Savnet Johan Friedrich f. 29.11.1773 i Helsingborg i Sverige?

Startet af Boberg, 21 Feb 2020 - 20:43

Forrige emne - Næste emne

Boberg

Er der nogen af er som havde oplysninger hvis ham i Danmark efter år 1790 sa håber jeg at du vil fortælle mig dem? Måske ham læste juridiske ved en universitet eller skole i Danmark i emellen ar 1790-1801, og flyttede tilbage til Sverige senest ar 1802? Hams forfædre havde udflyttet i fra Danmark til Helsingborg i Sverige.

Med venlig hilsen
  Berndt Boberg

Eva Morfiadakis


Hans far Wulf Sverdfejier dog 2&76 1800 i Helsingborg. Har du kollat om det finns en BOU som säger var sonen finns?

Eva M
Eva M

Boberg

Jag vill framföra ett tack för ert svar Eva Morfiadakis.

Efter år 1789 har jag ej lyckas med att hitta någon säker information om denna son i Sverige, min teori om denna son är att han eventuellt var samma person som bokhållare Fredric Boberg som avled vid Löberöds Gåtesgård i Sverige d. 23.04.1809, men detta har jag ej ännu kunnat få någon klarhet i på grund av uppbrunna gamla kyrkohandlingar som har till hört Hammarlunda församling i Sverige.

Informera denna BOU om att jag har ett mycket stort intresse i att erhålla information av denne angående den information han har om denna aktuella sonen efter år 1789. Angående den aktuella bokhållaren Fredric Boberg så betalar jag ut en belöning på 10 000 SEK till den som till 100% kan identifiera honom ifrån hans födsel t o m år 1802 då denne arbetade vid Rådhusrätten i Kristianstad.

Med vänliga hälsningar
     Berndt Boberg   

Eva Morfiadakis

Wulf S. dog 26/6 1800. Det finns ingen bouppteckning efter honom bara efter hans första fru. Hans andra fru dog 1823, dvs modern till Johan F.. Efter henne finns bouppteckning i Helsingborg. Du kan ju testa din teori. Nämns Johan F. i bouppteckningen är han inte identisk med honom i Löberöd. Eller så nämns Johan F.s barn
Tyvärr kan jag inte leta. Min router till datorn gick sönder så jag har bara mobilen.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Eva M

Eva Morfiadakis

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0110271_00512#?c=&m=&s=&cv=511&xywh=2004%2C317%2C4897%2C2753

Modern, 74 år gammal vid sin död, har inte efterlämnat några livsarvingar å orten, dvs. Helsingborg.

Du skriver att F. Boberg dog 23/4 1809 i Löberöd. Har mina rötter i Löberödstrakten. Har inte hört ordet Gåtesgård. Ska det inte vara Sätesgård?

Det saknas äldre kyrkböcker i Hammarlunda och Högseröd pga av brand. Var har du funnit dödsdatum?

Eva M

Eva M

Boberg

Hej Eva Morfiadakis,
Jag vill börja med att tacka dig för all din nya information till mig, och denna information har jag också sögt upp i detta mycket svåra släktforsknings ärende

Jo det är helt korrekt att där informeras om Löberöds Gåtesgård, och denna gård tillhörde med största sannolikhet Löberöds Gods, och detta ägdes då av greve Jacob da la Gardie, och det var hos honom som Fredric Boberg arbetade som bokhållare innan han avled.
Min dödsinformation om bokhållare Fredric Boberg har jag lyckats med att säkerställa via en dödsannonstext om honom, och det är ifrån den jag också förmodligen har kunnat säkerställa att han var född efter April månad år 1773, och den enda i Skåne som stämmer på detta är den aktuella sonen som jag informerar om ifrån Helsingborg. Så mitt stora mål nu är att granska Mantalängder år 1802 ifrån Skåne ihop om att kunna lösa detta mycket svåra släktforskningsärende via dem.
Dödsannons texten om den aktuella bokhållare Fredric Boberg förvaras i tidningsarkivet i kungliga biblioteket i Stockholm, det var en mycket fin och kunnig kvinnlig nu avliden släktforskare ifrån Eslöv som informerade mig om denna möjlighet att kanske få tillstånd en lösning på detta mycket svåra släktforskningsärende.

Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg     

Eva Johansson

Hej

Jag håller med Eva M. Det finns inga belägg för någon gård som heter Löberöds Gåtesgård i någon ortnamdatabas, varken i skånsk ortnamndatabas, ortnamsregistert eller lantmäteriet. Det måste vara Löberöds Sätesgård, annars vill man se källan för denna Gåtesgård.

http://www.isof.se/sprak/namn/ortnamn/skansk-ortnamnsdatabas/sok-i-databasen.html

http://www.isof.se/sprak/namn/ortnamn/ortnamnsregistret/sok-i-registret.html

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#

Vänligen Eva Johansson


Eva Morfiadakis

Han bor på sätesgården. Hustrun bor på Lillaröd 3. I första hfl efter branden bor det en änka Hanna Svensdotter på Lillaröd 4 med en dotter Elna f
1806. Båda födda i Hammarlunda. Hans fru?

Eva M
Eva M


Boberg

Hej Eva Johansson,
Jag börja med att tacka för er information, och denna har jag ju också läst, och mycket annat också om min förfäder bokhållare Fredric Boberg.
Nej det är riktigt att där inte finns några belägg angående den aktuella sonen ifrån Helsingborg, men där finnes ej heller ännu något belägg för att så ej skulle vara fallet.
Varken jag eller någon annan släktforskare har hittills lyckats med att hitta någon information efter år 1789 om den aktuella sonen i Helsingborg? Jag är ju ej så blåögd så jag tror att min Bobergsläkt har haft detta efternamn i evighet? Dessutom har min nu avlidne far informerat mig om att hans farfar hade berättat för honom att hans Bobergsläkt var av Vallonsläkt ifrån början, så det är också mycket detta som gör att jag har ett mycket stort intresse i att säkerställa identiteten på den aktuella sonen ifrån Helsingborg, mycket tyder ju på att dennes farfar var född i Danmark, sedan förkommer ju här många olika stavningar på det aktuella efternamnet, och detta får mig att tro att de har inflyttat till Danmark ifrån ett tyskspråkigt land, och visst talade Vallonerna flamländska, men kanske detta aktuella efterman hade de också tagit sig eftersom de har befunnit sig ibland tysktalande befolkning?
Bokhållare Fredric Bobergs son Nils Magnus Boberg hade ju också en kortare tid varit kustvakt i Helsingborg, så det var kanske ej bara av sluppen som gjorde han var kustvakt där en kortare tid, den aktuella kustvakten avled i Skillinge d. 03.01.1881.

Med vänliga hälsningar
     Berndt Boberg

Boberg

Bästa Eva Johansson ni har ju åtminstone kunnat konstatera vem som var bokhållare  Fredric Bobergs verkliga hustru, jag själv har även sett en del av hans namnteckningar,  så jag är åtminstone 100% på att hans födelse tilltalsförnamn ej var Fredric, utan han börjar göra en förkortning av detta tilltalsförnamn först när han arbetar vid Kristianstads Rådhusrätt? Där har han ibland också undertecknat handlingar med enbart sitt efternamn.
I den aktuella dödsartikeln kan ni ju själv granska vilket man ni får på den aktuella bondgården? I vart fall får jag det till Gåtesgård, och absolut ej Sätesgård, då anser jag det för vara Såtesgård, men i vart fall så skiter jag i detta, för mig är det mycket viktigare att under min levnad kunna säkerställa vidare identitet på den aktuella bokhållaren Fredric Boberg.

Med vänliga hälsningar
    Berndt Boberg


Eva Johansson

#12
Hej

Titta på vad som står efteråt, där står Skåne där har du samma S som i Skåne som i Sätesgård. Där står Löberöds Sätesgård i Skåne.

Mvh

Eva Johansson

Boberg

Ja då vill jag framföra ett tack för er senaste information Eva Johansson till mig. Ja då är jag beredd att ändra ståndpunkt angående namnet på den aktuella bondgården, men angående den aktuella sonen ifrån Helsingborg ändrar jag ej ståndpunkt förrän någon med 100% säkerhet kan informera mig om att denne lite tokiga teori är fullständigt felaktig, och i detta mycket svåra släktforskningsärende vill jag ej veta av att någon släktforskare kastar skit på mig i detta sammanhang.

Är det någon som är säker till 100% att den har släktskap typ biologiskt syskon eller kusin till kvinnan Christina Wallengren d. 02.07.1823 på en plats i Helsingborg, eller till hennes make med förnamnet Wulf d. 26.06.1800 på en plats i Helsingborg? Om så skulle vara fallet så är jag beredd att bekosta hela kostnaden av ett DNA test för att på detta sätta eventuellt  säkerställa om vi är eller ej är släkt?

Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg

Boberg

Jeg er nu 100% sikker til at jeg ikke har nogen slægtskab til ham fra min Boberg slægt i Sverige.

Med venlig hilsen
  Berndt Boberg