Hvad er hoved eller hale?

Startet af Jesper .Balle, 21 Feb 2020 - 17:22

Forrige emne - Næste emne

Jesper .Balle

Hej

Ja undskyld mig overskriften, men det skyldes nok af flere grunde at jeg ikke kan læse den gl. skrift.

Men forholdet er at min tipoldefar ved Søren Pedersen ved  Skøde af 3/7 1841 sælger til  Søren Christensen Vinter sin gård jfr. link

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16968032#211012,39882378

opslag 343 højre side og efterfølgende side

Samtidig overdrager han til samme ved et tiendeskøde  jfr. link

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16968032#211012,39882391

opslag 256 højre side og næste side.

OG det er her ved sidste skøde at jeg er i tvivl om det er de samme 2 personer der er sælger ( altså min tipoldefar ) , idet den gl. oversættelse jeg har starter med

B47 – SP22 fol. 717         Tiendeskøde
Underskrevne (Søren) Peder Pedersen af Gedsøe sælger, skøder, aldeles afhænder og overdrager herved uden forudgaaende skriftelig Købekontrakt, fra mig og mine Arvinger til Søren Christensen Vinter, Konge, Kirke

----og senere i oversættelsen forsætter den med

, at Køberen overtager sig samtlige paa Ejendommen hvilende Byrder, hvilken findes opgivne i det mig under 1. maj 1827 modtagne Skøde paa Samme.

Og for at finde en form for dokumentation herfor, har jeg fundet skøde- og panteprotokollen for Hids Herred her

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16968032#211003,39878805

men her kan jeg IKKE se, at der er nogen ( Søren ) Peder Pedersen der køber en ejendom under 1. maj 1827?

Så måske andre i dette forum er mere heldig end mig og har lyst til at give mig et praj og en link herpå.


Britta Hansen

#1
Skødet er her nederst tv. tinglæst 12.9.1834 - skødet er dateret 1. maj 1827

Jeg fandt Peder Pedersen i navneregistret under adkomster for Balle sogn 4. kolonne nederst - med henvisning til pantebog 17 folio 199 - i denne protokol:
Lysgård-Hids Herredsfoged
Navneregister til skøde- og panteprotokoller
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jesper .Balle

Allerførst tak Britta.
Korrigerer mig venligst hvis jeg har uret, men jeg opfatter det således:

At  B47 – SP22 fol. 717         Tiendeskøde
Underskrevne (Søren) Peder Pedersen af Gedsøe sælger, skøder, aldeles afhænder og overdrager herved uden forudgaaende skriftelig Købekontrakt, fra mig og mine Arvinger til Søren Christensen Vinter, Konge, Kirke

IKKE har noget med overdragelse fra min tipoldefar Søren Pedersen, således at det er en oversættelse fejl, at Søren står anført i parentes. Men at sælgeren alene er en Peder Pedersen fra Gedesøe.

Det forekommer mig dokumenteret gennem den pantebog du har fundet, og hvor jeg læser det som at det er Hans Jensen Elling, der sælger til Peder Pedersen.

Her bør bemærkes, at Hans Jensen Elling var min tipoldefar Søren Pedersens svigerfar, men da Søren Pedersen sælger sin ejendom ved Skøde af 3/7 1841 til Søren Christensen Vinter, så er det den ejendom han købte fra sin svigerfar.

Samtidig med den handel tror jeg at Søren Christensne Vinter ved tiendeskøde køber naboejendommen fra Peder Pedersen, som altså i 1827 købte ejendommen af hans Jensen Elling (Søren Pedersens svigerfar)

Britta Hansen

#3
Hej Jesper

Folio 704 Skøde Læst 10.9.1841
Søren Pedersen sælger til Søren Christensen Winther min efter skøde af 29.11.1834 læst 20.2.1835 forhen tilhørende og påboende gård i Hvinningdahl, Balle sogn
. . . 1 td 5 sk 2 fk 21/3 alb
..... den af mig med Hans Jensen under 29.11.1834 oprettede og 20.2.1835 tinglæste aftægtskontrakt.
Skødet læst 20.2.1835 ser vi her:
Hans Jensen af Hvinningdahl sælger til 'min svigersøn Søren Pedersen'.

Folio 717 ser vi Skøde tinglyst 10.9.1841
Peder Pedersen af Gjedsøe sælger til Søren Christensen Winther den ham tilhørende, Hans Ellings forrige gård i Hvinningdahl 1 td 5 sk 2 fk  21/3 alb ...
det mig under 1.5.1827 meddelte skøde ..
Det står intet om, at sælger hedder Søren!
På skødet fra 1.5.1827 som ses tinglyst 12.9.1834 er det Maren Jensdatter – enke efter Niels Sørensen i Sveibek [Svejbæk, Them, Vrads] der sælger til Peder Pedersen i Gjedsøe ...Hans Elling påboende gård i Hvinningdahl i Balle sogn
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jesper .Balle

Hej Britta

og igen tusinde tak for at du giver dig tid til at grave i mit mysterium,

Det hele er opstået af , at jeg i sin tid fik nogle gårdhistorier, der var oversat i forbindelse med at min tipoldefar Søren Pedersen købte gården af sin svigerfar Hans Jensen Elling.

Det du har fundet bekræfter til fulde det jeg havde fået oversat nemlig

B47- SP22, fol. 704            Skøde
Underskrevne Søren Pedersen af Hvinningdal tilstaar herved at have uden forudgaaende skriftelelig Købekontrakt, solgt og afhænder, ligesom jeg herved sælger Skøder, aldeles afhænder og overdrager til Søren Christensen Vinter, min efter Skøde af 29. november 1834 Tinglæst den 20. februar 1835

B47 – SP22 fol. 717         Tiendeskøde
Underskrevne (Søren) Peder Pedersen af Gedsøe sælger, skøder, aldeles afhænder og overdrager herved uden forudgaaende skriftelig Købekontrakt, fra mig og mine Arvinger til Søren Christensen Vinter

og hvor du kan se, at den person der havde oversat tiende skøde , havde sat SØREN i parentes, men hvor jeg ikke kunne få oplysninger til at stemme.

Så ingen tvivl om at min Søren Pedersen ikke var ejer af den ejendom som Peder Pedersen i sin tid købt fra enken Maren Jensdatter og efterfølgende solgte til Søren Christensen Vinter.

Men hvad der er hver og bemærke, at sidst nævnte ejendom benævnes som Hans Elling påboende gård, og da min Søren Pedersens svigerfar hed Hans Jensen Eling, så kunne det måske være, at han havde ejet gården i sin tidoig måske prindelig solgt gennem noget udstykning, til enkens mand Niels Sørensen i Sveibæk, hvad ved jeg :)

Mennu engang TAK