"Fød af bønner"?

Startet af Karsten Jacobsen, 21 Jun 2011 - 23:15

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Er der nogen, der har et bud på, hvad det kan betyde?

Kilde: OE-1771 Mandens navn: Ole Mortensen Mandens erhverv: fød af bønner, men kand iche arbeyde Mand død (ja/nej): Ja Hustru død (ja(nej): Nej Hustrus navn: Kirsten Hustrus forsørgelse: Er hos Sønnen Hustrus alder: 74 Hustrus civilstand: Enke Hustrus nr. ægteskab: 1 Enkestand antal år: 16 Antal uforsørgede børn: 0 Sogn: Herstedøster Herred: Smørum Amt: København Stednavn: Hersted Øster Bye Indtastningsnr: C0878 Løbenr.: 66 Kommentarer: "Kirsten Ole Mortensens E." er skrevet under navn, hvor "E." = Enke
  www.ddd.dda.dk

Mange hilsner
Karsten

Mikkel Eide Eriksen

Hej Karsten

Jeg vil tro at enkens forældre var bønder (modsat fx. borgere, gejstlighed eller en anden "højere" stand) - det er nok noteret da det havde juridisk betydning, fx.  i forbindelse med militærpligt o.a. (og vel også arveret som kan være mere interessant i enkens tilfælde).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Karsten Jacobsen

Nåh ja, "født af bønder"! Det havde slet ikke slået mig, at det ene n skulle erstattes med et d.

Tusind tak, Mikkel!

Mange hilsner
Karsten 

Leif Bærtelsen

Og han er måske nok født af bønder, men mon ikke der menes fødes, fodres, bespises, får sin mad hos bønder.
Leif Bærtelsen - 2670  - Legacy bruger

Karsten Jacobsen

Jeg troede også først, at det var noget med bespisning. Det er ikke godt at vide, hvad der helt præcis menes.

Tak for dit input, Leif.

Mange hilsner
Karsten