Hvilken medalje har han på brystet?

Startet af Jette Olsen, 21 Jun 2011 - 14:44

Forrige emne - Næste emne

Jette Olsen

Hej alle

Håber på lidt hjælp til at finde ud af hvilken medalje han har på brystet. Det er et billede jeg har fået tilsendt som skal være en olde eller tipolde, men hvem har jeg ikke fundet udaf endnu.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Jette Olsen

Peter Kristiansen

Han bærer "Dannebrogsmændenes hæderstegn". Det kan være som tak for heltemodig deltagelse i en af de slesvigske krige - men der kan også være andre årsager. På billedet kan du måske læse kongens monogram mellem krone og kors - det kan give et fingerpeg om hvor vi er i tid.

Lars Stevnsborg: Kongeriget Danmarks Ordener, Medaljer og Hæderstegn. 2005
H.F. Grandjean: De Kgl. Danske Ridderordener. Kh. 1903. Heri er afbildet og biograferet et stort antal modtagere af hæderstegnet - men det kræver altså at man kender hans navn.
M.v.h. Peter Kristiansen

Jette Olsen

Hej Peter

Tusind tak for hjælpen, jeg har et par stykker det kan være, jeg må en tur på biblioteket.
Venlig hilsen
Jette Olsen


Jette Olsen

Hej Lis
Tak for tippet, jeg har desværre ikke fundet ham. Det er et billede jeg har fået og det skulle være en Søgaard, men det er jeg ikke så sikker på. Har også tjekket denne bog H.F. Grandjean: De Kgl. Danske Ridderordener. Kh. 1903 uden at finde ham.
Venlig hilsen
Jette Olsen

Hans Poulsen



Hej Peter Kristiansen

"Han bærer "Dannebrogsmændenes hæderstegn". Det kan være som tak for heltemodig deltagelse i en af de slesvigske krige - men der kan også være andre årsager".

Her stoler jeg mere på dig end på mig selv!

Et forsigtigt spørgsmål:

Ordenen tildelt 50-60 år tidligere som anerkendelse for deltagelse i krigene 1800-1815?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anette Eriksen

Hej Jette,

Der bliver nævnt en Christen Nielsen Søgaard - husmand i Terpling i dette link:

http://www.ddd.dda.dk/dannebrog/dm1864.html

Kunne det være ham?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Jette Olsen

Hej Anette
Det er en mulighed, jeg vil undersøge det nærmere.
Tusind tak for tippet.
Venlig hilsen
Jette Olsen