Marie Folmer omk. 1813 Fødsel ?

Startet af Kenneth Flindt, 03 Nov 2010 - 19:39

Forrige emne - Næste emne

Kenneth Flindt

Søger hjælp til at finde Marie Folmers fødsel omkring 1813 ? Begge hendes yngre brødre blev begge født i skørringe sogn, Maribo, Danmark og forældrene gift i samme sogn i 1812. Har dog ikke kunne finde hende der !!

Faderne født i Bamberg, Tyskland moderen født Tirsted sogn, Maribo, Danmark

Maribo, Fuglse, Skørringe, Vester Schjørringe, et Huus, 19, FT-1834, B1230
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Adam Folmer   65    Gift      Skrædermester   
Karen Nielsdatter   50    Gift      hans Kone [Adam Folmer]   
Marie Folmer   21    Ugift      deres Børn [Adam Folmer, Karen Nielsdatter]   Wilhelm Folmer   18    Ugift      deres Børn [Adam Folmer, Karen Nielsdatter]   
Christian Folmer   17    Ugift      deres Børn [Adam Folmer, Karen Nielsdatter]   

Maribo, Fuglse, Skørringe, Wester Schjørringe, et Huus, , 17, FT-1840, B4148
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:


Adam Folmer   71    Gift      Skræder   
Karen Nielsdatter   56    Gift      hans Kone   
Wilhelm Folmer   24    Ugift      deres Barn, Skrædersvend   
Christian Folmer   23    Ugift      deres Barn, Skrædersvend   
Hans Peder Clausen   23    Gift      Smed   
Marie Folmer   27    Gift      hans Kone   
en udøbt Pige   1    -      deres Datter   


Maribo, Fuglse, Skørringe, Vester Skjørringe, et Huus, , 50, FT-1845, B5025
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Adam Folmer   78    Gift      Skræder   Bamberg
Karen Nielsdatter   66    Gift      hans Kone   Thiersted S. Maribo A.
Wilhelm Folmer   29    Ugift      deres Søn   Skjørringe

På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Hans Poulsen



Hej Kenneth

Marie Folmer gemmer sig godt - eller rettere sagt hendes fødsel omk. 1813.

- Hvad véd du om hende senere i livet?

- Gift? Børn? Død? Senere folketælling? Hvadsomhelst, please.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kenneth Flindt

Hej Hans

Jeg ved ikke meget mere om hende end folketællingen fra 1840 fortæller, nemlig at hun bliver gift med en Hans Peder Clausen og de har et barn på 1 år altså må de være blevet gift omkring 1839 vil jeg mene, har dog heller ikke lige kunne finde deres vielse !

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Hans Poulsen

#3

Pardon, Kenneth

Der var tre linjer, jeg havde overset:

"Hans Peder Clausen   23    Gift      Smed  
Marie Folmer   27    Gift      hans Kone  
en udøbt Pige   1    -      deres Datter".

Jeg prøver, om jeg kan vride noget ud af de tre linjer.

Venlig hilsen
Hans  


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen


Nu skal du se løjer, Kenneth

AO Maribo amt
Fugsle herred
Skørringe sogn
1837 - 1846
Opslag 37 nr. 4 = øverste fødsel på siden

Født 10.03.1843
Døbt 11.06.1843

Rasmine Sophie Clausen

Forældre:

Hans Peter Clausen Smed
Bodil Marie Folmer
Født?  i?   ??

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anne Mortensen

Husk altid at søge konf.
-----------------------------------
Kan det være din Marie der hedder Bodil Marie Folmer
Konf.
Skørringe 1826-1836
1828
opslag 89
-----------------------------
Jamen hun er der jo
Skørringe 1798-1814
opslag 55
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Kenneth Flindt

SUPER HANS  :)

Så hedder hun jo altså Bodil til fornavn...... ! Håber det kan bringe lys over hendes fødsel ?
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Hans Poulsen


Den her er oven i handlen:

RASMINE SOPHIE CLAUSEN Pedigree
  Female   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening: 
Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  ANDERS JENSEN VAABEN  Family
  Marriage:  19 JUN 1881   Skorringe

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kenneth Flindt

Tak............. Anne  :o

Tror jeg havde fået kigget mig blind på det fornavn Marie, havde også været i Konfirmationerne, men du har ganske ret, der kan man ofte finde nyttige oplysninger.
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Jytte Rauh

Jamen, Bodil Marie Folmer er da en gammel "bekendt" af mig, idet hun var gift med en bror til min tipoldefar.

Bodil Marie fik i øvrigt - ligesom sin mand - et tragisk endeligt. Ganske kort fortalt havde han som smed fået etableret en blomstrende vognfabrik, deres voksne søn solgte - faderen fabrikerede - og der var adskillige arbejdere såvel smede som karetmagersvende, sadelmagersvende og malersvende beskæftiget. En skønne dag slog uheldet dog til. - I en middagspause havde en af arbejderne lagt sig i et halmknippe for at få et hvil - med piben i munden - og halm og ild er en dårlig blanding, så det endte med, at hele virksomheden nedbrændte. - Det blev smeden - Hans Peter Clausen - så medtaget af, at han aldrig overvandt chocket. Smedien blev ikke genopført, og det eneste spor, der er af den i dag, er, at der stadig findes en "Smedevej" i Søllested. - Hans Peter og Bodil Marie besluttede så at flytte op til datteren Rasmine Sophie, der havde giftet sig med Anders Waaben og bosat sig på Selsø Møllegaard i Horns Herred. Rejsen fra Maribo til Selsø må dog have været for stor en anstrengelse for H.P. Clausen, for han døde dagen efter ankomsten til Selsø Møllegård, nemlig den 1. maj 1889 og blev begravet den 6. maj. Bodil Marie blev hos datter og svigersøn og døde den 15.04.1896 på Selsø Møllegaard. Hun blev begravet i på Selsø kirkegård den 21. april.

Det videre forløb for familien blev faktisk tragisk. Datteren Rasmine Sophie og Anders Waaben havde kun én søn, Hans Peter Clausen Waaben. Han har ganske givet været godt forkælet - i hvert fald findes et skolebillede af ham, hvor han sidder højt til hest, mens de andre børn naturligvis er rækket op stående på jorden. Han skulle da også have en god uddannelse og kom bl.a. på Herlufsholm og blev da også forvalter hjemme hos faderen på Selsø Møllegaard. En dag tog han så ud på fjorden i en lille jolle, som kuldsejlede, og den unge mand druknede, kun 27 år gammel. - Faderen, Anders Waaben døde i 1916 og moderen på alderdomshjemmet på Sct. Jørgensbjerg i Roskilde i 1921.

Venlig hilsen
Jytte Rauh

Kenneth Flindt

#10
Hej Jytte

Det var dog en fantastik beretning, tusind tak for den og for din opmærksomhed omkring denne slægt.

Det er min kones farfar Jørgen Volmer Dolin hvis oldefar som hed Christian Adam Folmer og altså var lillebror til Bodil Marie Folmer.

Kan du eller fortælle mig hvornår Anders Jensen Waaben og Rasmine Sophie Clausen blev født ? og hvornår Hans Peter Clausen Waaben er født og død ?
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark

Jytte Rauh


Rasmine Sophie Clausen blev født i Vester Skjørringe den 10.03.1843 og døbt den 11.06.1843 i Skjørringe kirke. Som nævnt døde hun den 05.02.1921 på alderdomshjem i Roskilde og blev begravet den 12.02.1921 på Selsø kirkegård.

Hun blev gift den 19.06.1881 i Skjørringe kirke med Anders Jensen Waaben, der var født den 05.05.1848 i Langeskov, Skrave sogn, Frøs herred, Haderslev amt. I 1890 blev Anders Waaben forpagter på Selsø Møllegaard, men forinden havde parret været omkring Eskildsø, der ligger i Roskilde fjord. Her blev sønnen Hans Peter Clausen Waaben født den 07.07.1882 og døbt den 03.09.1882 i Skuldelev kirke. Som nævnt druknede Hans Peter den 03.06.1909 og blev begravet den 10.06.1909 på Selsø kirkegård. Anders Jensen Waaben døde den 09.01.1916 på Frederikssund sygehus og blev begravet på Selsø kirkegård den 14.01.1916.

I øvrigt førtes der en langtrukken sag mellem Anders Jensen Waaben og Rasmine Sophies bror Claus Johan Clausen angående underholdningsbidraget for Bodil Marie og Hans Peter Clausen. Selv om svigerfaderen kun havde opholdt sig en enkelt dag hos datter og svigersøn, førend han døde, krævede Waaben halvdelen af det aftalte bidrag på 1200 kr. årligt udbetalt. Waaben forbeholdt sig endvidere ret til at fremkomme med regning over udlæg og udgifter i forbindelse med Hans Peter Clausens sygdom og begravelse. Det første møde afholdtes den 14. juni 1889, og sagen afsluttedes først den 22. maj 1894 med et forlig. To år senere - den 20.06.1896 døde grosserer Claus Johan Clausen i København af en hjertesygdom, så sagen må formodes at have taget på ham. Claus Johan Clausen var i øvrigt født den 24.04.1841 i Skørringe. Han var gift med Jacobine Georgine Nicoline Hesse f. 26.04.1846 i København og død den 26.09.1914 også i København. Dette par havde kun en søn, Peter Georg Hesse Clausen f. 08.02.1883 i Vor Frue Sogn i Kbhv., og hvis død jeg stadig leder efter. Skulle du finde frem til den, hører jeg meget gerne fra dig.

Håber at have hjulpet dig godt på vej.
Venlig hilsen
Jytte Rauh


Kenneth Flindt

Du kan tro du har hjulpet mig og jeg vil straks sende dette videre til min kones oldefar  ;D

TUSIND TAK !!
På forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlige hilsner
Kenneth Flindt
4700 Næstved

Medlem af DIS-Danmark

http://www.myheritage.dk/site-153459071/flindt-family-tree-denmark