oph i Knudstrup
Anders f. Rind 25 år nr.129/111 oph i Knudstrup
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#18294,1060668
------
Anders og Christen kunne passe aldersmæssigt med dem her fundet i den gamle tråd:

Lynderup kbg.1769-1813
opsl.104 Døbt 1772
Niels Mortensens Mette Marie i Rind

opsl.106 døbt 1774
Niels Mortensens Anders i Rind

opsl.108 døbt 1775
Niels Mortensens Christen i Rind

opsl.112 døbt 1779
Niels Mortensens Jens i Rind
-----
Niels Mortensen kan evt. have haft et tidligere ægteskab,hvor Morten er fra,men det er lidt mystisk med hans alder i FT.1801 og lægdsrullen.
-----
Hvis vi kunne finde Niels Mortensens 2 sønner Jens og Lars Nielsen fra FT. 1787 i Glerup, i lægdsrullen, så ville det måske give en afklaring -jeg har ikke fundet dem i aften.

Link til den gl. tråd om samme emne:
https://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,556137,556630

Mvh.
Jette Nielsen

K. Thidemann

#5
Har du skiftet efter Morten Nielsen

Klokken er mange så jeg har ikke haft tid til at se på det. (Har jeg ikke før hørt om denne Morten Nielsen her i dette forum ?)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=195353#195353,32705998

Skifte opslag 2 venstre side midt for
Morten Nielsen
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=195354#195354,32706009
-----
opslag 64 venstre side nederst
Morten Nielsen
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=195354#195354,32706071
-----
==========
Uria 50 år
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=361848#361848,70554289
mvh K.Thidemann 9000

Niels Ole Rask


   Hej Jette og Ketty
   Mange tak for jeres fund, og engagement i denne tråd

    Jeg har ikke fået det hele nærlæst endnu, men kan se jeg ikke har været grundig nok med lægdsrullen, med fund af de 2 mulige søskende.
    Jeg vil jagte de 2 manglende søskende.

    Jeg har set på den gamle tråd igen, og har lidt svært ved at gennemskue om ham der bliver gift i Ørslevkloster er ham der får børn i Rind.
     Men min Morten må være fra et tidligere ægteskab, hvis det er den rigtige fader.
     Og så er der alderen v ft og i lægdsrullen i 1800/01, det halter også lidt.

     Hans mulige søskende finder jeg ikke som fadder til hans børn.

    Jeg havde ikke fundet skiftet efter Morten, det skal jeg lige bruge lidt tid på at prøve at få læst.

   Men med hensyn til hans ophav synes jeg der er mange løse ender endnu.
    Tak og hilsen
     Niels Ole

Jette Nielsen

#7
Her er lidt mere fra lægdsrullen

Hovedrulle  1798 Vesterbølle, Far Niels Mortensen:

Morten nr.102/36 f. i Rind, er kommet tilbage og har aflleveret amtspas,er i Vesterbølle
Lars nr.125 født i Ugelriis 17 år oph i Glerup fl.til lægd 138
Anders nr.129 f. i Rind 23 år oph Knudstrup
Christen nr.137/112 f. i Rind oph Knudstrup
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#18217,1035941
---
Sønnen Lars er født i Ugelriis,Gedsted sogn, samme sted som Morten Nielsen boede iflg.skiftet -

Den gamle tråd kan jeg heller ikke rigtig greje, men jeg tror vi har fat i noget her.
Når de fleste børn kan findes i Vesterbølle, må der være en forbindelse til den Niels Mortensen
som bor her,skulle man tro.  Det er så bare lige at finde beviset ;-)

Mvh.
Jette Nielsen

Niels Ole Rask


    Hej Jette
     Så kom du først med fund af Lars i Lægdsrullen, jeg fandt ham også, han flytter meget rundt i Rinds herred, før han kommer til Lynderup
     efter 1801.
     Ugelriis er i V Tostrup sogn, det hjælper at være lokalkendt, og ja han er født her

      Niels Mortensens søn Lars hj dåb 3/7 1782
     Faddere v fremstilling;   Christen Thyboes kone i Gedsted navnlig Maren Pedersdatter og Anna Michelsdatter ligeledes Gedsted
     Christen Nielsen, Berthel og Christen Mogensen alle af Ugelriis.

      Men der er jo også her en forbindelse til Gedsted.

     Ja der må altså være en relation, Lars ses jo v ft 1787 med Niels Mortensen i Glerup, han må jo være fader til Anders og Christen og vel
    også min Morten.

     Prøver at se om jeg kan indkredse Jens også.

      Tak og hilsen
       Niels Ole

Niels Ole Rask


     Hej igen
     Jens fandt jeg ikke, men har skimmet skiftet efter Morten, og vi nærmer os bevis for at Morten og Lars er brødre.

     Afdøde Morten Nielsen i Gedsted, ses m tilnavn Ugelriis, udover sognefogeden er Lars Nielsen Ugelriis vidner, og Lars er jo født i Ugelriis.
     Vi får også oplysning om at der en enke Kirsten Marie Mortensdatter, de ses viet i Gedsted 17/11 1821, hun var af Knudstrup i Vesterbølle sogn.
     Der nævnes 5 børn af hans første ægtskab, dem havde jeg.

    Jeg så i den gamle tråd, at Morten og Lars Nielsen var faddere hos deres bror Anders i 1815, de nævnes da af Vesterbølle.
    Mortens søn Niels ses konfirmeret i Ullits 1816, forældrene nævnes af Vesterbølle. Så de 3 Morten Lars og Anders må næsten være brødre.

    Om så Niels Mortensens kone Anne Christensdatter er mor til dem alle, ja det kan jeg ikke afgøre.

     Nu da jeg er kommet ind på Mortens børn, nævner jeg dem lige.

    Maren Kirstine f i Lovns      5/1 1798      Blandt faddere     Anders Christensen og hustru Lovns
    Niels               f i Lovns  10/10 1799      Blandt faddere     Mette Kirstine og hendes mand Anders i Fandrup
    Anders            f i Lovns   14/3  1802
    Johanne          f i Lovns   13/4  1804       Det er hende jeg har relationer til
    Christen          f i Lovns   14/6  1807

     Jeg tror Maren er hos Anders Christensen i 1801, Mette Kistine er vel hendes moster, Andersdatter, jeg har ikke fundet hendes dåb.

         Niels Ole

Niels Ole Rask


      Hej igen
      Lige et par tanker om Niels Mortensen i Glerup, 1787.
      Er han far til de brødre, vi ser i egnen omkring Vesterbølle. Ft viser at han er i første ægteskab, ligesom sin kone.
       Hvis Mortens alder er identisk m den fra lægdsrullen, kan det lade sig gøre at Anne er hans mor, mens det kniber hvis det er ft.
      Den ft er lidt træls med den alder, f 1762.

       Men jeg tror altså Morten, Anders Christen og Lars er brødre, men så  må Jens jo næsten også høre med når vi ser på hans dåbs
      indførsel. Og så må ham Glerup jo næsten være fader.

     Det havde været rart med et skifte efter Niels.
       Hilsen Niels Ole

Jette Nielsen

#11
Ja, der er stadig nogle løse ender, hvis Morten er født omk. 1767-1770 så må han være fra et andet ægteskab. Hvis det ellers er den rigtige vielse i 1773 i Ørslevkloster,men navnene passer.

Har kigget lidt i Lynderup Kbg. 1776 døbt Christen,som fadder nævnes Niels Mortensens søster Anne Kirstine tjen. i Viborg. Så der er en forbindelse til Viborg.  til ve. nederst:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=166363&side=102

1772 blev døbt Niels Mortensens Mette Marie i Rind, hun døde 3/4 år gl. Hun er så født før vielsen i 1773.  Der er ingen hstr. begr, i Lynderup.

Ja det ville være godt med et skifte efter Niels Mortensen, jeg har kigget i Lynderupgård og Lerkenfeldt godser, men har ikke fundet noget. De kan jo være døde hos nogen af børnene i et andet sogn.

Skifte 1821 efter Morten Nielsens 1.kone, det er lettere at læse, nederst til ve:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=195351#195351,32705922
-------
Mvh.
Jette

Niels Ole Rask


   Hej
    Tak for dine bidrag, det skifte var da til at have med at gøre.

    Jeg er altså lidt loren ved den vielse i Ørslevkloster, ikke bare fordi den er med til punktere at Morten skulle være en af flokken.
    Jeg synes der er en del indicier på at det må han være, også når navnene passer som de gør.
    Jeg har heller ikke kunnet opstøve noget skifte efter Niels, og det er bare ærgerligt, for her kunne løsningen jo være.
    Og så gør det jo ikke sagen nemmere at kirkebogen først starter 1769.
    Har også kigget lidt efter søsteren i Viborg, men er ikke kommet videre.
     Hilsen Niels Ole

Jette Nielsen

#13
Ang. vielsen, så kan de jo være gift f.eks. i Lynderup før Kbg.s start, og det tror jeg også mere på, efterhånden.

Hvis vi laver en tidslinje ud fra FT.1787, hvor de er i 1.ægteskab
så er Niels Mortensen f.ca.1734   Ane Chr.dtr. f. ca.1744    gift omk. 1768
Morten f. ca.1770 som det første barn, så passer børnerækken

Mortens alder i FT.1801 skulle nok ha' været 29, så passer det med lægdsrullen,og ved hans død.

Har lige tjekket med den originale FT, der står 39 år, det må være ham,det passer med lægdsrullen.

Lars Nielsen Ugelris døde 1857, fundet via Familysearch:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L9ZX-W2VQ?cc=2078555&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQG83-QZP4
 
/Jette

Niels Ole Rask


      Hej
     Så fik jeg vist lokaliseret Niels søster Anne Kirstine, i Låstrup sogn 1787, gift med en Peder Andersen (Skøth) 1776. Hun nævnes af Ulbjerg.
     En af forloverne er en Lars Mortensen fra Sundstrup i Ulbjerg. Blandt fadderne til deres børn ses en Lars Pisselhøj, som også ses som fadder
     hos Niels.
     Det var jo nærliggende at antage at denne Lars Mortensen er en bror, men ifald noget ældre, iflg ft 1787 født i 1718, Anne Kirstine skulle
     være født i 1741 i flg ft 1787 og 01. Havde håbet at se Niels som fadder, men det var han ikke.

    Kommer med en opsummering senere.
   
     Men tak for din fortsatte indsats i tråden Jette
       Hilsen Niels Ole

Niels Ole Rask

#15
    Hej igen
    Lars Pisselhøj og Lars Mortensen i Sundstrup er den samme person

    Fakta, Morten Nielsen  f i Rind ca 1770 måske lidt før iflg lægdsrl   søn af Niels Mortensen, Rind  Kan følges i lægdsrullen fra 1793 til 1802.
    hvor han er i Lovns sogn. Her er han blevet gift med Dorthe Kathrine Andersdatter, og der ses 5 børn.
    Senere nævnes de boende i Vesterbølle 1816 ved sønnen Niels konfirmation. De døde som husfolk i Gedsted  Dorthe i 1821 og Morten i 1822.
    Ved skiftet efter Morten ses Lars Nielsen Ugelriis nævnt, ligesom Morten også nævnes ved dette tilnavn, det har jeg ikke set andre steder.

     I Rind i Lynderup sogn ser jeg kun nævnt en Niels Mortensen, hans kones navn ses ikke nævnt i Rind.
     der ses børn    Mette Marie f 1772 død kort efter        Anders f 1774       Christen  f 1776 og Jens f 1779.   Som fadder ses flere gange
    Lars Pisselhøj, ligesom en Niels Mortensen i Rind ses som fadder hos Lars i Sundstrup. Herefter ser vi ikke Niels nævnt i Rind.

    Så ser vi en ft i 1787 nævne en Niels Mortensen i Glerup i Vesterbølle sogn, her får vi konens navn Ane Christensdatter, er det nu dem
    ja der ses en søn Jens 9 år en søn Lars 6 år og en datter Karen 1 år.  Ved fund i lægdsrl ses Lars født i Ugelriis i V Tostrup sogn, og Karen er
    født i Glerup, her kaldes moderen Ane Catrine.

   Er det samme familie, og er det min Mortens familie, ja et skudsikkert bevis har vi ikke. Men der er altså for mange sammenfald i de her navne
    til at det kan være et tilfælde.   

    Om beviset findes et sted ved jeg ikke, men jeg tager det med som ophav til Morten, med forbehold.

    Og så er der jo lige den Kirsten der ses døbt i Ulbjerg som Niels Mortensens datter, hører hun også med her, døbt 21/10 1770, det gør hun nok
    dels er Lars Pisselhøj fadder og en Mortensdatter Pisselhøj (Anne) i Rind. Denne Kirsten får 1794 en uægte datter Anne Cathrine Pedersdatter
   Det er vel hende der ses som fadder hos Anders Nielsen Rind i Rørbæk, ligesom Lars og Morten Nielsen i Vesterbølle, 1815.

    Hvis vi har hende med i søskende flokken, så er min Morten jo født før kirkebogen af 1769, ses påbegyndt i juni 1769, men det passer jo stadig
   med lægdsrl, hvis han er født i 1768, og forældrene gift vel kortforinden.

       Hilsen Niels Ole

Niels Ole Rask

#16
     Hej

    Har prøvet at forbinde Niels Mortensens børn for at bevise at det er den samme fader til alle, det er nu ikke lige let.

         Nævner lige de 8 børn
        Morten Nielsen        ca 1768-1822     f i Rind i flg lægdsrl   far Niels Mortensen
        Kirsten Nielsdatter       1770-efter 1794   f i Ulbjerg
        Mette Marie Nielsdatter  1772-1773   f i Rind
        Anders Nielsen             1774-1860    f i Rind          Kaldet Rind/Glerup
        Christen Nielsen           1776-efter 1840   f i Rind    Kaldet Rind
        Jens Nielsen                 1779-efter 1787  f i Rind
        Lars Nielsen                 1782-1857  f i Ugelriis         Kaldet Ugelriis
        Karen Nielsdatter          1786-efter 1787  f i Glerup

         Morten ses som fadder hos Anders i Rørbæk og hos Lars i Gedsted, ingen søskende ses som fadder hos Morten, Lars er forlover da
        Morten gifter sig anden gang, og nævnes i skiftet efter Morten.
        Kirstens datter Anne Cathrine Pedersdatter ses som fadder hos Anders.
       Hos Anders ses Morten og Lars, og Kirstens datter som faddere, samt broderen Christens kone.
        Christens børn har jeg ikke kunnet finde født i Døstrup, hans kone Mette Vognsdatter er fadder hos Anders i 1824.
        Jens har jeg ikke kunnet finde efter ft 1787 i Glerup.
        Lars har nogen forbindelse til Morten, og er fadder til et af Anders børn, han bliver skilt fra konen Maren Stygesdatter, og der er en
        sag om hustrubidrag, og han dør i tugt og forbedringshus i Viborg.
       Karen Nielsdatter har jeg ikke fundet efter 1787.

       Morten synes at have god forbindelse til især Lars, men også Anders, det har kun bestyrket mig i at det er en familie, vil prøve en
       sidste runde om jeg kan finde Jens og Karen, men også lidt mere om Kirsten og Christen.
          God påske
         Niels Ole

Niels Ole Rask


     Hej igen
     Nu tror jeg ikke jeg kommer ret meget videre med Morten og hans ophav, jeg har gennemset Ulbjerg/Lynderups ældste kirkebog, uden
      at finde beviser.

      Men havde da en enkelt gevinst, Lars ses konfirmeret i 1800 i Ulbjerg, her nævnes faderen Niels Mortensen i Tolstrup, Ulbjerg sogn.
      Så det er jo nok den rigtige Ane i Tolstrup, vi ser i ft 1801, selvom hun kaldes Mortensen. Men hvor er så Niels, er det ham i Klejtrup mølle,
      alderen er jo lidt for lav, 60 år. Det kan være ham, han ses ikke død i Ulbjerg. Vi kommer det nok ikke meget nærmere uden et skifte.

      Jeg ledte egentlig efter Karen og Jens konfirmation, men de er forsvundet, tænker de er døde, men hvor, er familien flyttet fra Glerup til
     Tolstrup, eller har de været andre steder undervejs.

      Ja der mangler ikke spørgsmål i denne tråd, men nu vil jeg sætte familien på pause en tid, så kan det jo være der lige pludselig dukker noget
      op, og byd endelig ind, hvis nogen af jer falder over noget.

       Tak til jer der har været behjælpelige i denne tråd.
        Fortsat god påske
         Niels Ole

Jette Nielsen

#18
Hej igen

Har søgt lidt på må og få i lægdsrullen og det gav gevinst, sønnen Jens ses 1797 oph. i Tolstrup,
familien er nok flyttet fra Glerup til Ulbjerg, måske kun moderen og nogle af børnene.

1793 Ulbjerg nr.100 Lars Nielsen f.i Ugelris  11 år oph. Tolstrup fl.til 141
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#18207,1033547
----
Tilgang 1796 Ulbjerg Christen nr.131
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#18286,1059024
-----
Tilgang 1797 Tostrup Lars nr.87 f.i Ugelriis oph i Ugelriis
næste side nr. 88 Jens 16 år, f. i Rind oph i Tolstrup
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#18289,1059267
------
Hovedrl. 1798 Tostrup sogn,Viborg amt  Jens nr.88/62 der står noget om amtspas til Ålborg amt, men streget ud.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#18217,1035932
------
Tilgang 1799 Ulbjerg Lars 17 år, nr.126
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#18220,103669
------
Der er en Niels Mortensen død i Klejtrup, mon ikke det er din, han har haft en stor familie at forsørge, måske er det derfor de har flyttet så meget rundt: 

Død 1803, 3 Sø.i Adv.  Niels Mortensen 68 år  til hø.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=160226&side=220
--------
Mvh.
Jette

Jette Nielsen

#19
Jens her i FT.1801:

Viborg, Rinds, Vester Bølle, Svingelberg Bye, , 3. Familie, FT-1801
Niels Sørensen   33   Gift   Huusbonde   Bonde og Gaardbeboer     
Kirsten Christensdatter   38   Gift   Hans Kone         
Anne Nielsdatter   7   Ugift   Deres Børn         
Christen Nielsen   3   Ugift   Deres Børn         
Anne Kirst. Nielsdatter   1   Ugift   Deres Børn         
Jens Nielsen   23   Ugift   Tienestefolk   National Soldat     
Kirsten Jensdatter   35   Ugift   Tienestefolk         
Søren Moustsen   75   Enkemand   Mandens Fader
-------   
Hovedrulle 1800 Østerbølle lægd 131 nr. 62 Jens 21 år, Vedtegning 132 nr. 62 (Vesterbølle)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#18294,1060660     
   

Niels Ole Rask


       Hej Jette

       Så lige du har gjort fund igen, mange tak for det.
       Så fandt du Jens, jeg har da vist ikke været grundig nok med de lægdsruller.
       Det ser ud til flere af sønnerne har været omkring Tolstrup i Ulbjerg sogn, så i hvert fald moderen har vel opholdt sig her fra
       først i 1790erne.
        Flere af børnene flytter meget rundt i Rinds herred, og det har faderen vel også for at forsørge sin familie, jeg tror efterhånden på
       at det er ham der er død i Klejtrup, og med 68 år i 1802, passer alderen med ft 1787, f 1734, det må være advent 1802 han er død
       i kirkeåret 1803.

       Jeg har været skeptisk med hensyn til Klejtrup pga alder i ft 1801, men dødsalderen hjælper på det.
        Lars er i øvrigt en tid i nabo sognet Hvornum i 1820erne, Hvornum i Onsild h Randers a grænser op til Klejtrup sø.

        Vil se om Jens kan følges længere i rullen.
        Men mange tak for dine fortsatte fund
         Hilsen Niels Ole

Niels Ole Rask

       
     Hej

    Lige en opfølgning med Jens, jeg kunne følge ham i Østerbølle lægd til afsked 1825, opholdssted Bygum, HR 1822 nr19/19   lægd 131

     Men jeg fandt desværre ingen spor af ham i kirkebogen.

     Alt i alt tror jeg ikke vi kommer det meget nærmere, jeg er nu temmelig overbevist om at det må være min Mortens familie vi her har
     været omkring i denne tråd.

      Så  en stor tak til jer der har bidraget, og da især Jette, uden din hjælp var jeg ikke kommet så langt.

       Så god søndag, og tak
        Niels Ole