Database med tydninger

Startet af Leif Starinsky von der Recke Bigler, 14 Mar 2020 - 22:32

Forrige emne - Næste emne

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Jeg er selv en flittig bruger af de mange venlige mennesker der bruger deres tid på at sidde og tyde gamle tekster for os der har vanskeligt ved at læse dem.

Men jeg har tit tænkt på hvor mange gange den samme tekst bliver tydet og om man ikke kunne samle tydningerne i en database, så ikke forskellige skriftkloge skal sidde og tyde den samme tekst flere gange. Så vidt jeg kan se kommer der mellem 20 og 30 anmodninger om tydning af tekster om dagen, så det kan ikke undgås at nogle af teksterne er nøjagtigt de samme.

Er der nogen ledende personer her i Danske Slægtsforskere der har tænkt det samme og eventuelt kunne tænke sig at tage initiativ til oprette en database her på siden hvor brugerne selv kunne indlægge deres tydninger hver gang de har fået en tekst tydet. Den skulle jo bare indeholde sogn, årstal, opslagsnr og afsnitsnr.

Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Kathrine Tobiasen

Hej Leif

Tak for forslaget; det er altid godt, når folk har gode idéer.

En database over tydninger kan jo umiddelbart lyde som en god idé. Men jeg tvivler meget på nytten.

Der bliver ganske rigtigt løst en lang række knuder, men de hentet fra mange forskellige kilder, skifter, skøder, lægdsruller, gamle breve m.v. Somme tider bliver et helt dokument transskriberet, andre gange er det bare enkelte ord eller sætninger. Selv om man kan henvise til sogn, årstal og opslag, så vil der som regel være adskillige indførsler på en kirkebogsside, og er man så sikker på, at man er ude efter den samme?

Reelt er der nok ikke voldsomt mange gengangere mellem de tekster, der bliver tydet. Mens det på den anden side ville kræve en del arbejde at oprette og vedligeholde en database.

En alternativ løsning kunne være at bruge søgefunktionen i Forum, hvis du vil undersøge, om samme tekst har været oppe at vende. Den løsning er i hvert fald altid lige ved hånden.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Marianne Lund

#2
Hej Leif Bigler

Hvis vi skriver transskriptionen ind i et system på nettet, så vil man nemt kunne finde den ved en søgning på en person. Hos https://www.danishfamilysearch.dk/ er der et felt til transskription ved indtastningen af en kilde. I Family Tree hos https://www.familysearch.org/ er der mulighed for at lave links til kilder, f.eks. dette forum. Der er også felter til tekstskrivning.
Med venlig hilsen Marianne