Vedr. skilsmisser i DK i perioden 1880-1900

Startet af Britta Sørensen, 25 Mar 2020 - 09:12

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen

Hej!

Mine oldeforældre Mette Marie og Niels Pedersen ser ud til at blive skilt. Ifl. FT 1890 for Mette Marie er de gift. Hvor Niels er, ved jeg ikke. I FT 1901 angives Mette Marie som skilt, Niels kan jeg stadigvæk ikke finde. Ved deres yngste datters bryllup i 1902 i Rønne på Bornholm angives hendes forældre som afdøde Niels Pedersen og Hustru Mette Marie Pedersen.  Indtil videre har jeg ikke kunnet finde deres skilsmisse i protokoller i Aalborg amt. 

Mit ene spørgsmål er nu -  hvis Mette Marie og Niels ikke bor i sammen amt mens skilsmissesagen kører, ved hvilket amt vil sagen så blive ført? Hvor Mette Marie bor eller hvor Niels bor? Andet spørgsmål er om, hvor lang tid en skilsmissesag tog dengang? Så vidt jeg har læst mig til, så skal der være flere mæglinger.

Er der en der kan hjælpe mig med spørgsmålene.
Venlig hilsen
Britta S.

Aase Madsen



Aalborg, Gislum, Ullits, Ullits, , 30, FT-1901, D4272
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Luci Magdalene Kristensen     14-11-1839     Enke          skolelærerens? og aftægtsnyder     Ullits Sogn, Aalborg Amt 
Mette Marie Pedersen     11-10-1844     F          forskelligt arbejde og fattighjælp     Sejerslev Sogn, Morsø 

Aalborg, Gislum, Farsø, Farsø by, , 31, FT-1916, C7325
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Mette Marie Pedersen     11/10 1844     Enke     husmoder     alderdomsunderstøttelse

Er det denne person du beskriver?
Kan du sætte FT-1890 ind så man kan se hvor hun bor på det tidspunkt?
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Britta Sørensen

Hej Aase.

Jeg har vedhft skemaet fra 1890. Mette Marie bor i Fovlum med sine to døtre. Hvor Niels Pedersen også kaldet Mageløs er, ved jeg ikke. Det sidste jeg kender til ham er, at han i 1885-86 bor sammen med en kvinde Inger Kirstine Andersdatter/sen (f. 1842 i Lundby) i Kjølby. Der kører en retssag med parret i 1885-86. Jeg har nogle papirer på sagen og dommen. De får begge en dom hun for kopsætning ol. og dem begge for usædelig levnet.

Niels bliver i 1881 dømt for hustrumishandling i. Han kommer i arresten i Hobro (men jeg kan ikke finde ham). 2 x 5 dg. på vand og brød.

Venlig hilsen
Britta

Aase Madsen

#3
http://www.digdag.dk/            stil det på retsligt i 1890

I følge DigDag er det retsligt:



Ålborg Amts 9. Forligskreds
1886-12-31 1920-07-02

Rinds-Gislum Herred
1887-07-02 1919-10-01

Viborg Landsoverret
1889-07-01 1891-12-31

Højesteret
1889-07-01 1890-07-01

Så du må lede efter den evt. skilsmisse flere steder.


Fra bogen.
Find din slægt og gør den levende,
side 73

Sideløbende med muligheden for separations- og skilsmissebevilling var det muligt at opnå skilmisse ved dom. Efter Tamperrettens nedlæggelse i 1797 behandledes skilmissesager ved de lokale by-, herreds- og birkeretter indtil 1919, hvor de overgik til de lokale dommere. Hvis de to ægtefæller ikke boede i samme retskreds, skulle sagen føres der, hvor den anklagede boede. Oplysningerne findes i retsbetjentarkiverne indtil 1919 og herefter i dommerarkiverne.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Britta Sørensen

Hej Aase.

Mange tak for oplysningerne. Det er meget svært at finde frem til oplysninger om ægteparret. Jeg har ledt mange protokoller mv igennem, men indtil videre uden held. Det er godt for mig at vide, at det er sagsøgtes amt, at skilsmissesagen skal føres ved. Det hele kompliceres af, at jeg ikke ved,hvad der bliver af Niels efter 1886. Da Mette Marie i 1901 anføres som fraskilt, så må skilsmissen være foregået mellem 1881 og 1901. Hvornår Mette Marie dør, ved jeg heller ikke, så der er mange dunkle punkter. Formodentlig er skilsmissesagen rejst ifm Niels' dom for hustrumishandling i 1881. Hvis de overhovedet er blevet skilte. Parret må have haft forbindelse med hinanden efter voldsepisoden, da den yngste datter er født 15. november 1881. Dvs hun er undfanget i februar 1881. Formentlig lige inden Niels er sendt til Hobro!?

Jeg er i hvert fald taknemmelig for hjælpen, vejledningen og indsatsen.
Venlig hilsen Britta

John Damm Sørensen

#5
Hej,

I februar 1886 efterlyser herredsfogeden i Aars-Slet Herreder straffeattest for Niels Pedersen (Mageløs).
https://www.kbhkilder.dk/api/asset/6095

Så måske kan man finde ham i justitsprotokollen eller politiprotokollen.

Nå men den sag har du jo allerede.

Hilsen
John

Britta Sørensen

Hej John!

Mange tak for henvisningen jeg kendte ikke til basen. Ja, jeg har virkelig støvet meget igennem af det, der ligger på nettet. Desværre er ikke alt tilgængelig på nettet, så en tur til Viborg er påkrævet. Mette Marie og Niels var noget af det, jeg startede på i sin tid, men nødden var for svær at knække dengang og, ser det ud til, også nu. Trist at ingen til- og afgangslister eksisterer for den tid. Jeg må afvente Coronaens exit!

Mange tak for hjælpen
Britta S.