Latisk tekst ved død af Peder Mattsen Slych i Lemvig 1679

Startet af Leif Starinsky von der Recke Bigler, 13 Feb 2020 - 18:26

Forrige emne - Næste emne

Leif Starinsky von der Recke Bigler

D. 24. martii døde Peder Mattsen Slych i Lemvig og præsten var så venlig at skrive hele 6 linjer om ham, men dels skrev han ikke særligt tydeligt, dels skrev han på latin.

Mon der er en latinkyndig skriftklog der kan tyde - og måske endda oversætte den latinske tekst? Den er vedhæftet og linket til AO er:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124788#166035,27891135

Jeg har stort set ikke kunnet tyde noget selv - kun første linje:

22 Martii die ha? - 4 Peder Matthssen Slych af Giørding Sogn. al? 68 an(no). ???...

Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry


Ole Westermann

22 Martii die saturnii (lørdag) 
4 Peder Matthisøn Slych aff Giørding sogn. æt.
68 an(ni). sutori.. opifici.. didicit a Gregorio Nicolaj (Gregers Nielsen)                                             
suto.. ubi æt.22.  Uxorem na... Mariam Jani 

sutor - skomager
opificium - arbejde

Har været skomager hos Gregers Nielsen i 22 år.
Hans (første?) hustru hed Maria Hansdatter.
Måske noget med 2 børn.
1660 gift med Knud .... Kiærs enke, en norskfødt skomager?
se https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124788#166035,27891204 v.s. nr 8.
trol. 15. marts - gift 1.april - hun hed Methe Hansdatter

Det var nok, hvad jeg kunne vride ud af den sjuskede skrift. Men lidt var det dog.
Bedst til det latinske synes jeg er https://en.wiktionary.org/wiki/Index:Latin

mvh Ole

Ole Westermann

Her er Peder Slychs første hustrus begravelse i 1657
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124788#166035,27891009 v.s. foroven
28 Julii begroff ieg Peder Slychis Kone
             Marren Jensdatter 53. Aar


Så det latinske Mariam ser ud til at stå for Maren, det latinske efternavn Jani skal her oversættes til Jensdatter.
Så hun ser ud til at være født ca. 1603.

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Hej Ole

Tusind tak for din indsats. Det ser ud til at være en rigtig svær opgave jeg har lagt ud, for som du ser er der ingen andre der har haft et bud, men jeg er rigtig glad for din indsats - selv om du heller ikke kunne læse alle ordene. Og at de er latinske gør det jo ikke nemmere.

Du skal have mange tak for linket til de latinske ord på Wiktionary - den kendte jeg ikke. Jeg havde kun et par sider med latinske ord fra kirkebøger.

Jeg har desværre 2 begivenheder til der er skrevet på latin. Den første er ved hans søn, Mads Pedersen Slychs vielse til Johanne Christensdatter Harboe d. 4. maj 1673 i Lemvig. Det er ikke helt så svært at læse, men jeg kan alligevel ikke tyde det hele. Her er hvad jeg har tydet:

1673 - fe? 3. pa??? -  ipsis kalendis Aprilis - IB 12 junu -
Matths Pedersen Sluch sutore? cale??? oc Johanne
Christensdatter Harboe (hendes siffix) Rincopia? Ancilla Georgu Baz??
Penthonii. Copulati d. 4 Maij - Due Vocem ju?u??
NB? z/2 Rin da accise til??? Confirmit.??? ??? ??? ???
??? Eifi? Gustavsøn i Bolggaard?

Det sidste er formentlig kun navne på faddere og er ikke et must at få tydet.

Den anden begivenhed er dåben af Mads Pedersen Slychs søn, Peder Madsen Slych II, døbt 8. april 1680. Det er til gengæld nok den samme præst, for det er ligeså ulæseligt som ved farfaderens død, så her kan jeg kun tyde følgende:

Dies Viridium (Skærtorsdag) 8. april 1680 -
d. 4 Janv: gt ??? ???
2. Peder Matths Slych hg? Gudmoder? Kirsten
?borg? 1K? Maren Lundgaard?. Maren ,,,


Resten er formentlig kun faddernavne, så det er der ingen grund til at bruge tid på. Det er derimod mystisk hvad der skete de 4 Januar - hvis det er et der står.

Begge begivenheder er vedhæftet i læsevenlig version (nr 2 i et nyt indlæg)  og linkene til AO er

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124788#166035,27891207
og
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124788#166035,27891038

Jeg håber meget at du har mod på at forsøge dig igen - eller der er nogle andre der vil prøve. Det er godt nok en hård nød at knække.

Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Hej Ole

Tusind tak for din indsats. Det ser ud til at være en rigtig svær opgave jeg har lagt ud, for som du ser er der ingen andre der har haft et bud, men jeg er rigtig glad for din indsats - selv om du heller ikke kunne læse alle ordene. Og at de er latinske gør det jo ikke nemmere.

Du skal have mange tak for linket til de latinske ord på Wiktionary - den kendte jeg ikke. Jeg havde kun et par sider med latinske ord fra kirkebøger.

Jeg har desværre 2 begivenheder til der er skrevet på latin. Den første er ved hans søn, Mads Pedersen Slychs vielse til Johanne Christensdatter Harboe d. 4. maj 1673 i Lemvig. Det er ikke helt så svært at læse, men jeg kan alligevel ikke tyde det hele. Her er hvad jeg har tydet:

1673 - fe? 3. pa??? -  ipsis kalendis Aprilis - IB 12 junu -
Matths Pedersen Sluch sutore? cale??? oc Johanne
Christensdatter Harboe (hendes siffix) Rincopia? Ancilla Georgu Baz??
Penthonii. Copulati d. 4 Maij - Due Vocem ju?u??
NB? z/2 Rin da accise til??? Confirmit.??? ??? ??? ???
??? Eifi? Gustavsøn i Bolggaard?

Det sidste er formentlig kun navne på faddere og er ikke et must at få tydet.

Den anden begivenhed er dåben af Mads Pedersen Slychs søn, Peder Madsen Slych II, døbt 8. april 1680. Det er til gengæld nok den samme præst, for det er ligeså ulæseligt som ved farfaderens død, så her kan jeg kun tyde følgende:

Dies Viridium (Skærtorsdag) 8. april 1680 -
d. 4 Janv: gt ??? ???
2. Peder Matths Slych hg? Gudmoder? Kirsten
?borg? 1K? Maren Lundgaard?. Maren ,,,

Resten er formentlig kun faddernavne, så det er der ingen grund til at bruge tid på. Det er derimod mystisk hvad der skete de 4 Januar - hvis det er et der står.

Begge begivenheder er vedhæftet i læsevenlig version (nr 2 i et nyt indlæg)  og linkene til AO er

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124788#166035,27891207

og
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17124788#166035,27891038


Jeg håber meget at du har mod på at forsøge dig igen - eller der er nogle andre der vil prøve. Det er godt nok en hård nød at knække.

Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Ole Westermann

#6
Mine forsøg - med nogle forklaringer:

1673 - Fer(ia) 3. pasch.* -  ipsis Kalendis Aprilis                   *3. påskedag - 1.april
Matths Pedersen Slych sutore calc...., oc Jahanne*               *sådan skrev man også Johanne dengang
Christensdatter Harboe Rincopia Ancilla Georgii Barth.
Renthonii. Copulati d. 4 Maii - Dnc Vocem jucund(itatis)**    ** 5. søndag efter påske
  - det næste har intet hermed at gøre.

Rincopia - fra Ringkøbing
Ancilla G.B.R. - tjenestepige hos Jørgen Bertelsen Rentoni?
--------------------

Festo Viridii (Skærtorsdag) 8. April 1680 -
den 4 Janv. 96 Exam. b...**                                  **sands. datoen for overhøring før hans første altergang
2. Peder Matths Slychis Fg* Gudmoder Kirsten
Bach ¤ Maren Knudsd. Maren J. Lychs
Anne Peder*** Toers, Anne Niels Ch. Kabbels

*det er en forkortelse for Filius - søn     - sidste bogstav, der ligner et g, er reelt en 'afkortning' af us
  når det er en datter, står der Fa - forkortelse for Filia - datter
¤ det anførte 'tegn' ses identisk andre steder - måske 'bærer af kristenhuen' - og bæreren ses så bagefter
*** P. med den vandrette streg igennem er en såkaldt afkortningforkortelse for Peder

mvh Ole

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Hej Ole
Endnu engang tusind tak. Jeg er ved at skrive en 500 siders slægtshistorie om min slægt von der Recke og dens vigtigste sidegrene, så det er fantastisk godt at få lidt kød på de forskellige personer der optræder i slægten
Din tydning og forklaringer vil i hvert fald bidrage hertil.
Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry