Adam Johansen - hjælp til at samle trådene

Startet af Inger Sørensen, 21 Feb 2020 - 09:51

Forrige emne - Næste emne

Inger Sørensen

Nu må jeg altså bede om hjælp til at forstå, hvordan det her kan hænge sammen. Jeg har samlet facts i to dele og problemer i en tredje del.

Adam Johansen - første del:

Fra min ane Bodil Adamsdatter, som er født den 21. april 1805 i Vester Broby sogn, fremgår det, at faderen er den jordløse husmand Adam Johansen. (Bodil bliver gift med Christen Nielsen).

Jeg kan også i FT1801 finde en Adam i Vester Broby sogn. Han er gift med Kirsten Hansdatter og har ved FT1801 2 børn: Inger på 6 år og Maria på 7 år.

En gennemgang af kirkebogen for Vester Broby sogn viser følgende børn af en Adam Johansen:

Peder og Jens f. okt. 1800. Begravet, da de var 4 uger gamle
Jens f. 1803, død 1804
Bodil f. 1805
Kirstine f. 1808, død 1809

Inger og Maria er ikke at finde som fødte i Vester Broby sogn; til gengæld døbes sådanne 2 piger i Lynge sogn, hvor faderen er en Adam Johansen. Endvidere er der endnu en pige Anna:

Anna f. 1792. Faderen er inderste Adam Johansen i Suserup. Død 1793.
Maria f. 1793. Faderen er inderste Adam Johansen i Suserup.
Inger f. 1795. Faderen er inderste og skrædder Adam Johansen i Suserup.

I lægdsrullerne for Vester Broby sogn er der kun en eneste Adam for ovennævnte tidspunkt. Han er fra 1791-1799 indskrevet i lægdsrullen for Lynge sogn (opholdssted = Suserup), og udskrevet der i 1799 fordi han flytter til Vester Broby sogn, hvor han indskrives i lægdsrullen 1801 – og samtidig udskrives som uegnet til soldat. Denne Adams alder passer med ham, der er fundet i FT1801 i Vester Broby og passer jo med børnene født i Lynge og i Vester Broby.

Ved FT1801 er denne Adams alder oplyst som 36 år = født ca. 1765. Der er kun den samme Adam i hele Sorø amt ml. 30-39 år.

Den Adam, der nævnes i lægdsrullerne er et uægte barn af en Karen Nielsdatter og er født i Fjenneslev. Ved dåben der er det indført, at faderen er en rytter ved navn Casper fra Slagelse, som nu er død.
Dette barn er i lægdsrullerne kun benævnt som Adam og nogle år endvidere som uægte eller slegfredsbarn.

Er denne Adam så den samme, som den Adam Johansen, der får børn i Lynge og Vester Broby?? Hvor skulle i så fald efternavnet Johansen pludselig komme fra??

Børnenes fødesteder og Adams flytning fra Lynge til Vester Broby passer jo perfekt sammen og passer også med den familie, der kan findes i Vester Broby ved FT1801.

Det har ikke været muligt at finde en vielse mellem Adam og Kirsten Hansdatter. De er ikke gift i Lynge, Vester Broby, Gyrstinge eller Alsted sogn.

Adam Johansen – anden del:

I 1830 dør i Vester Broby en Adam Johansen. Han er 77 år gammel, hvilket vil sige, han er født ca. 1753.
Hans alder passer jo slet ikke med den Adam nævnt under første del

Denne Adam, som dør i 1830, er dog husfæster og skrædder – altså samme erhverv som den Adam under første del, der får barn i 1795.

Af registreringsprotokollen kan vi se, at anmelderen af dødsfaldet er en Wilhelm Pedersen.
Der er ikke nævnt nogen navne på arvinger; der står kun at han efterlader sig 3 børn, hvoraf de 2 er gift med myndige mænd, og den sidste tjener i Frederikskilde. Det fremgår, at enken ønskede – og fik lov til – at hensidde i udskiftet bo.

Disse oplysninger passer med børnene nævnt under del 1. Kun 3 af børnene er i live, og Bodil tjener fra 1828 i Frederikskilde.

I 1831 dør en Kirsten Hansdatter, som er enke efter husfæster Adam Johansen. Hun efterlader sig 4 børn. Dette passer igen med familien nævnt under første del, idet Kirsten der havde en datter fra et tidligere forhold. Denne datter er gift med en Wilhelm Pedersen, hvorfor det altså kan passe med, at det er Adams svigersøn, der har anmeldt hans dødsfald i 1830.

Der er desværre heller ikke her nævnt nogen navne på arvinger, og jeg kan heller ikke finde en opgørelse nogen steder. Jeg har fundet oplysninger om Kirstens død her:

Sorø Akademis gods
Skiftebehandlingsprotokol 1790-1850, 1828-1832 nordre distrikt, opslag 440, folie 438.

Adan Johansen - tredje del – problemerne:

Den Adam, der er nævnt i lægdsrullerne, har ikke noget efternavn. Faderen hedder Casper, så er det overhovedet den samme, som er nævnt i FT1801?? For hvorfor skulle han pludselig hedde Johansen ved børnenes dåb og i folketællingen? Men han er på de rigtige steder på de rigtige tidspunkter ift. ovennævnte børn.

Den Adam, der er i FT1801 er født ca. 1765, hvilket passer med ham i lægdsrullerne, mens den Adam, der dør i Vester Broby i 1830 er født ca. 1753. Altså et spring i alder på hele 12 år!!! Men alle oplysninger om børnene ved Adam Johansens død og Kirsten Hansdatters død passer med børnene nævnt under første del.

Det ville have været dejligt, hvis der var nævnt navne i skifteprotokollen 😊 – men det er der desværre ikke.

Hvis man tager udgangspunkt i, at Adam Johansens far burde hedde Johan, så kan det uægte barn nævnt i første del ikke være den samme, som den Adam Johansen, der får børn i Lynge og Vester Broby.

Men hvem er så faderen??

Kirkebogen for Vester Broby sogn er gennemgået for at finde en Johan, som får børn ml. 1750-1770.

Der er en skovridder – Johan Carl Ludvig Soldan – som i 1760 får en datter (Charlotte Amalie) og i 1766 en søn (Carl Ludvig). Hvis Adam Johansen er født i Vester Broby ca. 1765, burde han jo være indført i kirkebogen mellem disse 2 børn – men skovridderen får ingen Adam.

Af bogen "Kgl. Danske Forstembedsmænd 1660-1790" står der følgende om skovridder Johan Carl Ludvig Soldan: Trøffeljæger, skovrider i Sorø Amts søndre Beridt fra 27. Februar 1753.

Det kunne altså betyde, at skovridderen først er ankommet til Vester Broby sogn omkring 1753, hvilket kan være forklaringen på, hvorfor den Adam på 77 år, der dør i 1830 ikke er at finde som født i Vester Broby sogn.

Men hvorfor er denne Adam så ikke i lægdsrullerne?? Jeg har læst mig til, at sønner af skovriddere ikke var af bondestanden, hvilket jo kan forklare denne Adams manglende tilstedeværelse i lægdsrullerne.

Konfirmationerne i Vester Broby sogn er gennemgået for at finde Adam Johansens konfirmation. Vi finder også Soldans 2 børn som konfirmeret:

Charlotte Amalia Soldan konf. 1773
Carl Ludvig Soldan konf. 1781

Og så er der i 1783 konfirmeret en Adam Johansen. Dette kan jo ikke passe med en Adam født i 1753, men kan passe med en 18-årig født i 1765. Det er den eneste Adam Johansen, jeg har kunnet finde.

Så her er der igen noget galt:
Den konfirmerede Adam passer i alder med den uægte Adam uden efternavn, men også på den Adam Johansen, der er at finde i FT1801. Men igen – hvorfor skulle han pludselig hedde Johansen??

Hvis det er skovridderens søn, som er født i 1753, så kan det ikke passe, at han først er konfirmeret i 1783 – og hvorfor hedder han så Johansen, når de to andre børn hedder Soldan??

Tidsskriftet
Jeg har så fundet et tidsskrift "Fra fællesskab til overdrev", som handler om Vester Broby sogn i perioden 1765-1840 med en beskrivelse af mændene i sognet. Jeg kan desværre ikke indsætte fil, da denne er alt for stor - også selv om jeg kun udtager de sider, der er aktuelle. Men hvis man søger på Google på Soldan+Vester Broby kommer tidsskriftet frem, og Soldan og Adam Johansen er nævnt på side 76 og 77.

Her står det jo højt og tydeligt, at skovridderen er far til skrædder Adam Johansen, hvis datter gifter sig med en Christen Nielsen. Og min ane Bodil Adamsdatter gifter sig netop med en Christen Nielsen.

Det er desværre ikke nævnt i tidsskiftet, hvilke kilder der ligger til grund for udfærdigelsen. Men påfaldende er det jo, at både skovridderen og Adam Johansen er skræddere. Ved FT1787 er det oplyst, at skovridderen er husmand, pensionist og afgået skrædder, og sønnerne gik tit i fædrenes fodspor.

Så hvordan finder jeg hoved og hale i alt dette? Hvad mener I derude:

•   Er der en eller to Adam?
•   Hvad med den store aldersforskel på Adam i FT1801 og den Adam, der dør i 1830?
•   Hvis Johan Carl Ludvig Soldan er far til Adam Johansen – hvorfor skulle Adam så hedde Johansen, når de andre børn hedder Soldan?
•   Jeg kan ikke finde nogen Adam i FT1787 i hele Danmark på ddd.dda.dk – nogen gode ideer??
•   Hvordan hænger det sammen med ham i lægdsrullerne, der er på de rigtige steder på de rigtige tidspunkter ift. de fødte børn – han hedder jo bare Adam??

Det har ikke været muligt for mig at finde skovridderen som død ml. 1787-1801. Også lidt mærkeligt, for han er i Vester Broby sogn ved FT1787, men er der ikke ved FT1801. Konen findes som død i Vester Broby i 1800, men altså ikke ham selv. Hvis jeg vidste, hvornår han var død, kunne jeg måske finde et skifte efter ham.

Ved FT1787 er skovridderen gift med Margrethe Thomasdatter. Jeg kan ikke finde deres vielse i Vester Broby sogn, så de må være gift i et andet sogn – hvilket jo igen kunne tyde på, at Adam er født i et andet sogn.

MEN: det står oplyst i FT1787, at det er skovridderens første ægteskab, mens det er hendes andet ægteskab. Kan skrædderen Adam Johansen mon være barn af hendes første ægteskab?? Men hvorfor står der så i den opgørelse over beboere i Vester Broby, at skovridderen er faderen??

Jeg kan ikke finde noget på Famillysearch, jeg kan bruge. Har også gennemsøgt Google på alle leder og kanter.

Så HJÆLP – hvordan i alverden får jeg afsluttet min Adam, som er far til min Bodil???

Mvh Inger Sørensen


Hans Peter Christiansen

Hej Inger.

Har du været omkring ham her?

ADAM JOHANSEN
Denmark Baptisms, 1618-1923
christening:
12 April 1765
Sankt Mikkel, Slagelse, Soro, Denmark
father:
JOHAN ADAM TRAP
mother:
ANNE LARSDR

https://www.familysearch.org/search/record/results?givenname=adam&surname=johansen&birth_place=sor%C3%B8&birth_year_from=1760&birth_year_to=1770&collection_id=1778463&count=20&offset=0
Mvh HP

Inger Sørensen

#2
Hej Hans Peter

Ja, ham har jeg også kigget på. Men ham kan jeg ikke spore til Vester Broby, hvor min Bodil bliver født i 1805 :(


Mvh. Inger Sørensen

Inger Sørensen

En anden lille ting vedr. skovridderen og Margrethe Thomasdatter. Hvis de skulle være forældre til Adam Johansen, som får børn i Lynge og Vester Broby - er det så ikke underligt, at ingen af pigerne døbes Margrethe?? og ingen af sønnerne døbes Johan??

Mvh Inger Sørensen

Inger Sørensen

Adam Johansens kone Kirsten Hansdatter død 1831:

Også med hende er der et problem omkring alderen. Ved sin død i 1831 er hun 82 år - altså født ca. 1749.
Men ved FT1801 er hun 40 år - altså født ca. 1761.

Så lige som med Adam er der stor aldersforskel på den Kirsten Hansendatter, der er i FT1801 og den Kirsten Hansdatter, der dør i 1831.

Mvh Inger Sørensen

Lillian Larsen

Hej

Ved Ingers dåb i 1794 (opslag 28) er bl. faddere én Jesper Johansen og på mods.side ved Mads Sørensen er der én Casper Johansen og Jesper Johansen
Har du undersøgt dem?

MVH
Lillian

Inger Sørensen

Hej Lillian

Jeg havde også først læst at barnet blev båret Jesper Johansen hustru, men blev enig med mig selv om, at der står "baaren af Jesper Madsens Hustru" Synes der er den der "krølle", som der er på et d 😀
Men ja, så er der blandt fadderne Jesper Johansen, og ham har jeg også tænkt på som Adam bror (ved FT1787 er Jesper 33 år=født ca 1754, hvilket jo godt kunne passe med en bror til Adam f ca 1765.

Men denne Jesper har jeg ikke kunnet findet i lægdsrullen 1791 for Lynge sogn, så har ikke kunnet få opklaret, hvem der er hans far.

Mvh Inger Sørensen


Inger Sørensen

jeg har nu fundet en Adam - uden efternavn - i Lynge sogn ved FT1787.

Han er 22 år og tjenestekarl, hvilket jo passer med fødeår ca. 1765.

Fandt en gammel afskrift af denne FT i mine gemmer 😀😀 - men hvorfor i alverden kommer han ikke frem, når man bare søger på Adam???

Søger jeg på Dorthe Hansdatter, som også er samme sted - så dukker familien fint op 🤔🤔🤔

Så denne Adam passer jo med ham i min første del 😀😀 Så et punkt i mine spørgsmål er nu opklaret.

Med venlig hilsen
Inger Sørensen

Inger Sørensen

Jeg må give fortabt i denne mystiske sag 🙁🙁

Men er dog nået til den konklusion, at den Adam, der får børn i Lynge og Vester Broby, må være den samme Adam, som dør i 1830.

Om det så er den samme Adam, som er i lægdsrullen - det aner jeg simpelthen ikke, men jeg tror det ikke, for hvorfor skulle han pludselig hedde Johansen? Men bare underligt at tidspunkterne for denne Adams flytning fra Lynge til Vester Broby nøjagtig passer med min Adams børn 🤔🤔🤔

Og hvor og hvornår min Adam så er født og hvem, der var hans forældre, tror jeg også bare må blive et uafsluttet kapitel i min slægtsbog. Jeg tror ikke rigtig på skovridderen og Margrethe Thomasdatter, da deres andre børn beholder navnet Soldan (men han kan jo være barn af Margrethes første ægteskab), og ingen af Adams og Kirstens børn døbes Margrethe eller Johan.

Men hvorfor skovridderen så står opført som faderen i det der tidsskrift - det får jeg nok heller aldrig en forklaring på.

Jeg ved dog fra skøde- og panteprotokollerne, at min Adams datter Bodil gift med Christen Nielsen boede på matr. nr. 40 i Vester Broby - altså nøjagtig den samme matrikel, som skovridderen boede på.


Med venlig hilsen
Inger Sørensen

Lillian Larsen

Hej
Se Lynge 1798 opslag 33 her er der dåb hos Jesper Hansen og inderste Adam Johansen Hustru bære barnet.

MVH
Lillain

Inger Sørensen

Hej Lillian

Tak for dit indlæg, men jeg kan ikke rigtig se, hvordan det kan besvare nogle af mine spørgsmål??

Mvh Inger Sørensen

Lillian Larsen

Hej

Adam Johansens hustru Kirsten Hansdatter kan ? måske være søster til omt. Jesper Hansen
MVH
Lillian

Inger Sørensen

Hej Lillian

Det er helt rigtigt  👍👍 men jeg mener at have styr på Kirstens familie 😀

Det er Adam og hans fødeår samt hans forældre, der er mit store problem.

Men endnu en gang tak - det er altid rart med gode ideer.

Mvh Inger Sørensen