Eftersøgning af et navns betydning - Frøjk

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 09 Mar 2020 - 10:39

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Det er ikke lykkedes mig at lokke ind på "Navneforskning.dk" der mangler ligesom en mulighed for nye brugere at få et lok-ind (har angrebet sagen fra flere sider)

Det drejer sig såmænd blot om at finde en forklaring på navnet "Frøjk" - vedrørende et par gårde ved Holstebro, som var to halvgårde fra 1688, i dag ligger der fabrikker hvor gårdene lå - Vester og øster Frøjkgaarde - i dag hedder vejen der går forbi stedet: Frøjkvej

Mvh.
Karl-Peter

Hans Peter Christiansen

Der findes en lokalitet i området, der hedder Frøjk.

Stednavn    Sogn    Herred      Amt
   
Frøjk    Måbjerg   Hjerm   Ringkøbing

-----------

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/
Mvh HP

Inge Hedal

Hej
Bent Jørgensen: Danske stednavne, Gyldendals Røde Ordbøger, 2008

Frøjk i Ringkøbing amt. 1418 Frøydewigh. Forleddet er dyrenavnet frø. Efterleddet vig – her om bugtning på Storåen. Navnet betyder "Bugtningen hvor der er frøer"
Mvh Inge

Karl-Peter Dammeyer

Inge Hedal!

Super svar! - rigtig mange tak - og så ser det ud til at den anviste bog kan man komme langt med

Mvh.
Karl-Peter

Inge Hedal

Ja, den bog er rigtig god, når man interesserer sig for stednavnes betydning. Desværre er den udsolgt fra forlaget, så hvis du vil have fat i den, må du på jagt i antikvariater og loppemarkeder.
Mvh Inge

Karl-Peter Dammeyer

OK - men den er åbenbart ikke på nettet, kan jeg forstå på dig!

Mvh.
Karl-Peter

Erik Kristensen

Hej
Har du Slægtninge i Tilknytning til Frøjk?
mvh
EK

Karl-Peter Dammeyer

Hej til Erik!

Ja, den ane jeg arbejder med var søn af Peder Povelsen fra Vester Frøjkgaard - Niels Pedersen - Frøjk - han blev gift med Maren Jensdatter i Aulum sogn, og de fik så vidt jeg har kunnet spore mig frem til, kun én datter - Karen Nielsdatter (tip oldemor) - der var relationer til gården Wraa

For en ordens skyld må jeg fortælle, at det er min kones slægt jeg arbejder med
Mvh.
Karl-Peter

Aase Madsen


Til Inge Hedal:

Angående stednavne.

Kan du slå op, hvor navnet Brederup kommer fra ?

Jeg vil blive meget glad, hvis du kan, for det er et navn fra min slægt.
En af sønnerne var advokat i Norge og kaldte sig for Bredrup uden e. Der er derfor en del slægt der også.
På forhånd tak.

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Mikkel Eide Eriksen

#9
Hej!

Denne kan bruges: http://danmarksstednavne.navneforskning.ku.dk

Fx. kan Brederup være Brøderup i Snesere sogn, Præstø amt, om hvilken der skrives: Forleddet er subst. glda. bryti, m. "bryde, godsforvalter". Efterleddet er torp.

Vær obs på at det kan være nødvendigt at søge på kildeform (historiske stavninger fundet i div. kilder) istedet for opslagform (nuværende stavning).

mvh
Mikkel

Tilføjet: Der er også Bret Torp i Barrit sogn, Vejle amt hvis man søger på "Bredrup"
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Karl-Peter Dammeyer

Hej igen!

Nu kommer jeg så atter på banen med hensyn til at komme ind på siden med Navneforskning - der skal lokkes ind, men har erfaret, at det lok ind der popper op, kan man/jeg ikke finde en måde at komme ind på, når man er ny bruger - hvordan går man?
Skal der bestilles et lok ind et eller andet sted?

Mvh.
Karl-Peter

Mikkel Eide Eriksen

Hej Karl-Peter

Log-ind burde ikke være nødvendigt (jeg kan i hvert fald selv søge uden at bruge det).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Inge Hedal

Ordet Brederup optræder ikke i bogen Danske stednavne og heller ikke på http://www.krabsen.dk/stednavnebase/index.php

Ved du, hvor i landet det skulle ligge?
Kan det være Brenderup eller Brøderup?
Mvh Inge

Karl-Peter Dammeyer

Så er det nok fordi jeg ikke har haft heldet med mig på det jeg har søgt på - mente også at kunne huske tidligere at have fundet noget uden lok ind

Mvh.
Karl-Peter

Mikkel Eide Eriksen

#15
Hej igen

Man kan også bruge http://digdag.dk

Kør lidt ned på siden, så er der et "søg stednavne"-link. Resultaterne kan åbnes ved at klikke på dem, og så kan de foldes ud ved at trykke på plus-knapperne indtil man kommer til "beskrivelsen". Men jeg synes det er mindre omstændeligt at bruge Institut for Navneforsknings side.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Aase Madsen

Nej jeg har ingen anelse om hvor det kommer fra.
Han hedder
Lauge Pedersen Brederup ~ Else Marie Christensdatter Döes

Gift 17 September 1756  Holstebro, Hjerm, Ringkøbing.

Sønnen der blev advokat i Norge.
Conrad Bred(e)rup døbt 20 Februar 1767 Holstebro, Hjerm, Ringkøbing.
Døde 23 Maj 1837, Norderhov, Buskerud, Norge.

Min lømmel af en ane, der fik den først skilsmisse i slægten i 1797 af Tamperretten i Viborg.

Peder Brederup ~ Kirsten Christensdatter Bierbye
Gift 23 April 1784 Ulbjerg, Rinds, Viborg.

Min ane Peder Brederup forsvinder og fordi hans hustru intet hører fra ham i mange år får hun skilsmisse.

Döes navnet tror jeg stammer fra et område udenfor Holstebro.

Men navnet Brederup har jeg ingen anelse om, hvor det kommer fra.
Alle børnene kalder sig Brederup 7 stk. i alt, undtagen Conrad Bredrup. det ottende barn.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

stein.auestad

Citat fra: Aase Madsen Dato 13 Mar 2020 - 10:37

Kan du slå op, hvor navnet Brederup kommer fra ?

Jeg vil blive meget glad, hvis du kan, for det er et navn fra min slægt.
En af sønnerne var advokat i Norge og kaldte sig for Bredrup uden e. Der er derfor en del slægt der også.
På forhånd tak.

Jeg antar at du tenker på Conrad Bredrup. Han var fogd i Ryfylke fra 1799, og senere fogd i Hallindal og Valdres. Han var for øvrig min 4 x tippoldefar. Jeg har funnet hans foreldre, Lauge Brederup og Else Døes, men har dessverre ikke kommet lenger i mine undersøkelser.

Med vennlig hilsen
Stein Tau Strand Auestad

Aase Madsen


Else Marie Døes g.m. Lauge Brederup er min 4 x tipoldeforældre.

Det er Lauge Pedersen Brederup - hans navn Brederup jeg spekulere på hvor kommer fra.
Den norske del af slægten forandrede navnet til Bredrup.

Hvor Lauge stammer fra ved jeg IKKE, men Else Maries aner har jeg en del om.
Hvis du skriver til min mail.

aase-madsen@hotmail.dk                                     

Så vil jeg sende dig en pdf. med det jeg har om Else Maries aner.

Så må du være i slægt med den del af familien Bredrup, der ændrede deres navn til Killand.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Jens Aaberg

Hej Karl-Peter.

Kender du bogen: "Fem hardsysselfamilier" af Hedvig Bensby?

Deri findes slægtslinjer fra slægten i Vester Frøjk. Også Niels Pedersen og Maren Jensdatters efterkommere.

Mvh.
Jens Aaberg.