En svensk död i Horsens 1889

Startet af Eva Morfiadakis, 28 Mar 2020 - 11:56

Forrige emne - Næste emne

Eva Morfiadakis

Hej,

Detta är en allmän fråga så jag lägger inte ut några länkar till personen.

Jag har följt en svensk från 1858 i Danmark, förmodligen har han varit i landet sen 1855. Tilgangslisten 1858 saknar uppgift var han kommer från. Han har inte fått dokument från politiet i Vejle som många av de andra inflyttarna fått. Har sökt honom i pasprotokollen för Vejle.

Han gifter sig 1860 med en svenska. I vigselnotisen står bara hans ålder. I FT 1860, 1870 och 1880 står det född i Sverige. Efter 1880 flyttar han till Horsens och han dör där 1889. I dödboken står det bara hans ålder och att han var gift.

I Horsens saknas dødsanmeldelseprotokoller för den aktuella tiden. Hans fru dör 1932 i Horsens, 98 år gammal. Hon blev dansk medborgare 1895. De har en son f. 1860 som dör efter 1940 i Horsens.

Finns det något arkiv där man skulle kunna finna personens födelsedatum eller personens exakta fødested? Jag kan tänka mig att man kanske kan finna uppgifterna i hustruns ansökan om dansk infødsret, att hon gett uppgifter där om sin döde man.

Eva M

Eva M

Mikkel Eide Eriksen

#1
Hej Eva

Nogle strøtanker:

Det ser desværre heller ikke ud til at dødsattester findes for året 1889:
https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?heid=14413262&henid=14413265&epid=14413262

Har du prøvet lægdsrullerne? Som hovedregel skulle han som svensker ikke indskrives, men det kan jo være at han er blevet det alligevel — evt. på et senere tidspunkt.

Har han mon fået borgerskab i Horsens? Her vil fødestedet være nævnt, men i ældre tid står der desværre ofte blot fx. "Sverige" eller "Skaane".

Har han et navn der er usædvanligt nok til at jeg måske kan finde ham i ArkivDigitals "Befolkningen i Sverige 1840–1947"?

Måske har Horsens Byarkiv noget brugbart (skattelister, mandtaller, osv)? Prøv evt. at kontakte dem om de har en idé.
http://www.byarkivet-horsens.dk

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Eva Morfiadakis


Hej Mikkel,

Jag kontrollerade laegdsrullen för sonen. Han har inte blivit inskriven så därför tror jag inte att fadern blev det. Jag misstänker att där bara hade stått f. i Sverige precis som i FT 1860-1880.

Personen var arbetsman. Jag har honom i Sverige men han är en sådan person som lämnade landet utan attest. I Sverige finns det ingen bouppteckning som kan hjälpa mig. Hans far dog när sonen var 5 år.

Jag kontaktar byarkivet i Horsens.

Tack.

Eva M
Eva M

Aase Madsen

#3
Citat fra: Eva Morfiadakis Dato 28 Mar 2020 - 11:56
Hej,

Detta är en allmän fråga så jag lägger inte ut några länkar till personen.

Jag har följt en svensk från 1858 i Danmark, förmodligen har han varit i landet sen 1855. Tilgangslisten 1858 saknar uppgift var han kommer från. Han har inte fått dokument från politiet i Vejle som många av de andra inflyttarna fått. Har sökt honom i pasprotokollen för Vejle.

Han gifter sig 1860 med en svenska. I vigselnotisen står bara hans ålder. I FT 1860, 1870 och 1880 står det född i Sverige. Efter 1880 flyttar han till Horsens och han dör där 1889. I dödboken står det bara hans ålder och att han var gift.

I Horsens saknas dødsanmeldelseprotokoller för den aktuella tiden. Hans fru dör 1932 i Horsens, 98 år gammal. Hon blev dansk medborgare 1895. De har en son f. 1860 som dör efter 1940 i Horsens.

Finns det något arkiv där man skulle kunna finna personens födelsedatum eller personens exakta fødested? Jag kan tänka mig att man kanske kan finna uppgifterna i hustruns ansökan om dansk infødsret, att hon gett uppgifter där om sin döde man.

Eva M


Du må bestille hendes ansøgning om dansk statsborgerskab i Daisy. Jeg har oplevet at der kan stå mange gode oplysninger om ægtefællen i sådan en ansøgning.

Hvis du søger efter hendes ansøgning i

https://www.ddd.dda.dk/immibas/immibas2.asp

skal du være opmærksom på at der kan være fejl i angivelsen af arkivaliet, så bestil hellere både lidt før og lidt efter, for at være sikker.

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Eva Morfiadakis


Tack Aase.

Jag ska beställa hennes ansökan på Rigsarkivet när det öppnar igen.

Eva M
Eva M