Rubjerg Gamle kirke, Hjørring amt, gravsten

Startet af Grethe Elten Mortensen, 28 Mar 2020 - 18:00

Forrige emne - Næste emne

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg har læst, at der i Rubjerg Gamle kirke, Hjørring amt, var en gravsten i væggen over Jakob Mouridsen, Kajholm død 1698 og hustru Apolone  Christensdatter død 1712.

Mon denne gravsten er bevaret og hvor kan den så være. Måske der findes et billede af den og en afskrift af teksten. Jeg vil  være meget interesseret i alle oplysninger om denne gravsten.

Venligst
Grethe Elten Mortensen

Jakob Ramlau

En hurtig googling viser, at den er genopsat i den "nye" Rubjerg Kirke i 1904. Man benyttede mest muligt af den oprindelige Kirkes Materialer. Personligt er jeg mindre tilfreds med Architekturen. Et passende Sommerferiemaal...........
Muligens vil den nyeste Udgave af "Danmarks Kirker" have et Billede?

Grethe Elten Mortensen

Tusind tak for svar.
Så må jeg besøge den nye kirke.

Venligst
Grethe Elten mortensen

Gitte Johansen

http://www.kirkehistorie.dk/bron/ki1358.htm

Ligsten

I tårnrummet er der to gravsten, den ene over Jacob Moridtzen, † 1693, den anden over Niels Sørensen, † 1705.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Grethe Elten Mortensen

Tak for henvisningen.

Det er jo en gammel gravsten, så det bliver spændende at se om den kan læses. Jeg venter på kirkerne åbner igen.

Venligst
Grethe Elten Mortensen

Gitte Johansen

https://dis-danmark.dk/bibliotek/807024.pdf

Inde i Kirken har der ligget en, maaske to Ligstene, og paa Korets Væg hængte en Bliktavle med Inskription til Minde om Sognepræsten, Provst Mønnich.
Den ene Ligsten blev for nogle Aar siden lagt ud paa Kirkegaarden, hvor den blev slaaet midt over og beska­ diget paa forskellig Maade. Nu er den sat op ved Nord­ væggen i den ny Kirke, men der er noget borte af Stenen, hvorfor hele Inskriptionen ikke kan læses. Ligstenen er sat over en Mand, som har boet paa Kajholm, og Inskrip­ tionen lyder saaledes: »Her under hviler ærlig, agtbare og velfornemme Mand nu sal. Jacob Moridtzen, som boede paa Kayholm hof (vedgaard, og Hustru) ærlig og gud­ frygtige Appelone Christensdatter, med hvilcken hånd aflede 3 Børn Catharina, Susanna Hyplitha og Maren Ja- cobsdatter. Hånd døde den 19. April oc blef begrafven den 26 dito (Anno 1698). Herrens vor Guds (Lys skin­ ne)*) ofuer deres Siælle æuindelig.«
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Grethe Elten Mortensen

Hej

Tusind tak for svar. Det er lige min Jacob og hustru.

Venligst
Grethe Elten Mortensen


Grethe Elten Mortensen

Tusind tak for det fine billede.

Venligst
Grethe Elten Mortensen
Brønderslev