Hårdt brug for hjælp til lidt tydning af skifte

Startet af Bodil Gandsager, 18 Feb 2020 - 17:37

Forrige emne - Næste emne

Bodil Gandsager


Er der nogen som kan tyde bare lidt af dette skifte. Hvad han ejer er ikke vigtigt - højst om han er fattig eller lidt mindre fattig.   Jeg ved hans kone er Anna Pedersdatter. Er det hans børn, der arver?  - han har bl.a. en søn Hans og en søn Rasmus. Hvilke af hans børn er nævnt?
Står der, hvad han er død af? Eller andet spændende. Konen Anna Pedersdatter blev efterfølgende gift med Jens Nielsen.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L93H-4SMW-F?i=203&cc=2015318

På forhånd stor tak, hvis jeg får hjælp.

Hans Wirke og Anna Pedersdatter bor på fæstegård nr. 8 under Nørre Ladegård og Westenborg gods.
Hans Wirke var gift mindst to gange. Vi kender ikke navnet på hans første hustru(er).  Måske hed en af dem Maren Jørgensdatter. Han er født Hans Rasmussen. det ser ud til, at de får en del børn, som dør

(Helt slemt er det, da Hans Wirkes enke Anna Pedersdatter bliver gift med den lidt yngre Jens Nielsen. Alle deres børn dør.)

Ole Westermann

Arvinger er enken Anne Pedersdatter og sønnen Rasmus Hansen på 15 år.
En søn Hans er født efter faderens død ca maj 1771. Men om han lever her i nov. 1772, oplyses ikke.

Boets udgifter, godt 202 rd, overstiger indtægterne med godt 87 rd, så der er intet at arve.

I skifter har jeg næsten aldrig set oplysninger om årsagen til dødsfaldet. Heller ikke her.

mvh Ole