Gl. længdemål m.v.

Startet af Jesper .Balle, 12 Mar 2020 - 01:59

Forrige emne - Næste emne

Jesper .Balle

Hej

På et optegnet historisk kort fra 1792 fra Balle sogn nær Silkeborg  med gyldigheds periode fra 1818 til 1865 ser jeg et ta på 893.250 for  Peder Laursen matr. nr. 3, der er  min 2 x tipoldefars gård/marke,.

Tallet giver ikke umiddelbar mening for mig, idet iflg. de 2 skøder hvor han købte sin gård og senere jord tilliggende har jeg udregnet

2 tønder + 3 skæpper + o fjerdingkar + 3/4 albumsom

til i m2 at være  67.595 m2  og da der går 5.516 m2 på 1 tønde land giver det alt andet lige ca.21 tønder land.

Så spørgsmålet er, hvad står ovennævnte tal på det historiske atlas på 893.250  for?

Link på atlas vedlægges

https://hkpn.gst.dk/mapviewer.aspx?type=o1k_oekort&id=5402&elav=0810151

selv om du evt. ikke kan finde matr. nr. 3, så kan du blot se på en af de andre marker/gårde, hvor der er et tal anført på mange af dem,.

Kan det være Alen og i så fald kan det omregnes til tønder og skæpper m.v.

Steffen Andersen

Med venlig hilsen
Steffen
5792

Peter Kristiansen

Lige øst for kirken ligger Kirkemosen med 176920 firkant a = 176920 kvadratalen - kan det være løsningen ?
M.v.h. Peter Kristiansen

Ole Westermann

#3
Ja, de anførte tal er alen2 - så divider det med 14000, så har du antal Tønder land.

mvh Ole

Jesper .Balle

Tak for svarene.

Jeg kan ikke få regnestykket til at gå op.

Hvis jeg skal være lidt mere konkret.  Så står der på forannævnte kort om den ejendom som min 2 x tipoldefar havde Balle Nedergård i Balle sogn benævnte som matr. nr. 3 på kortet 893.250 Alen m 2.

Dividerer vi dette tal med 14.000 så får vi ca. 63 tønder land, som vi forstår det i dag.

Når jeg ser på de 2 skøder ved køb af ejendommen i 1797 til ca. 2 tdr. og i 1815 til ca. 2 tdr. eller i alt 4 tdr. land – og vi ser bort fra bonitet m.v. (tager middelværdien som jeg ikke kender) hvad får vi så i tønder land i dag, som vi forstår det?


Steffen Andersen

Ja størrelsen var ca. 63 tønder land.
De 2 tønder der er nævnt i skødet er formentlig tønder hartkorn, og det kan ikke omregnes.
Jeg har set tønder hartkorn svarende til fra 4 - 40 tønder land
Med venlig hilsen
Steffen
5792

Ole Westermann

Jeg læser matr 3a til 367230 al²  (det ophøjede 2-tal kan du skrive at taste alt+253 på taltastaturet t.h.) ~ 26,2 td land.

Tønder hartkorn er et udtryk for boniteten af jorden, ikke for arealet.
Med ex. meget sandjord skal der et stort areal til 1 td hartkorn!

Jesper .Balle

Tak igen til alle.

- og Ole din bemærkning, gør mig forvirret. Så vidt jeg kan se, så er det naboparceellen ved siden af 3 A nemlig 3 B hvor jeg finder omtalte tal som tilhørende Peder Laursen( min 2 x tipoldefar ) og overtaget af hans søn Laurs Pedersen. Så hvad der er stamparcellen kan jeg ikke lige vurdere.

Ole Westermann

Ja, matr 3b er på 893.350 al² og ligger sydlig for Balle, 3a på 367.230 al² hovedsagelig nordvest for byen
Mere overskueligt på https://hkpn.gst.dk/mapviewer.aspx?type=sognekort&id=2050&elav=null

Iflg Hartkornsekstrakten har matr 3 efter gl.matr. 2-0-3-0 og nye 2-3-0-2¾
Iflg Sogneprotokollen (s.7-8) er det samlede areal  92  6610/14000 Tdr Land  (se lige før matr.nr 4 starter)
                                               og det samlede hartkorn 5-3-1-¼

mvh Ole

Jesper .Balle

Hej Ole
Tusinde tak for din INFO. Og sikket et dejligt kort hvor oveikøbet Hvinningdal by er med.

Jeg stiller dig følgende spørgsmål:

Kan jeg konkludere når jeg ser på kortet, at Balle Nedergård omfattede 3 jordstykker, idet jeg umiddelbar ser 3 a og 3 b ved siden af hinanden omfattende 367.230 a ² + 893.250 a² og hvis det er rigtig, hvor stor er så det 3 jordstykke, der ligge lidt nord for landsbyen?

      Når du skriver 92  6610/14000 Tdr Land, så opfatter jeg det som at Balle Nedergård omfatter 92 tønder land.
      Hvis det er rigtig og vi regner baglæns 92 x 14.000 = 1.288.000 – ovennævnte 2 jordstukker a +g b 1.260.480, så er   
      det 3 jordstykke lad os sige 3 c på 27.520 a² eller lyder det skævt?

      Hilsen
     Jesper

    Forstår ikke tallet 6610/14000

Ole Westermann

Lige nu ligger jeg vandret med Ipad'en, så jeg vender tilbage i morgen, når jeg igen er ved laptoppen.

Jesper .Balle

Imelelmtiden har jeg undersøgt det mere og fundet ud af antal tønderland gennem Hartkornsekstrakten så tilbage henstår alene at når man ser på det kort du har lagt op om Balle by vistnok fra 1835, så er der 3 parceller med tallet 3 nemlig 3 a, 3 b som tilsammen nok er Balle Nedergård på 92 t land men på kortet lidt nord for byuen står også en parcel 3? hører den også under Balle Nedergård altså med i sammentælling ?

Ole Westermann

#12
Det samlede areal var 92 tdr (1.288.000 al²) + 6610 al² = 1.294.610 al²
Fratrækkes 3a og 3b, bliver rest 34.030 al².

Hvis du på https://hkpn.gst.dk/ taster på Protokoller helt t.h. og i rubrikken Sogn skriver Balle, kan du hente Sogneprotokollen ved at trykke Hent - det tager lidt tid at downloade den.
Den er på 182 sider, men allerede på side 7 og 8 kan du læse beskrivelsen af alle jorderne, der tilhører Peder Laursen.

- og det har jeg så afskrevet:
B. Englodden - Stykket mrk q r - Markveien - Kortet Indkr(ympet) Englodden
C. Sand- og Hedelodden - Stykket mrk f g h i k l m n o p (og a b c d e g?)
    Veien fra Byen til Keilstrup.
    Veien fra denne Vei til Kiersgaard.
    Veien fra Byen til Kiersgaard.
    Veien fra denne Vei til Langbe.. Markveien.
    Kortet Indkr.  Sand- og Hedelodden
    Indkrympning  Summa
            (side 8)
? Ret til Dyngravning, men Gravningen tilhører denne Gaard. -
   Til denne Gaard hører Ret til Tørveskiær i Bredmose i Hedelodden No 13
     og i Flintbiergmose i Hovedlodden No 15, men ei til Gravningen i Moserne.

(Og så er der nogle tilføjelser senere herunder.)

Jesper .Balle