opslag i bøger og på arkiver

Startet af torben thomas thomsen, 28 Feb 2020 - 18:16

Forrige emne - Næste emne

torben thomas thomsen

Emne: Opslag i Skibhus-Posten ca. 1951, eller andre fynske aviser, se senere.
. . . vedr. min bedstefar
Johannes Emil Rasmussen *9.6.1882 i Skaarup, Fyn død 17.12.1951 og begravet på Fredens Kirkegård i Odense 21.s.m.
Jeg søger en artikel i et lokalblad Skivhus-posten, som omhandler mine bedsteforældre, der flyttede i en beboelsesvogn på Toldergyden ved Tolderlundsvej i Odense. Jf. FR. blev de registeret der den 23. sep. 1951
Følgende fynske aviser er gennemset: Fyns Stifstidende, Fyns socialdemokrat, Fyns Venstreblad, men negativ
Artiklen som jeg har set i efteråret 1951 indeholder et billede med min bedstefar der er sengeliggende og min bedstemor siddende ved en lille kakkelovn. Skibhus-posten har gamle aviser liggende i kælderen 1951-1969 H-108, som jeg ikke kan åbne på nettet og avisen oplyser at de ikke har tid at gå i kælderen. Dette blad udkom første gang 16.nov. 1951, og jeg tror, at artiklen er i dette blad, så det kan kun være enkelte blade, der skal gennemses i forhold til dødsfaldet.
Artiklen omhandler de elendige forhold de blev budt af kommunen.
Håber meget, at jeg kan få hjælp vedr. artiklen, som er det sidste jeg mangler i min slægtsforskning.
med venlig hilsen
Torben

Britta Hansen

#1
Hej Torben

Jeg fandt en artikel om en anden familie, der boede på Tolderlundsvej:

"sidst i 1940´erne boede familien i deres vogne på en tidligere stenplads på Tolderlundsvej nær Toldergyden"

Måske har forfatteren yderligere oplysninger om disse vogne.

Ligger der noget på Odense Stadsarkiv? https://arkiv.dk/
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

torben thomas thomsen

Hej Britta.
Nej Arkiv har ikke noget vedr. Toldergyden.
Historiens hus ikke noget brugbart, dog en lille artikel af Jørgen Thomsen
lige pensioneret.
Det det har lagt ud nu kan jeg heller ikke bruge.,
men jeg er taknemmelig for din indsats.
med venlig hilsen
'torben