Konstantia Ottoline Falkenberg

Startet af Ove Rosenkrantz Pedersen, 20 Jun 2011 - 13:12

Forrige emne - Næste emne

Ove Rosenkrantz Pedersen

Hej forum.
Nu har jeg været på rigsarkivet, for at finde navnet på moderen til : Konstantia Ottoline Falkenberg
som blev født på Fødselsstiftelsen d. 11 feb. 1861 , moderen står kun anført med  et nr. hun var 24 år, og dør kort tid efter  i barselseng på Frederiks Hospital. er det mon helt umugligt at finde ud af moderens navn?
m.v.h. Ove

Bjarne Nielsen

Hej

På Fødselsstiftelsen blev der ført en såkaldt "Udsætterprotokol". Heri blev der anført, hvorfra kvinden kom, og hvor hun tog hen efter fødslen. Det sidste er vist ikke aktuelt i dette tilfælde.

Udsætterprotokoller er frit tilgængelige som selvbetjening på Rigsarkivet.

Du kunne jo være så heldig, at der ved kvindens nummer også var anført et navn, men kvinder havde også en mulighed for at være "hemmeligt fødende", og så bliver det svært.

Men prøv !

Venligst
Bjarne Nielsen

Eva Morfiadakis


Tittade i Frederiks hospital. Antagligen är det modern som dog 1 mars, men hon är bara ett nr 7760.

(opslag 28)

Eva M
Eva M

Anne Mortensen

Hej Eva

Hvis du havde slået fødslen op på Fødselsstiftelsen ville du have set at hendes nr. er 7731 hvilket der også er noteret på

Frederiks Hospital
opslag 30
7731
nr. 42
død 4.5.1861
Intet navn nævnt.
-------------------------------------

Hej Ove

Har du set at nr. 7731 fødte tvillinger - der er en "klamme" der dækker nr. 8007 og 8008.
8008 var dødfødt.

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ove Rosenkrantz Pedersen

Hej Anne.
Jo jeg har set at hun var tvilling til et dødfødt barn,
Jeg har tænkt at når hun nu er navngivet, må hun jo også være døbt ,men hvor bliver man døbt når man fødes på <fødselsstiftelsen
m.v.h ove

Anne Mortensen

Hun er blevet døbt på Fødselsstiftelsen den 26. Februar - se kirkebogen.
---------------------------

Husk fremover at oplyse kirkebog og opslagstal.
Her er det 1859-1865 opslag 25.
---------------------------
Kunne de ikke på Rigsarkivet give dig oplysning om hvordan du evt. kunne søge moderens navn ?
---------------------------
Hun bliver begravet under et nr. og om hun også står med nr. i Begravelsesprotokollen på Stadsarkivet ?
Du har ikke hendes navn, men hendes dødsdato - hun må stå i Begravelsesprotokollen.

Hvis du har mulighed for det tag ind på Rådhuspladsen og søg i Begravelsesprotokollen
http://www.ksa.kk.dk/finddinslagt/personregistrering/Begravelser/begravelsesprotokoller
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anette Eriksen

Hej Ove,

Nanvet på hendes mor/forældre kunne stå ved hendes konfirmation. Det vil nok også stå ved hendes død. Hvad ved du om Konstantias liv? Måske lidt flere detaljer kunne gøre os i stand til bedre at hjælpe dig videre.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Anne Mortensen

Hvor har du første gang stødt på Konstantia.

Når man søger på navnet  Falkenberg på ddd.dda ses flere svensker og et par nordmænd.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ove Rosenkrantz Pedersen

Hej.
Her lidt flere oplysninger om Konstantia Ottoline Falkenberg:
Jeg har fundet hende hos en plejefamilie i F.T. 1870 opslag 19 Bromme sogn Sorø amt
hun er 9 år, hendes plejeforælder er : Johan Pedersen Blok og Maren Marie Sørensen
hun bliver konfirmeret i Munke bjergby sogn sorø amt opslag 11 K.B 1902-1909, der er ikke nævnt nogle forælder.
hun bliver gift i Bromme sogn Sorø amt opslag 78 K.B 20 jan. 1883 med Jens Emil Poulsen, ingen forælder nævnt,
hun dør d. 24 juni 1902 41 år, opslag 11 Sønderup sogn Sorø amt
m.v.h. Ove

Ove Rosenkrantz Pedersen

Hej,
Nu har jeg været på Statsarkivets og se i begravelsprotokol, for at finde ud af hvad Konstantia Ottoline Falkenbergs mor hed,  da jeg kender hendes dødsdag og begravelsesdag ,som var d.4.maj og d.9 maj 1861, passer det med at hun skulle hedde : Frederikke Jacobsen ,henes bopæl var fødselsstiftelsen, men hvor stammer hun oprindelig fra, er det mon mugligt at finde ud af det?
hun døde i barselseng på Frederiks Hospital

mvh Ove

Ove Rosenkrantz Pedersen

Det passer også med at hun skulle værer 24 år ved hendes død, altså må hun værer født i 1837-38

Judith Olsen

Hej Ove

Her er et par forslag fra FamilySearch, som kunne være interessante at kigge nærmere på:

4. FREDRIKKE ENGELBRECHTDINE JACOBSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Christening: 28 FEB 1836 Helligaands Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

5. FREDERIKKE JACOBINE DORTHEA JACOBSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Female Christening: 19 APR 1837 Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag har läst genom inläggen. Jag undrar så varför barnet heter Falkenberg. Har du tittat i udsaetterprotokollen på Rigsarkivet?  Kan fadern ha varit svensk? Eller tysk? Namnet finns kanske också i Danmark. Jag tänker på den svenska staden Falkenberg. Om fadern var okänd,  borde väl barnet ha fått namnet Jacobsen?

Eva M
Eva M

Gitte Lund

Hej

Min oldemor var ud af Falkenberg-familien på Skiveegnen - og der var mange af dem både før og efter.

Desuden træffes efternavnet ofte i kirkebøger fra hele landet.

Vh Gitte Lund

Ove Rosenkrantz Pedersen

Hej.
Jeg mener at jeg har fundet frem til Konstantias mor,
i Statsarkivets begravelsprotokol for 1861, står der en person som kunne værer hende.

dødsdagen :d.4 maj passede
begravelsesdagen : d.9 maj passede
alderen :24 år passede
bopælen: fødselsstiftelsen passede
og ugift,
og navnet var: Frederikke Jacobsen,  men ikke noget Falkenberg,
hun kan måske have kaldt sin datter op efter den ukendte far, hvem ved

mvh Ove