Dansker død på Mallorca

Startet af Poul Kaarup, 11 Mar 2020 - 14:12

Forrige emne - Næste emne

Poul Kaarup

Jeg leder efter et (muligt) familiemedlem, som i mange år boede på Mallorca. Han døde der mellem 1990 og 2000. Har nogen idéer eller erfaringer?
mvh Poul Kaarup, Fredericia

John Damm Sørensen

Hvis du har navn , kan du forsøge med aneguf.dk og avisarkiverne Mediestream og Infomedia.

Hilsen
John

grethe jensen

statstidende er jo ogsaa en mulighed: laes om aeldre aargange f eks i foelgende link:
https://contractbook.com/kontraktguiden/statstidende
Mvh GJ

Poul Kaarup

Tak for jeres forslag. Jeg havde tænkt på Statstidende, men ikke Aneguf.
Problemet er, at han ret sikkert er død før år 2000, og så vidt jeg kan læse mig til, skal jeg på Statsbiblioteket for at læse ældre numre.
Han hed Alfred Christiansen og er formodentlig født udenfor ægteskab mellem 1895 og 1900. Jeg ved ikke hvor. MyHeritage og DDD kender ham ikke.

mvh Poul Kaarup

John Damm Sørensen

aneguf.dk dækker Statstidende fra midten af 1998. Den ældste Alfred Christiansen på aneguf.dk er fra 1905.

Statstidende på Det kongelige Bibliotek er på mikrofilm og ualmindelig besværlig at bruge, hvis man ikke er vant til det.
Der er også mulighed for at gennemse de trykte udgaver, men hvis man ikke kender tidspunktet for annonceringen i Statstidende, kan det blive en noget nær uoverkommelig opgave.

Hilsen
John

Mikkel Eide Eriksen

Hej!

Hvis hans lig/aske er fløjet hjem til Danmark, er det muligt at dødsfaldet er anmeldt i Tårnby skifteret. Jævnfør denne min tidligere tråd om et dødsfald i Italien 1968:
https://forum.slaegt.dk/index.php?topic=127738.0

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Poul Kaarup

@ John Damm Sørensen
Tak for indsatsen. Det er ikke ham.
@ Mikkel Eide Eriksen
Tak for forslaget, men det er jeg ret sikker på ikke skete.

Det er faktisk en ret sjov/spændende sag (for mig).
Han havde tjent en del penge ved flod- og kanal-gravning bl.a. i USA.
Lige så længe jeg kan huske (ca.1960) boede han på Mallorca, men kom til Danmark hver sommer. Han boede hos min farfar og farmor flere måneder.
Jeg har altid troet, at han "bare" var en ven af familien, men for nylig blev jeg præsenteret for teorien at han var min farmors halvbror.
På Mallorca blev han i en høj alder gift med Agnes, som også var dansk.

mvh Poul

Hans Chr. Baagøe

Har du prøvet med ancestry?

Der f.eks. født en den 24. september 1888 i Skt. Johannes sogn, København. Moderen hed Maren Hansen (søgt fødte i 1893 +/- 5 år).

Hvis han skulle være en halvbror til din farmor, må du jo kende navnet på en af hans forældre.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Poul Kaarup

Nej, jeg har ikke forsøgt med Ancestry.
Tak for forsøget, det kan nok ikke være ham.
De "berørte" oldeforældre er Søren Hansen født 1876 i Guldager, Esbjerg og Hilma Charlotte Jönsson født 1879 i Malmö. Hun var i Fredericia mellem 1896 og 1899, hvor de begge tog til Svedala i Skåne og blev gift. Jeg har selvfølgelig kigget kirkebøger for Fredericia og Guldager i perioden uden at finde noget brugbart. Derfor leder jeg i "den anden ende" så at sige. Ud fra billeder har jeg vurderet ham til at være ældre end min farmor og hendes storebror født i 1902.

mvh Poul

Hans Chr. Baagøe

Den fundne var også kun et eksempel, da jeg ikke kendte navnet på moderen eller på faderen.

Jeg har så gjort et nyt forsøg, hvor der ikke var et match. Havde også håbet på, at han evt. var ved moderen ved FT1906 eller var fadder ved den yngste søster, men heller ikke der, var har.

Han ser heller ikke ud til at være konfirmeret i Trinitatis kirke i perioden 1902-1908, så han har nok ikke været ved Hilma.

Hvis han er en slægtning, har jeg en formodning om, at han måske er en nevø til enten Søren eller Hilma. Det er dog nok størst chance for at det så er til Søren.

Har du undersøgt, om han er fadder ved nogle søskendebørn? Så kan du måske få en adresse at gå ud fra.

Du kan også se, om du kan finde ham i USA, og så ad den vej at få hans alder.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe




Poul Kaarup

#10
Først tak fordi du igen forsøger!

Jeg har kigget efter ham som fadder, men ikke fundet ham.
Jeg har også kigget efter ham i USA, men census 1940 (hvor jeg tror han er i USA) er ikke søgbar.

Jeg tror også mest på, at det er oldefar Søren det handler om, også fordi der er en vis lighed på billeder, og fordi han er de tre år ældre.
Jeg vil også tro, at hvis det var Hilma ville hun have beholdt ham hos sig, selv om jeg har set eksempler på det modsatte.

Endelig er der jo den mulighed, at han IKKE er halvbror, men min farmors storebror Mads havde omtalt ham som halvbror.
Og min far bevarede kontakten til ham, også da han blev blind og ikke længere kunne rejse til Danmark.

Jeg kan også nævne, at der ikke er noget skifte efter Søren.
Der findes på MyHeritage en side med Sørens familie, og de kender ikke Alfred.

mvh Poul

grethe jensen

ved at soge oplysniger om Agnes kan du maaske faa hint til nye soegninger?
Mvh GJ

Hans Chr. Baagøe

Det er så lige med hvem, han skal være halvbror til. Kan det i stedet være til en ægtefælle til en af de 4 søskende? Det vil jo være en hjælp, hvis der dukker et gammelt brev op, hvor der står noget om hans fødselsdag. Du har jo nok forsøgt dig i familien, om der er nogen, der kender ham.

Din oldefar Søren havde mulighed for at betale et engangsbeløb, og så mener jeg ikke, at barnet efterfølgende skulle arve, ellers skulle der vist være et skifte. Han har så heller ikke givet tilladelse til efternavnet Hansen, så hvis det er sådan, det hænger sammen, må moderen have heddet Christiansen, evt. giftet sig til det, så sønnen derefter kunne få navnet. Så længe han ikke er fundet, kan du ikke være sikker på, at han kun har et fornavn! Det gør det bare endnu vanskeligere at finde ham.

Hvis han er Sørens søn, kan moderen til Alfred godt have boet i et nabosogn til hvor Søren opholdt sig, og så være flyttet et helt andet sted hen inden fødslen.

Med hensyn til folketællingen 1940 i USA, så er der nogle på FamilySearch, men "din" Alfred er der vist ikke, med mindre han har været gift i USA. Overraskelser sker jo ind imellem. For et par år siden blev jeg kontaktet af en amerikaner, der havde fundet sin oldefar på min hjemmeside. Han var overbevist om, at han skulle være død som enkemand i USA, men jeg havde ham lidt uden for Kolding, hvor han døde, mens han var i det 3. ægteskab.

Fordi han ikke er i en slægtstavle på nettet, betyder det kun, at dem, der har lavet tavlen, heller ikke har fundet ham, hvis han ellers burde være der. Sådan er der helt sikkert også mangler i min egen slægtstavle. Det er straks værre, hvis der er for mange med!

Der er nok ikke ret meget andet at gøre, end at håbe på, du finder et spor mere, der skal afprøves.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Eva Morfiadakis

#13
Hej,

Du skriver att han var i Amerika. Jag tänkte kanske att han fick pension därifrån. Denne här heter Alfred Christiansen och hans sista adress är okänd. Kan det vara han?

Name:   Alfred H. Christiansen
State of Issue:   Mississippi
Date of Birth:   Saturday  February  11, 1899
Date of Death:   Thursday  February  04, 1993
Est. Age at Death:   93 years, 11 months, 24 days
Last known residence:
State:    Unknown
ZIP Code:    XX745

https://www.danishfamilysearch.dk/churchbook/sogn1840/churchlisting9669/opslag3065157

Känns som han här född på Fødselsstiftelsen och döpt i Skt. Pauls kirke 26 mars 1899.
Eva M

Poul Kaarup

@ Grethe Jensen
Jeg har søgt efter Agnes, men hende ved jeg ikke meget om.

@ Hans Chr. Baagøe
Jeg har ikke hørt at han skulle have været gift før sent i livet, men sikker er jeg ikke.

@ Eva Morfiadakis
Det er det bedste bud, jeg har set indtil nu. Jeg har fundet ham i Sct.Pauls (hvor der ikke står om faderen), så nu må jeg i gang med Fødselsstiftelsen.

Tak til jer alle

mvh Poul

Poul Kaarup

Stor tak til Eva Morfiadakis !! Du er godt nok skrap  :)
Det var den rigtige Alfred. Jeg fandt ham i FT1906 i pleje hos min tipoldemor på Nørremarken i Fredericia.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=14654#14654,517471
Desværre gav Fødselsstiftelsen ikke svar på, hvem faderen er.

mvh Poul Kaarup