Et forældreløst barn

Startet af Grethe Gundersen, 21 Feb 2020 - 00:56

Forrige emne - Næste emne

Grethe Gundersen

Hej
Har et spørgsmål om forældreløse børn. Har en lille pige der mister sin mor som 3 årig, hendes far gifter sig igen og får 2 levende børn med hans nye kone. Desværre dør han, da hans ældste pige kun er 12 år. Det var jo nok ikke så usædvanligt i 1800 tallet. Stedmoren gifter sig igen og man kan jo godt forestille sig, at hendes nye mand ikke har lyst til at brødføre et barn, der hverken er hans eller hans kones. Mit spørgsmål er så: Var der en instans der gik ind og bestemte hvad der skulle ske med det barn, eller var det stedmoren der bare bestemte hvad der skulle ske. Findes der nogle journaler, hvor man kan se hvad der er bestemt? Håber der er en der ved lidt om det.  :)
Venlig hilsen Grethe

Mikkel Eide Eriksen

Hej Grethe

Har du undersøgt om der var skifte efter nogen af forældrene? Her vil børnenes værger og formyndere være nævnt. Måske kan du også finde noget i overformynderiprotokollen, hvor der blev ført opsyn med umyndiges arvemidler og evt. ændringer i værgemål.

Man kan sagtens forestille sig at en 12-årig er kommet ud at tjene. Nogle steder har præsten skrevet opholdssted ved konfirmationen.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Grethe Gundersen

Hej

tak for oplysningen, vil prøve at finde ud af noget den vej. Hun bor ved hendes stedmoder da hun bliver konfirmeret i 1883, men hun bor der ikke i 1885. I 1890 bor hun hos farbroderen i Kbh. Desværre findes polities mantalsliste ikke for Niels Ebbesensgade, hvorfor ved jeg ikke, men derfor kan jeg ikke se hvornår hun ankommer. Mener hun har arver noget fra hendes morfar, som døde i 1879, så det er jo muligt der står noget i overformynderiprotokollen.  :)
Venlig hilsen Grethe

Jørgen Sørensen

Niels Ebbesensgade finder jeg ikke lige i Købrnhavn, derfor kan den godt være der.
Men Niels Ebbesens Vej, ligger på Frederiksberg
Venligst Jørgen - 2300

Grethe Gundersen

Hej
Det er Niels Ebbesens vej på Frederiksberg jeg mener. Er Frederiksberg ikke med i politiets mandtalslister?
Venlig Hilsen Grethe

Mikkel Eide Eriksen

Hej Grethe

Nej, de dækker ligesom de andre af Københavns Stadsarkivs arkivalier kun Københavns kommune.

Frederiksberg Stadsarkiv har også diverse tilsvarende arkivalier, som dog ikke endnu er online.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Grethe Gundersen

Hej igen
Tak  :)
Frederiksberg stadsarkiv kan jeg se det ind på Rigsarkivet.
Var ind på Daisy for at søge på det, men det gav ingen resultat.

Venlig hilsen Grethe

Jørgen Sørensen

Google siger at arkivet ligger her - Adresse: Smallegade 1, 2000 Frederiksberg
Det er på Rådhuset, og de har internet du kan bruge.
Venligst Jørgen - 2300

John Damm Sørensen

Der findes en del tilgængelige arkivalier fra Frederiksberg Kommune på familysearch.org, som endnu ikke findes andre steder.
https://www.familysearch.org/search/catalog/results?count=20&query=%2Bauthor%3Afrederiksberg&subjectsOpen=895735-50

Hilsen
John

Grethe Gundersen

Mange tak for oplysninger. :)
Der var desværre ikke lige en mandtalsliste for de år jeg skulle bruge på familysearch.org så jeg må ind på Smallegade, næste gang jeg er i Kbh. 

Venllig Hilsen Grethe

Anne Messmann

Hej Grethe,
Hvis du bor langt fra Arkivet, kunne du i første omgang skrive til dem, og spørge om de har mulighed for hjælpe med et opslag. De har før hjulpet mig skriftligt :).

Vh,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann